Staneme se rukojmím autoprůmyslu?

12. prosince 2005, 00:00 - LUKÁŠ KOVANDA
12. prosince 2005, 00:00

Ekonomika se stane extrémně závislou na jediném druhu průmyslové výroby. Třicet tisíc lidí, devět výrobních závodů. Tolika kapacit se musí během dvou let vzdát královna mezi světovými automobilkami - General Motors. Důvod? Akutní hrozba bankrotu. Padlých královen autoprůmyslu je více.

**Ekonomika se stane extrémně závislou na jediném druhu průmyslové výroby.

Třicet tisíc lidí, devět výrobních závodů. Tolika kapacit se musí během dvou let vzdát královna mezi světovými automobilkami - General Motors. Důvod? Akutní hrozba bankrotu. Padlých královen autoprůmyslu je více. Na jaře letošního roku si svoji labutí píseň zazpíval britský MG Rover. Do hry o jeho záchranu se vložil - byť neúspěšně - i premiér Tony Blair. Do boje o krachující firmu se zase vložily dvě čínské firmy, zájem měla i íránská vláda. Jaká to potupa pro tradiční ostrovní automobilku, která historii začala psát už ve viktoriánských dobách, tehdy ještě, pravda, coby výrobce bicyklů.

Případy automobilek MG Rover a General Motors ukazují, že konkurence globalizovaného trhu si nebere servítky ani v případě tradičních, staletých velikánů.

Česká republika by se podle ekonomických prognóz měla do roku 2010 proměnit ve světovou automobilovou velmoc. Mladoboleslavská Škodovka, kolínská vyrobní linka TPCA a v budoucnu zřejmě i závod korejské firmy Hyundai se zaslouží o to, že na území České republiky bude podle střízlivých odhadů vyprodukováno v roce 2010 celkem 1,4 milionu vozů. Když uvážíme, že v loňském roce se v naší republice smontoval necelý půlmilion čtyřkolých miláčků, jde o věru razantní nástup.

Nicméně vše má své ale. Obchodní bilance s auty má v roce 2010 vykázat přebytek téměř 400 miliard korun, může tak tvořit i více než polovinu našeho exportu. Ekonomika České republiky se tedy stane až extrémně závislou na jednom jediném druhu průmyslové výroby. Automobilová výrobní linka, kam se podíváš, je sice hezká věc, ale jen dotud, pokud se sektoru jako takovému daří. Své o tom vědí v Hranicích na Moravě. Před pár lety zde firmy LG a Philips otevřely zbrusu nový provoz na výrobu televizorů. Klasických, neplazmových televizorů. Jenže světová poptávka se řítí jiným směrem: nehodlá už hledět na tradiční obrazovky, ale touží jen a jen po těch plazmových. A ty moravská továrna nevyrábí. Její pracovníci se tak třesou o práci a česká vláda zase o to, zda se tato megainvestice dostatečně zúročí.

Přitom kdo by si před pár lety pomyslel, že „televizní revoluce“ přijde tak brzy? Kdo dnes pomyslí na to, že může přijít třeba „automobilová revoluce“ - nový vynález, jenž změní tvář automobilového průmyslu stejně jako důkladný liftink obličej vysloužilé zpěvačky? Kdo by dnes pomyslel, že může přijít nějaký další šok, který celý sektor vychýlí z dráhy? Ceny ropy teď sice klesají, ale jeden nikdy neví.

Sečteno, podtrženo, být jednou z vedoucích zemí v počtu vyrobených vozů na obyvatele je lichotivé, ale stejně tak, jako nás to nyní vynáší do nebes, může nás to v budoucnu stáhnout do bahna vysoké nezaměstnanosti a zmařených investic. Česká vláda by měla více diverzifikovat toto riziko a na české území lákat i někoho jiného, než jen výrobce automobilů.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče