Staneme se rukojmím autoprůmyslu?

12. prosince 2005, 00:00 - LUKÁŠ KOVANDA
12. prosince 2005, 00:00

Ekonomika se stane extrémně závislou na jediném druhu průmyslové výroby. Třicet tisíc lidí, devět výrobních závodů. Tolika kapacit se musí během dvou let vzdát královna mezi světovými automobilkami - General Motors. Důvod? Akutní hrozba bankrotu. Padlých královen autoprůmyslu je více.

**Ekonomika se stane extrémně závislou na jediném druhu průmyslové výroby.

Třicet tisíc lidí, devět výrobních závodů. Tolika kapacit se musí během dvou let vzdát královna mezi světovými automobilkami - General Motors. Důvod? Akutní hrozba bankrotu. Padlých královen autoprůmyslu je více. Na jaře letošního roku si svoji labutí píseň zazpíval britský MG Rover. Do hry o jeho záchranu se vložil - byť neúspěšně - i premiér Tony Blair. Do boje o krachující firmu se zase vložily dvě čínské firmy, zájem měla i íránská vláda. Jaká to potupa pro tradiční ostrovní automobilku, která historii začala psát už ve viktoriánských dobách, tehdy ještě, pravda, coby výrobce bicyklů.

Případy automobilek MG Rover a General Motors ukazují, že konkurence globalizovaného trhu si nebere servítky ani v případě tradičních, staletých velikánů.

Česká republika by se podle ekonomických prognóz měla do roku 2010 proměnit ve světovou automobilovou velmoc. Mladoboleslavská Škodovka, kolínská vyrobní linka TPCA a v budoucnu zřejmě i závod korejské firmy Hyundai se zaslouží o to, že na území České republiky bude podle střízlivých odhadů vyprodukováno v roce 2010 celkem 1,4 milionu vozů. Když uvážíme, že v loňském roce se v naší republice smontoval necelý půlmilion čtyřkolých miláčků, jde o věru razantní nástup.

Nicméně vše má své ale. Obchodní bilance s auty má v roce 2010 vykázat přebytek téměř 400 miliard korun, může tak tvořit i více než polovinu našeho exportu. Ekonomika České republiky se tedy stane až extrémně závislou na jednom jediném druhu průmyslové výroby. Automobilová výrobní linka, kam se podíváš, je sice hezká věc, ale jen dotud, pokud se sektoru jako takovému daří. Své o tom vědí v Hranicích na Moravě. Před pár lety zde firmy LG a Philips otevřely zbrusu nový provoz na výrobu televizorů. Klasických, neplazmových televizorů. Jenže světová poptávka se řítí jiným směrem: nehodlá už hledět na tradiční obrazovky, ale touží jen a jen po těch plazmových. A ty moravská továrna nevyrábí. Její pracovníci se tak třesou o práci a česká vláda zase o to, zda se tato megainvestice dostatečně zúročí.

Přitom kdo by si před pár lety pomyslel, že „televizní revoluce“ přijde tak brzy? Kdo dnes pomyslí na to, že může přijít třeba „automobilová revoluce“ - nový vynález, jenž změní tvář automobilového průmyslu stejně jako důkladný liftink obličej vysloužilé zpěvačky? Kdo by dnes pomyslel, že může přijít nějaký další šok, který celý sektor vychýlí z dráhy? Ceny ropy teď sice klesají, ale jeden nikdy neví.

Sečteno, podtrženo, být jednou z vedoucích zemí v počtu vyrobených vozů na obyvatele je lichotivé, ale stejně tak, jako nás to nyní vynáší do nebes, může nás to v budoucnu stáhnout do bahna vysoké nezaměstnanosti a zmařených investic. Česká vláda by měla více diverzifikovat toto riziko a na české území lákat i někoho jiného, než jen výrobce automobilů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít