Staronový nápoj budoucnosti?

09. ledna 2006, 00:00 - VÍT SMRČKA
09. ledna 2006, 00:00

NEALKOHOLICKÉ PIVO Nealkoholické pivo. Dříve vysmívané, dnes stále oblíbenější. Podle odborníků by se jeho podíl na celkovém prodeji piva měl za pár let zvýšit až na 10 procent. Nealkoholické pivo získává na oblibě. Stále více milovníků zlatavého moku se k němu přiklání.

Nealkoholické pivo si získává stále více konzumentů. foto: Profit - Martin Siebert

NEALKOHOLICKÉ PIVO Nealkoholické pivo. Dříve vysmívané, dnes stále oblíbenější. Podle odborníků by se jeho podíl na celkovém prodeji piva měl za pár let zvýšit až na 10 procent.

Nealkoholické pivo získává na oblibě. Stále více milovníků zlatavého moku se k němu přiklání. Na to musejí reagovat i pivovary, které zařazují tento speciál do svého výrobního programu, nebo se snaží o zvýšení jeho výstavu. Další, možná až strmý růst vaření nealkoholického piva předpokládají odborníci. Nealkoholické pivo tak může v příštích letech získat významný podíl na trhu.

NEJPERSPEKTIVNĚJŠÍ VÝROBEK PIVOVARŮ

Zatím se jej ročně vyrobí v České republice zhruba 200 tisíc hektolitrů, což představuje jen o něco více než procento z celkového výstavu tuzemských pivovarů. „Je to náš nejperspektivnější výrobek, nápoj budoucnosti. Už několik let za sebou prodej roste v dvojciferných číslech,“ hodnotí tento druh piva výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Předpokládá, že v poměrně blízké budoucnosti by tento nápoj mohl získat až desetiprocentní podíl na tuzemském prodeji piva. „Lidé daleko více cestují. Styl života je nutí pít nealko,“ nastiňuje jednu z příčin růstu odbytu.

Nealkoholická varianta má podle jeho názoru již všechny lahodné a dobré vlastnosti běžného piva, pouze v ní není obsažen alkohol. Je oblíbená hlavně u řidičů, žádají ji i další skupiny konzumentů, kteří si chtějí pochutnat na pivě, ale alkohol z jakéhokoliv důvodu nemohou.

O perspektivní budoucnosti nealkoholického piva jsou přesvědčeni také představitelé Sdružení přátel piva, které zastupuje zájmy spotřebitelů. „Řidičů přibývá. Rozvíjí se dálniční síť, tam všude se staví občerstvovací zařízení, kde se nealkoholické pivo nejvíce uplatňuje,“ říká tajemník sdružení František Štrupl. Upozorňuje, že ne každý pivovar dokáže vyrobit dobré nealkoholické pivo. „Nesmí se jednat jen o zrzavou vodu, ale pivo s plnohodnotnou chutí,“ zdůrazňuje.

NA ZAČÁTKU BYLA PITOMOST

Nealkoholické pivo není v Česku žádnou novinkou. V produkci tuzemských pivovarů se poprvé objevilo již v 70. letech. Později se prodávalo pod značkou „Pito“. Kvalitou si však veřejnost nezískalo. Důvod byl prostý: nechutnalo jako pivo. Tento nápoj se sice vařil, ale nekvasil, nebyl vyzrálý, měl příchuť. Vyráběl se například v nyní již zaniklém pivovaru v Mostě. Štamgasti si pro Pito vymýšleli různá nelichotivá označení, například vzniklé podle místa kde se vyrábělo: Pitomost.

Hlavním producentem nealkoholického piva je v Česku nošovický pivovar Radegast, který patří do skupiny Plzeňských pivovarů. Tato skupina pak ovládá zhruba 80 procent trhu. Pomyslnou dvojkou je Pivovar Náchod, jenž už kontroluje 10procentní podíl.

„Rok od roku nám za posledních pět let výstav nealkoholického piva stoupá,“ říká vedoucí marketingu pivovaru František Meduna. Podle jeho slov náchodský pivovar dosáhl podílu na trhu bez masivní reklamy. Nealkoholické pivo stáčí do lahví a pronikl s ním i do obchodních řetězců. Je to jeho třetí nejprodávanější značka.

VÝROBA JE SLOŽITĚJŠÍ

Podle sládka Pavla Kořínka vylepšovali v náchodském pivovaru krok za krokem technologii výroby nealkoholického piva, až se dostali na současnou úroveň. „Především bylo nutné zbavit mok obilní příchutě, kterým se dříve vyznačovalo Pito,“ říká Pavel Kořínek, kterého Svaz přátel piva vyhlásil Sládkem roku. Úspěšní jsou i další výrobci. Kategorii nealko piv v soutěži Pivo České republiky vyhrál například pivovar Platan Protivín.

Nealkoholické pivo mají ve svém sortimentu i hlavní hráči na trhu jako je Staropramen či Budvar. Nebo z menších výrobců pivovary v Pardubicích, Litovli, pivovar Klášter Hradiště nad Jizerou nebo Měšťanský pivovar ve Strakonicích, který chce toto pivo exportovat také do Velké Británie.

Výroba nealkoholického piva je podle odborníků složitější než výroba běžného. Používají se k němu speciální kvasinky, které jsou ale velmi drahé, nebo se vaří tak, aby mělo co nejnižší obsah alkoholu. Případně se alkohol z piva dodatečně odstraňuje. „Je to investice, mnohý pivovar si ji nemůže dovolit,“ upozorňuje předseda Svazu přátel piva Tomáš Erlich, že zdaleka ne všechny pivovary mohou nealkoholické pivo produkovat. Zatím jej vyrábí 15 pivovarů, což je necelá třetina z velkých průmyslových výrobců piva.

Klasickému pivovarnictví se ale daří. Podle Jana Veselého loňský výstav dosáhl rekordní hodnoty 19 milionů hektolitrů. Nárůst způsobil především export, který dosáhl tří milionů hektolitrů. „Růst táhnou hlavně malé pivovary,“ dodává Veselý. Velká „sedma“ největších pivovarů na čele s Plzeňskými pivovary si udržuje stabilní produkci. 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče