Staré pražce ještě žijí

29. května 2006, 00:00 - ROBERT ŠIMEK
29. května 2006, 00:00

VÝLETNÍ ŽELEZNICE SÁZAVA - PŘIBYSLAV Historická železniční trať mezi Sázavou a Přibyslaví unikla zrušení doslova za minutu dvanáct. Na poslední plánované jízdě se zástupci okolních obcí dohodli, že se zde pokusí provoz zachovat. Peníze přitom chtějí získat z evropských fondů a od sponzorů.

VÝLETNÍ ŽELEZNICE SÁZAVA - PŘIBYSLAV

Historická železniční trať mezi Sázavou a Přibyslaví unikla zrušení doslova za minutu dvanáct. Na poslední plánované jízdě se zástupci okolních obcí dohodli, že se zde pokusí provoz zachovat. Peníze přitom chtějí získat z evropských fondů a od sponzorů. Železniční vlečka ze Sázavy do Přibyslavi měří jedenáct kilometrů a je posledním dochovaným úsekem původní jednokolejné železnice Žďár nad Sázavou - Německý (Havlíčkův) Brod. Od devadesátých let minulého století funguje jako výletní železnice a zajímavá je nejen z hlediska historického či technického, ale také rekreačního, protože vede malebným údolím Českomoravské vysočiny. Kromě pěti mostů na ní sice nejsou žádné výraznější architektonické prvky, přesto je zajímavou ukázkou technické stavby z konce 19. století. V posledních letech se ale její stav výrazně zhoršil a 22. dubna letošního roku měla být definitivně uzavřena. Dopředu dlouho avizovaná poslední jízda však přilákala nebývalé množství lidí. Nechyběli mezi nimi ani starostové okolních obcí, kteří se rozhodli zajímavou atrakci zachránit. Vyhráno ale ještě zdaleka není. Odkoupení trati od současného majitele a nezbytné opravy budou totiž stát přibližně 20 milionů korun, a tolik obce dohromady nedají. Chtějí sice požádat o dotace z evropských fondů, zda to však bude stačit, zatím není jasné. SPOJNICE VELKOMĚST Železniční trať ze Žďáru nad Sázavou do Německého Brodu byla postavena v letech 1896 až 1898 a navazovala na starší dráhu Brno - Tišnov (takzvaná Stará Tišnovka). Stala se jednou ze spojnic Brna s Prahou, velkého významu však dosáhla teprve po okupaci Československa v roce 1938, protože na rozdíl od trati přes Českou Třebovou neležela na zabraném území. Byla ale pouze jednokolejkou. Již koncem třicátých let proto vznikl plán na vybudování nové dvoukolejné trati, která by zvýšenému provozu vyhovovala lépe. Stavět se začalo hned za protektorátu, trasa ale vedla většinou jinudy než původní úsek. Dokončena byla roku 1953, čímž bývalá železnice po pětapadesáti letech ztratila svůj význam a přestala se využívat. Většina kolejí byla rozebrána, ocelové konstrukce mostů strženy a kamenné pilíře ponechány osudu. V provozuschopném stavu zůstal pouze jedenáctikilometrový úsek mezi Sázavou a Přibyslaví, který získalo železniční vojsko a používalo ho jako cvičnou trať. Na dochované části dráhy tak lze dodnes najít provizorní příhradový most či kolejnice různých typů. DRÁHU CHTĚJÍ OBCE Po zrušení železničního vojska v roce 1995 získala areál Stavební obnova železnic a posléze firma SaZ Hodonín, vyrábějící různé kolejové mechanizmy. První náznaky komerčního využití se začaly objevovat hned v následujících letech, výletní jízdy historických vlaků však mezi Sázavou a Přibyslaví zahájil až Klub přátel kolejových vozidel roku 1997. Stal se provozovatelem trati a v čele prvorepublikových vagonů se do tří let objevily i parní lokomotivy. Vlastníkem ale i nadále zůstala firma SaZ Hodonín, která se rozhodla do obnovy železnice neinvestovat a výhledově počítala s jejím zrušením. Technický stav kolejí se brzy natolik zhoršil, že poslední jízda byla stanovena na duben letošního roku. Definitivní konec však posléze odvrátili zástupci okolních obcí, kteří se dohodli na společném převzetí dráhy. Sdružení na záchranu kolejí má zahrnovat pět vesnic a města Přibyslav a Žďár nad Sázavou. Starosta Přibyslavi Jan Štefáček doufá, že ke sjednocení dojde v nejbližší době a následně začnou jednání o koupi. Obce podle něj potřebné peníze zatím nemají, chtějí je ale získat z evropských fondů a vítaný je i každý sponzor. POPIS OBJEKTU**

Název Sázavská vlečka

Místo Sázava

Kraj Vysočina

Označení č. 903

Typ železniční trať

Stav zchátralý

Využití žádné

Kult. památka ne

Vlastník SaZ Hodonín

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Auta
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním…
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Technologie
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Rychlejší spuštění, nižší spotřeba paměti. Firefox 55 nabídne signifikantní zlepšení
Lenovo na výstavě Tech World 2017 znovu předvedlo ohýbací tablet [video]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít