Standard, nebo něco navíc?

08. března 2012, 06:29 - Renata Lichtenegerová
08. března 2012, 06:29

Při koupi nového bytu si většina Čechů vybere z nabídky takzvaného standardního vybavení, které je v ceně. Zájem kupců připlatit si za specifická přání roste spolu s hodnotou nemovitosti a počtem pokojů.

Foto: Siko

Nabízet klientům novostavbu s holobyty se dnes nenosí. Pestrá nabídka takzvaného standardního vybavení posiluje image developera. V ceně bytu proto dnes běžně bývají minimálně podlahové krytiny, sanitární zařízení, koupelnové obklady a dveře, to vše v několika variantách.

Pokud se kupec s vybavením v rámci standardu nespokojí, přeje si například kvalitnější materiály či nějaké originální provedení, může si připlatit za takzvané klientské změny. „Téměř dvě třetiny našich klientů si ale vyberou vše již v rámci standardního vybavení. Nadstandard pak volí nejčastěji lidé, kteří v bytě dělají celkově větší změny,“ přibližuje Evžen Korec, generální ředitel developerské společnosti Ekospol.

Podle Jana Koubíka, marketingového manažera společnosti Bemett, začínají zájemci o nové byty na nadstandardních úpravách šetřit. „Průměrná hodnota klientských změn v našich projektech se v roce 2011 pohybovala jen kolem 23 tisíc korun na byt, zatímco v roce 2010 to bylo v průměru 42 tisíc korun,“ říká Koubík. Během prvních měsíců letošního roku se podle něho tento trend ještě prohlubuje. Lidé ustupují od rozsáhlejších úprav, jako je třeba změna dispozice pokojů, a připlácejí si spíše za drobnosti.

To potvrzuje i Evžen Korec. „Nejčastěji řešíme vyloženě stokorunové položky, jako je například posun či přidělání zásuvek a vypínačů, úprava vývodů pro kuchyňské spotřebiče či změna velikosti vany nebo umyvadla,“ upřesnil.

Menší prostor, méně úprav

Statistiky ohledně klientských změn ale neovlivňuje jen skutečnost, že lidé mají v současné době tendenci šetřit. Celkové investice kupců do nadstandardních úprav mohou v některých případech klesat i proto, že se nabídka standardního vybavení rozšiřuje a zlepšuje. Průměrná čísla ovlivňuje také velikost bytů v nabídce konkrétních společností. Například ze statistiky společnosti Central Group vyplývá, že v případě garsonek investují kupci do nadstandardních úprav v průměru 10 tisíc korun. U bytů 2 + kk už je to 30 tisíc, další pokoj navíc zvedá průměrnou investici na 80 tisíc. A za změny v bytech 4 + kk si klienti připlácejí v průměru dokonce 150 tisíc korun.

Roli hraje také to, na jakou cílovou skupinu je projekt zaměřen. „Čím je projekt luxusnější, tím více nadstandardních úprav lidé poptávají,“ konstatuje Vladimír Zuzák, obchodní ředitel společnosti Finep. Průměrná částka, kterou klienti této firmy v posledních dvou letech investovali do zvláštních úprav, se pohybovala okolo 21 tisíc korun na byt. „V případě jednoho z našich luxusnějších projektů, Rezidenční čtvrti Na Hvězdárně v Praze 5, byla ale tato částka dvojnásobná, tedy 42 tisíc korun na byt,“ přibližuje Zuzák.

Pro často žádané klientské úpravy mívají developeři zpravidla předem stanovený ceník. „Přeje-li si klient něco méně obvyklého, samozřejmě mu rádi vyhovíme. Toto se následně řídí konkrétní cenovou nabídkou od dodavatelů,“ říká Zuzák.

Pro větší zásahy do interiérů je dobré se rozhodnout co nejdříve. Pokud si pořídíte již dokončený byt a zatoužíte po jiných obkladech v koupelně, zbytečně zaplatíte za práci, která by o pár měsíců dříve byla zdarma. Nemluvě o tom, že například vířivku větších rozměrů už do koupelny nikdo nedostane, aniž by cestou boural příčky.

Není dřevo jako dřevo

Koupili jste si před dvěma lety byt, v jehož ceně byla i dřevěná podlaha? Pak jste se možná zanedlouho divili, že po ní stačilo párkrát přejít, aby vypadala jako prošoupaný parket ve starém kulturním domě. S nástupem ekonomické recese a pod tlakem rostoucí konkurence na trhu začali někteří developeři nabízet v rámci standardního vybavení bytů nejrůznější lákadla. Háček byl v tom, že zejména u bytů v nižším a středním cenovém segmentu, tedy zhruba v ceně do 50 tisíc korun za metr čtvereční, zpravidla používali méně kvalitní materiály.

Postupem času se prý Češi naučili na kvalitu standardního vybavení důsledněji vyptávat. „Oproti období realitního boomu si dnes klienti zjišťují informace více do hloubky a nenechají se jen tak nachytat na rádoby luxusní vybavení, které je ve skutečnosti luxusní jen cenou,“ konstatuje Evžen Korec.

Podle dlouhodobého průzkumu společnosti Ekospol je nejdůležitějším kritériem pro výběr bytu jeho konečná cena ve vztahu k počtu pokojů. Následuje dobrá dopravní dostupnost spolu s pověstí a referencemi developera. Nabídka standardního vybavení je stále daleko za těmito faktory.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče