Stamilionové investice zvedají úroveň českých skiareálů

22. prosince 2003, 00:00 - Připravil JAKUB TUREK, www.horydoly.cz
22. prosince 2003, 00:00

PODNIKATELÉ V ČESKO-MORAVSKÝCH HORÁCH VYUŽILI LOŇSKOU DOBROU ZIMNÍ SEZONU A INVESTOVALI DO NOVÝCH TECHNOLOGIÍ. CENY PERMANENTEK SE TEDY NĚKDE TROCHU ZVEDNOU, MNOHÁ STŘEDISKA ZŮSTÁVAJÍ NA LOŇSKÉ CENĚ.

V Česku je přibližně čtyři sta areálů a areálků, kde jsou v provozu lanovky a vleky. Některá centra se rozvíjejí pomaleji a jejich služby nejsou vždy na odpovídající úrovni.  Přibyly čtyři lanovky, sněhová děla a spousta běžeckých tratí PENÍZE DO TUZEMSKÝCH SKIAREÁLŮ PROUDÍ PŘITOM TÉMĚŘ VÝHRADNĚ Z PENĚZ SAMOTNÝCH PROVOZOVATELŮ. V Česku zatím stát ze skiareálů saje peníze formou daní, ale do rozvoje neinvestuje, říká Vít Moudrý, který byl donedávna manažerem Svazu provozovatelů lanovek a vleků. Vlekaři si musejí půjčovat na své projekty bankovní úvěry a potom je normálním způsobem splácet. Vedle toho například jejich francouzská konkurence byla postavena místními sdruženími, které jsou v rukou regionů, a zaplatil je stát. Masivní státní investice zvedly na nohy také italské lyžování v Dolomitech, kde majitelé získali téměř stoprocentní dotace na koupi technologií. V Rakousku dlouhá léta funguje systém daní, které jsou určeny pouze k podpoře cestovního ruchu. Vybírají se na místní i celostátní úrovni. SLUŽBY NEJSOU VŽDY V POŘÁDKU Skiareály tak víceméně fungují a pomalu se i rozvíjejí, ale následné služby nejsou vždy v pořádku. Stát málo investuje do infrastruktury, obce se nestarají o dobré stravovací a ubytovací služby a mnohdy jen vybírají peníze za parkování na obecním pozemku, tvrdí vlekaři. Záporným příkladem je silnice z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna. Provoz na ní je v zimní sezoně několikanásobně větší než kdekoliv v okolí, ale protože není na krajském úřadě zařazena do správné kolonky, odklízet sníh z ní jezdí silničáři až poté, co udělají svoji práci jinde. Další příklad představuje doprava do Krkonoš. Z velkých měst se lze autobusem dostat o víkendu až okolo desáté či jedenácté hodiny. Návrat lyžařů je také problematický, protože nikdy nemají jistotu, že je řidič vezme a neprohlásí: „Obsazeno, další cestující neberu!“ Kolik to všechno stojí? Kompletní informace nejsou k dispozici, ale pro hrubou orientaci může posloužit několik čísel. „Souhrnné investice v tomto roce dosahují částky kolem 420 milionů korun,“ odhaduje jednatel Sdružení provozovatelů lanovek a vleků Zdeněk Veselý. Instalace stabilních sněhových děl na spodních dvou třetinách modré sjezdovky na Lysou horu v krkonošské Rokytnici přišla na dvacet milionů korun, instalace jedné kamery pro ranní televizní přenosy sněhového zpravodajství stojí milion korun, údržba běžeckých tratí v Krkonoších a Jizerských horách spolkne dva miliony ročně a terénní úpravy ve špindlerovském svatém Petru stály desítky milionů korun. Výstavba nového velkého areálu Boletice v podhůří Šumavy by přišla na dvě miliardy korun. V Česku je přibližně čtyři sta areálů a areálků, kde jsou v provozu lanovky a vleky. MÁME NEJVÍCE UMĚLÉHO SNĚHU V EVROPĚ V Česku si letos běžkaři užijí skoro tisíc kilometrů pravidelně upravovaných stop a sjezdaři nejvíce umělého sněhu v Evropě. Na počet a rozměry středisek ho vyrábíme každým rokem nejvíce, odhaduje Svaz provozovatelů lanovek a vleků. Významné jsou i čtyři nové lanovky. Starý vlek na Bramberk (Hnědý vrch) v Peci pod Sněžkou nahradí čtyřsedačka, vlek na Tanvaldský Špičák také čtyřsedačka, podkrkonošský Černý Důl dostává třísedačku a dva úseky dvojsedačky začnou sloužit v Kramolíně u Lipna. Pro sjezdaře je potěšitelné rozšíření ploch s umělým zasněžováním. „Mnoho malých beskydských středisek s jedním či dvěma krátkými vleky si koupilo sněžná děla,“ připomíná předseda Svazu provozovatelů lanovek a vleků Jiří Bělunek. Nepříliš povedená investice se odehrála v krkonošské Rokytnici, která je zadlužená až po uši. V areálu Horní domky je postaveno zařízení na zasněžování modré sjezdovky. „Chybí nám zasněžení horních tří set padesáti metrů,“ stěžuje si ředitel Spartaku Rokytnice Slavomil Braun. „Trať tam totiž vede v první zóně národního parku a ochranáři nám to zakázali.“ Pro Rokytnické by to ovšem nemělo být žádné překvapení, protože podobné zákazy avizovala v minulosti správa Krkonošského národního parku již dvakrát, a vždy je dodržela. Nepovolila letní provoz lanovky a nedovoluje vozit na lanovce snowboardisty. SNOWBOARDISTÉ DOSTANOU OBŘÍ U-RAMPU „Zatím se upravovalo 350 kilometrů tratí v Jizerských horách a Krkonoších, letos očekáváme jejich prodloužení na pět set kilometrů,“ říká duchovní otec projektu Krkonošský lyžařský běžecký ráj Pavel Klapuš. Bolestí východočeských a severočeských hor vždy byla doprava, protože od jednoho střediska k druhému nejezdí dostatek autobusových spojů. Ani letos tomu nebude zřejmě jinak, protože skibusy jezdí jen v rámci několika největších středisek a ostatní linky vedou především z hor dolů do nížiny. Takové problémy má vyřešeny Šumava, která provozuje zvláštní lyžařské spoje, které ráno běžkaře rozvezou a večer je zase svezou z jejich túr. Autobusy jezdí velmi dobře také díky zkušenostem z léta, kdy vozí cykloturisty. Mnoho běžeckých stop je pravidelně upravováno i v Krušných horách, které mají podobné problémy s dopravou jako Krkonoše. Tři největší novinky pro snowboardisty jsou nová superpipe (velká U-rampa) na Klínovci, snowboardový park v Deštném a stěhování špindlerovského snowparku do průseku bývalé lanovky. Na jeho místě bude stát trať pro skicross. CO NABÍZÍ STANDARDNÍ SKIAREÁL * Co nejvíce lanovek na úkor vleků * Bezdotykový odbavovací systém s bohatou nabídkou různých druhů jízdného * Infostředisko a ubytovací centrum v jednom * Děla na umělý sníh * Místo na uzamknutí lyží a odložení zavazadel * Upravované běžkařské trasy pro klasiku i bruslení * Každý večer upravované všechny sjezdovky * Samoobslužná jídelna a restaurace * Toalety a parkoviště zdarma * Služebna Horské služby Informace o lyžařských střediscích Televize: ČT2, Panorama 8.00-8.30 Teletext: ČT1+ČT2 str.190 Internet: www.holydayinfo.cz Pramen: archiv Jízdné pro sezonu 2003/4 ve vybraných střediscích (podle výše ceny denního skipasu)  Název areálu | Nadmořská výška| Délkasjezdovek| Lanovky a vleky (počet)| Upravované běžecké stopy (km)| Cena denního skipasu (dospělí/děti) |
Špindlerův Mlýn |702 - 1.235|25|15|85|550 / 380|
|
Harrachov  |680 - 1.020| 7|4|140 |520 / 415|
Rokytnice n.J. - Horní Domky |630 - 1.312|11|7|31 | 520 / 360 |
SKI Pec pod Sněžkou |830 - 1.215| 9|11 |20 | 490 / 360 |
|
Herlíkovice u Vrchlabí  | 535 - 1.019| 5|2|10 |450 / 280|
Janské Lázně - Černá hora | 550 - 1.260 | 9| 15|40 |420 / 330|
Tanvaldský Špičák | 560 - 830 | 6|7|70 |420 / 300|
|
Klínovec-sever | 1.244 |6|8|0|410 / 370|
Červenohorské sedlo | 862 - 1.164 | 5|7|10 | 370 / 250 |
Černý Důl | 600 - 1.001 |7|12 |6|360 / 290|
Deštné v Orlických horách | 610 - 850|6|10 |- |360 / 270|
Zadov - Churáňov |890 - 1.120|6|8|50|360 / 260|
Železná Ruda - Špičák | 880 - 1.202| 6|6|3|360 / 260|
Praděd - Ovčárna |1.000 - .350 | 2|4|- |360 / 215|
Malá Úpa - U Kostela | 850 - 1.100 | 2|4|10|350 / 290| Pramen: Sdružení provozovatelů lanovek a vleků

Mohlo by vás zajímat

Finance
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra…
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Také SUV Lada XRay může být „exkluzivní“. Stačí k tomu pár dílů z Dacie
BMW dnes odpoledne ukáže novou X3. Na první fotky se můžete podívat už teď
Technologie
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Tamron představil pořádné tele. První objektiv pro zrcadlovky s 22× zoomem
Českem se šíří další vlna phishingu. Podvodný e-mail se vydává za zprávu KB
Microsoft reaguje na Kasperského. Většinu obvinění smetl ze stolu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít