Starosti o firemní auta přenechte jiným

20. března 2006, 00:00 - VÁCLAV LEVÝ
20. března 2006, 00:00

OPERATIVNÍ LEASING Obliba operativního leasingu mezi tuzemskými firmami stále roste. Podle statistiky České leasingové a finanční asociace se podíl financování operativním leasingem loni zvýšil z osmi procent na dvanáct.

OPERATIVNÍ LEASING Obliba operativního leasingu mezi tuzemskými firmami stále roste. Podle statistiky České leasingové a finanční asociace se podíl financování operativním leasingem loni zvýšil z osmi procent na dvanáct.

Stále častěji manažeři zodpovědní za ekonomiku firem volí při nákupu nových automobilů operativní leasing se službami, takzvaný full service leasing. Jedním z jeho hlavních plusů je možnost zlepšení cash-flow firmy. Při operativním leasingu je totiž financován pouze rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou hodnotou vozu, a proto i měsíční splátka může být nižší. Největší skupinu firem, které tento produkt využívají, jsou zahraniční společnosti. Ty totiž znají jeho výhody od svých mateřských firem.

Díky operativnímu leasingu je možné přenést veškerou starost o nákup a správu firemních automobilů na jiný subjekt. Leasingová společnost se ujímá kompletního outsourcingu těchto činností - od vyřízení zákonných daní a poplatků, havarijního pojištění i pojištění odpovědnosti až k převzetí servisních nákladů nebo nákladů na pneumatiky. Součástí nabídky může být i možnost poskytnutí náhradního vozidla nebo zabezpečení dalších doplňkových služeb. Firma si tak v této oblasti uvolní ruce a může věnovat své volné kapacity vlastní specializaci.

SKUTEČNĚ OPERATIVNÍ Podstatným rozdílem, při porovnání finančního a operativního leasingu, je délka leasingové smlouvy. Daňová uznatelnost nákladů u finančního leasingu je omezena zákonnou úpravou a minimální délka trvání smlouvy je u něj stanovena na tři roky. Naopak u operativního leasingu v tomto směru žádné omezení neplatí. Další odlišností je přechod vlastnictví k předmětu leasingu. U finančního leasingu po ukončení smlouvy a zaplacení všech závazků přebírá předmět leasingu do svého vlastnictví dosavadní nájemce. U operativního leasingu zůstává ve vlastnictví leasingovky, která tak na sebe zpravidla bere riziko správného odhadu výše zůstatkové hodnoty po skončení smlouvy. Pro kratší trvání smlouvy a nepřebírání automobilu po skončení leasingové smlouvy do vlastnictví firmy hovoří promyšlená politika firemních vozidel. V době, kdy se automobil stává pro zaměstnance jedním z benefitů, je již obvyklé, že vůz je po třech letech vyměněný za nový. Rovněž analýzy nákladů, které jsou spojené s provozem vozidla ve čtvrtém, pátém a dalších letech provozu, dávají za pravdu dřívější obměně automobilového parku. Se stářím vozu a počtem najetých kilometrů totiž postupně zcela zákonitě narůstá objem závad a tím i servisních nákladů. SLEVY VE VELKÉM Leasingová společnost realizuje velký objem smluv, a proto od svých partnerů získává nezanedbatelné množstevní slevy. Ty pak může přenášet na své klienty, tak jako to například dělá společnost CAC Full Service Leasing. Leasingovka tedy může významným způsobem ovlivnit výši nákladů na pořízení automobilu, podmínky uzavřených pojistných smluv, plateb za servisní kontroly a opravy nebo za náhradní díly a podobně. Operativní leasing se službami nabízí dva základní modely výpočtu, a to takzvanou otevřenou kalkulaci a kalkulaci uzavřenou. Při uzavřené kalkulaci je stanovena fixní měsíční splátka, která se po celou dobu trvání smlouvy nemění. Ovlivnit ji mohou zpravidla pouze změny ve smlouvě nebo nové zákonné úpravy. Firma tak dokáže velmi přesně plánovat své náklady na pořízení a provoz vozidel. V měsíční splátce hradí nejen část pořizovací ceny, ale také servisní a další náklady dle přesně dohodnutého rozsahu. Leasingová společnost na sebe bere riziko zvýšených nákladů, například když některý z automobilů je výrazně poruchovější. Tento typ kalkulace nejčastěji využívají spíše firmy s menším počtem automobilů. Naopak firmy s rozsáhlým vozovým parkem, který tvoří třeba stovky automobilů, volí častěji otevřené kalkulace. V tomto případě jsou náklady fakturovány dle jejich skutečné výše. Leasingová společnost na sebe přebírá kompletní administrativu spojenou se správou autoparku. SMLOUVA Z INTERNETOVÉ AUKCE Poptávky po operativním leasingu se objevují i v nabídkách některých internetových aukčních síní. Je však třeba mít vždy na paměti, že nabídku financování operativním leasingem se službami je nutné rozkrýt do posledního detailu. Leasingové společnosti používají řadu modelů kalkulace a různý výklad zúčtování kalkulace a jejích jednotlivých položek. Výběrové řízení v aukci pak nemusí být zcela objektivním posouzením konkurenčních nabídek a vítěz aukce nemusí v konečném efektu nabízet skutečně to nejvýhodnější řešení. Díky nedostatku informací se může stát, že nejsou porovnány stejné údaje a zůstanou skryty některé dodatečné náklady, které pak můžou zakázku prodražit. Proto tuto formu výběru leasingového partnera je možné doporučit spíše pro zjednodušené varianty operativního leasingu.  VÁCLAV LEVÝ, autor je jednatelem společnosti CAC Full Service Leasing

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče