Staňte se dodavatelem zahraniční firmy

13. prosince 2004, 00:00 - Stranu připravuje Agentura pro podporu podnikání a investic
13. prosince 2004, 00:00

STÁTNÍ PODPORA Mnoho firem už dokázalo využít přítomnosti velkých investorů na českém trhu a nabízí jim své výrobky a služby. Stát se úspěšným dodavatelem ale není snadný proces.Nadnárodní firmy, které investovaly v Česku, jsou na své dodavatele velice náročné.

STÁTNÍ PODPORA

Mnoho firem už dokázalo využít přítomnosti velkých investorů na českém trhu a nabízí jim své výrobky a služby. Stát se úspěšným dodavatelem ale není snadný proces.

Nadnárodní firmy, které investovaly v Česku, jsou na své dodavatele velice náročné. Jde jim zejména o kvalitu a včasnost dodávek, důležitá je také cena. Situaci též ztěžuje fakt, že filiálky nadnárodních firem musejí respektovat rozhodnutí mateřské společnosti - a to i v otázce výběru dodavatelů. Často se pak stává, že vhodný dodavatel je za humny, ale nadnárodní firma přesto odebírá potřebné komponenty z N ěmecka, Číny či Španělska, protože jde o schválené dodavatele pro celý koncern.

CERTIFIKÁT JE NUTNOSTÍ, SÁM ALE NESTAČÍ

Přestože české podniky umějí vyrábět technicky vyspělé výrobky, se svou nabídkou u nadnárodních společností často narazí. Neznají totiž přesné požadavky těchto společností nebo jim nerozumějí. Časté jsou také slabiny v oblasti manažerského řízení. Mnohé české firmy už sice vlastní některý z certifikátů kvality (ISO, VDA, TS či další), ale normou stanovené zásady nedokáží používat v praxi. Nadnárodní společnosti si přitom provádějí své vlastní audity potenciálních dodavatelů a tento problém velice snadno a rychle identifikují. Pro získání velkého a dlouhodobého kontraktu je tak certifikát podmínkou sice nutnou, ale nikoli jedinou a zcela postačující.

DO DATABÁZE!

Při rozhodování o umístění nového výrobního závodu uvádí řada zahraničních investorů jako rozhodující faktor nejen geografickou polohu České republiky, vyspělou infrastrukturu a dostupnost kvalifikované pracovní síly, ale také kvalitní dodavatelskou síť. Jednou ze služeb agentury CzechInvest investorům je proto také vyhledávání potenciálních dodavatelů. K tomuto účelu slouží zejména databáze dodavatelských firem z různých sektorů zpracovatelského průmyslu, která je trvale k dispozici investorům. Do databáze se může zaregistrovat každá výrobní společnost působící na území České republiky. Může tedy jít i o společnost zahraniční, která vyrábí v tuzemsku. Další podmínkou je, aby společnost měla minimálně 30 zaměstnanců. Registrace do databáze je bezplatná a lze ji uskutečnit prostřednictvím kontaktního e-mailu suppliers@czechinvest.org. Ideální je, když má potenciální dodavatel blízko k oborům strojírenského, plastikářského, automobilového, elektrotechnického a jiného zpracovatelského průmyslu. Při vyhledávání dodavatelů podle požadavků investora využívá CzechInvest jako prvotní zdroj informací především tuto databázi. V současné době jsou v ní registrovány více než dva tisíce výrobních společností působících na území České republiky.

PROGRAM ROZVOJE DODAVATELŮ

Dalším nástrojem pro práci s dodavatelskými firmami je Program rozvoje dodavatelů. CzechInvest ho připravil v úzké spolupráci s nadnárodními společnostmi investujícími v České republice. Běží již čtyři roky a dosud se do něj zapojilo téměř sto malých a středních českých firem. Přestože program negarantuje získání dlouhodobých zakázek, celkově je koncipován tak, aby firma byla na takovou zakázku připravena. Většina firem, které se zapojily, na tomto poli skutečně uspěla. Program je v každém kole zaměřen na určitý sektor trhu. Informace o jeho dalším kole najdete na www.czechinvest.org, kde se už také lze předběžně přihlásit. Zahájeno bude v prvním čtvrtletí příštího roku. N ejdříve jsou firmy navštěvovány týmem nezávislých hodnotitelů, kteří posuzují veškeré procesy a aktivity související s výrobou. Nejedná se tedy o „pouhé“ finanční zdraví společnosti, ale o hodnocení tvorby strategie a operačních plánů společnosti, řízení lidských zdrojů, řízení vztahů s odběrateli a zákazníky a tak dále - zkrátka jde o komplexní obchodní prověrku. Cílem tohoto detailního průzkumu je identifikovat jak silné stránky společnosti, tak oblasti pro možná zlepšení. Jako nástroj hodnocení se přitom využívá tzv. model excelence EFQM, hojně aplikovaný v zemích Evropské unie. Ukázalo se, že tento model umožňuje přesně postihnout problematické oblasti, se kterými se nadnárodní společnosti u českých dodavatelů opravdu setkávají.

SLABÁ MÍSTA

Obchodní prověrky ukázaly, že řada podnikatelů má stále ještě problémy s prezentací firmy navenek. Nedostatky jsou i ve správném oceňování nákladů a tvorbě prvotní kalkulace zakázky. Společnosti také nejsou dost flexibilní a schopné rychle reagovat na poptávku. Problematické je řízení lidských zdrojů. Firmy si stále neuvědomují, že zaměstnanci jsou tím nejcennějším, co mají. Všechny tyto slabiny značně snižují konkurenceschopnost podniku. A právě ve druhé etapě Programu rozvoje dodavatelů se firmy za účasti poradců učí se svými slabými místy pracovat. Přitom se detailně sleduje, jaká byla výchozí situace a jaký byl skutečný rozvoj. Podniky si obecně nejvíce cenily pohledu nezávislých expertů a hodnotitelů. Problémy, které v běžném provozu ani nevnímaly, se najednou ukázaly docela jasně. Řada firem si své slabiny sice uvědomuje, ale samy (bez pomoci zvenčí) nedokáží nastartovat změnu. Na řadu tak přicházejí poradci. Účast odborníků mnohdy přinesla i vysvětlení, proč firma v minulosti v boji o zakázku neuspěla.

NEDOSTATKY ČESKÝCH FIREM

prezentace společnosti navenek

správné oceňování nákladů

tvorba prvotní kalkulace zakázky

nedostatečná flexibilita

řízení lidských zdrojů

KIA HLEDÁ DODAVATELE

Chcete se stát dodavatelem komponentů a výrobních technologií pro závod Kia Motors Slovakia v Žilině? Automobilka má zájem především o zařízení a vybavení závodu, dále o stroje, nástroje a opravárenské díly. Přihlásit se lze prostřednictvím elektronického formuláře na stránkách CzechInvestu (www.czechinvest.org), který je nutné vyplnit v angličtině. Výběr dodavatelů provádí automobilka sama, vybrané dodavatele i sama kontaktuje. Dosud se jí prostřednictvím CzechInvestu přihlásilo téměř 230 firem. Zájemci se mohou zaregistrovat do konce letošního roku.

Dodavatele pro svůj slovenský závod v současnosti hledá i automobilka Kia Motors.

foto: Kia

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče