Staré svátky hýbou ekonomikou

23. června 2003, 00:00 - David Marek, hlavní ekonom Patria Online
23. června 2003, 00:00

Tržby v maloobchodním prodeji se v dubnu zvýšily o 5,9 %, což překonalo náš odhad (4,0 %) i průměrná tržní očekávání (3,7 %). O výrazné zvýšení tržeb se ovšem do značné míry postaraly kalendářní variace, konkrétně načasování našeho jediného plovoucího svátku, Velikonoc.

Zatímco loni se Velikonoce slavily v březnu, letos připadly na duben. Vinou tohoto posunu, byl meziroční přírůstek tržeb slabý v březnu (1,4 %) a mimořádně silný v dubnu. Svátky staré dva tisíce let (bereme-li v úvahu jen jejich křesťanskou variantu) dokážou pořádně zahýbat i dnešními moderními ekonomikami. Dílem k tomu přispívají kampaně obchodních řetězců lákajících zákazníky k větším útratám při každé vhodné příležitosti, od svatého Valentýna až po Silvestra. Velikonoce jsou vhodnou příležitostí jak vyprodat plné sklady čokoládových vajíček a zajíců, ale také nejrůznějších lihovin. Meziroční reálné zvýšení tržeb z prodeje potravin o 9,5 % mluví za vše. Mezi velikonoční tradice patří také návštěvy příbuzných a prodloužený víkend poskytuje obyvatelům měst příležitost k výletům do přírody či na chaty a chalupy. Důsledkem je výrazné zvýšení poptávky po pohonných hmotách. Tržby z prodeje benzinu a nafty se v dubnu meziročně zvýšily o 15,9 %. Motoristům navíc ulevilo dvouprocentní snížení cen pohonných hmot v průběhu dubna. Tržby u zboží, které nebývá předmětem svátečních nákupů, se vyvíjely obdobně jako v předchozích měsících. Tržby z prodeje nepotravinářského zboží v dubnu vzrostly o 2,7 % a za první čtyři měsíce letošního roku činí tempo jejich růstu 2,3 %. Pro hodnocení vývoje spotřebitelské poptávky by bylo správné posuzovat raději březen a duben dohromady. Ovšem vzhledem k tomu, že se Velikonoce letos přehouply nejen do jiného měsíce, ale také do jiného čtvrtletí, mohou ovlivnit také tempo růstu hrubého domácího produktu. Ve 2. čtvrtletí může být příspěvek spotřebních výdajů domácností k růstu hrubého domácího produktu ještě výraznější než v 1. čtvrtletí, kdy činil 2,4 procentního bodu. Chuť spotřebitelů k utrácení kromě oslav všemožných svátků podporují také nízké úrokové sazby a dostupnost spotřebitelských úvěrů či nákupů na splátky. Nejdůležitějším impulzem ovšem zůstává rychlý růst nominálních i reálných mezd, a tedy i disponibilního důchodu domácností. Pro letošní rok očekáváme zvýšení maloobchodních tržeb o 3,7 %.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít