Stále více Čechů volí jako dárek luxusní hodinky, oděvy či šperky

07. prosince 2004, 00:00 - ČTK
07. prosince 2004, 00:00

Stále více Čechů volí jako vánočnídárek luxusní hodinky, oděvy, šperky nebo značkovou kosmetiku.Někteří movitější lidé neváhají za vánoční dárek pro blízkéutratit i statisíce korun.

Zejména pražské luxusní butiky,klenotnictví či parfumerie díky tomu v předvánočním obdobíinkasují podstatnou část celoročních tržeb, které v posledníchletech vykazují růst.

O několik desítek procent se v předvánočním období zvýšilnapříklad počet zákazníků luxusního hodinářství La BoutiqueSuisse v Pařížské ulici v Praze. Zatímco ve zbývající části rokulidé většinou kupují drahé modely náramkových hodinek, jejichžcena se může vyšplhat na několik stovek tisíc korun, v týdnechpřed Vánocemi jdou nejvíce na odbyt hodinky v cenové kategoriikolem 40 až 50.000 korun a různé doplňky, například speciálníboxy na hodinky nebo luxusní šperkovnice.

„V předvánočním období vytváříme až čtvrtinu celoročníchtržeb. Zákazníci si k nám postupně chodí vybírat vánoční dárky apředpokládáme, že poptávka bude vrcholit příští týden,“ řekla ČTKSilvie Holubová z hodinářství La Boutique Suisse. Tržbyhodinářství za poslední rok podle Holubové vzrostly o 25 procent.“Hodinková kultura má v ČR sice před sebou ještě hodně dlouhoucestu, ale začíná se to lepšit a lidé se ohlížejí i po dražšíchmodelech. Speciálně mužům záleží na tom, jaké hodinky na rucenosí,“ podotkla Holubová.

Dodala, že loni před Vánocemi jeden zákazník neváhal koupitpartnerce dámské hodinky v hodnotě 700.000 korun. Před letošnímivánočními svátky hodinářství nabízí exkluzivní pánské hodinky zplatiny, jejichž cena je kolem milionu korun.

Také podle Viléma Bendla ze společnosti Carollinum, která vPraze provozuje síť luxusních butiků a hodinářství-klenotnictví,poptávka po drahém zboží v posledních letech roste a vrcholí vpředvánočním období. „Vánoce se v tomto odvětví vždy projeví vnárůstu tržeb. Neradi sdělujeme takto konkrétní informace, ale dáse říct, že tržby (před Vánocemi) rostou v řádu více nežjednotek,“ řekl ČTK Bendl.

Větší zájem o luxusní zboží Bendl přisoudil růstukoupěschopnosti Čechů, kteří stejně jako v případě hodinářství LaBoutique Suisse tvoří zhruba polovinu zákazníků prodejespolečnosti Carollinum. „V podstatě je to spojeno s vývojemvrstvy movitějších zákazníků, která jde ruku v ruce s rozvojemekonomiky i společnosti,“ podotkl Bendl.

Mezi časté vánoční dárky v posledních letech patří zejménaznačková kosmetika či drahá psací pera. „Rok od roku se nášprodej tohoto zboží zvyšuje. Teď před Vánocemi se dobře prodávajíjak luxusní sady kosmetiky, které pro své manželky či přítelkyněkupují zejména muži, tak i psací pera za několik tisíc korun,“řekla ČTK obchodní ředitelka internetového obchodu Olive HelenaDworschaková.

Podle výzkumu společnosti Factum Invenio se letos jakovánoční dárek chystá koupit luxusní kosmetiku takřka 17 procent aklenoty nebo hodinky 12,6 procenta lidí, což je více nežnapříklad u spotřební elektroniky. Tu letos v tuzemsku zvolí 6,7procenta lidí. Mezi hlavní hity letošních Vánoc bude tradičněpatřit oblečení, drogistické zboží, knihy, hračky, audio a videonosiče a mobilní telefony.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče