Staré svátky hýbou ekonomikou

23. června 2003, 00:00 - David Marek, hlavní ekonom Patria Online
23. června 2003, 00:00

Tržby v maloobchodním prodeji se v dubnu zvýšily o 5,9 %, což překonalo náš odhad (4,0 %) i průměrná tržní očekávání (3,7 %). O výrazné zvýšení tržeb se ovšem do značné míry postaraly kalendářní variace, konkrétně načasování našeho jediného plovoucího svátku, Velikonoc.

Zatímco loni se Velikonoce slavily v březnu, letos připadly na duben. Vinou tohoto posunu, byl meziroční přírůstek tržeb slabý v březnu (1,4 %) a mimořádně silný v dubnu. Svátky staré dva tisíce let (bereme-li v úvahu jen jejich křesťanskou variantu) dokážou pořádně zahýbat i dnešními moderními ekonomikami. Dílem k tomu přispívají kampaně obchodních řetězců lákajících zákazníky k větším útratám při každé vhodné příležitosti, od svatého Valentýna až po Silvestra. Velikonoce jsou vhodnou příležitostí jak vyprodat plné sklady čokoládových vajíček a zajíců, ale také nejrůznějších lihovin. Meziroční reálné zvýšení tržeb z prodeje potravin o 9,5 % mluví za vše. Mezi velikonoční tradice patří také návštěvy příbuzných a prodloužený víkend poskytuje obyvatelům měst příležitost k výletům do přírody či na chaty a chalupy. Důsledkem je výrazné zvýšení poptávky po pohonných hmotách. Tržby z prodeje benzinu a nafty se v dubnu meziročně zvýšily o 15,9 %. Motoristům navíc ulevilo dvouprocentní snížení cen pohonných hmot v průběhu dubna. Tržby u zboží, které nebývá předmětem svátečních nákupů, se vyvíjely obdobně jako v předchozích měsících. Tržby z prodeje nepotravinářského zboží v dubnu vzrostly o 2,7 % a za první čtyři měsíce letošního roku činí tempo jejich růstu 2,3 %. Pro hodnocení vývoje spotřebitelské poptávky by bylo správné posuzovat raději březen a duben dohromady. Ovšem vzhledem k tomu, že se Velikonoce letos přehouply nejen do jiného měsíce, ale také do jiného čtvrtletí, mohou ovlivnit také tempo růstu hrubého domácího produktu. Ve 2. čtvrtletí může být příspěvek spotřebních výdajů domácností k růstu hrubého domácího produktu ještě výraznější než v 1. čtvrtletí, kdy činil 2,4 procentního bodu. Chuť spotřebitelů k utrácení kromě oslav všemožných svátků podporují také nízké úrokové sazby a dostupnost spotřebitelských úvěrů či nákupů na splátky. Nejdůležitějším impulzem ovšem zůstává rychlý růst nominálních i reálných mezd, a tedy i disponibilního důchodu domácností. Pro letošní rok očekáváme zvýšení maloobchodních tržeb o 3,7 %.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banky? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento
Synology uvádí základní čtyřdiskový NAS. Je rychlejší a úspornější
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít