Stagnace v mezích zákona

14. dubna 2008, 00:00 - Erich Handl
14. dubna 2008, 00:00

TRH S FLEETY - Polovinu všech prodaných nových aut v České republice představovaly v minulých letech firemní nákupy. Až do letoška. Za první čtvrtletí zájem o fleety významně opadl. Co je příčinou?

Prodeje nových osobních aut v Česku se v prvním čtvrtletí zvýšily o 9,7 procenta na 33 026 kusů. Zájem o lehké užitkové vozy, kam spadají i úpravy N1, se dokonce zvýšil o 18,6 procenta na 15 208 automobilů. Celkově v obou kategoriích bylo registrováno 48 234 vozů, což znamená meziroční nárůst o 12,4 procenta.

Jenže to neplatí pro nákupy do firemních flotil, takzvaných fleetů. „Podíl firemních zákazníků na trhu osobních aut klesl. Letos představuje jen 42 procent z celkového množství prodaných nových aut,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Většinu osobních aut tedy poprvé kupovaly domácnosti, což se podle Tunkla projevilo i v rostoucím zájmu o menší vozy. Nejprodávanější kategorií osobních vozů byly mini a malé automobily, kterým patřila polovina trhu. Následuje nižší střední třída s podílem téměř 17 procent a střední třída s 13 procenty.

Co je příčinou tohoto vývoje? „Fleetové prodeje zůstaly oproti loňsku na zhruba stejné úrovni, takže se jim při růstu zájmu ze strany soukromníků snížil jejich podíl,“ sdělil Profitu ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Je to ale jediný důvod?

Prodloužené odpisy

Na letošní stagnaci fleetů se zřejmě odrazila reforma veřejných financí, konkrétně prodloužení doby odpisů. „Podle mého názoru je to hlavní důvod. Kdo mohl, obnovil firemní park ještě loni, letos se proto podniková auta přestala prodávat,“ míní Šípek. Jeho slova potvrzuje fleetový manažer značky Kia Jan Veselý. Příčiny spatřuje zejména ve změně daňového zákona, který vešel v platnost 1. ledna 2008. Upravuje odpisy vozidel ze čtyř na pět let. „Společnosti se tedy logicky začínají ubírat cestou operativních leasingů. U nich neřeší odpisy, protože vozidla nevlastní,“ dodává Veselý.

Příčin stagnace ale může být více. „Je důsledkem zvýšených promočních aktivit některých značek v segmentu malých vozů. Řada soukromých osob se rozhodla pořídit si nový malý osobní vůz,“ domnívá se obchodní ředitel českého Citroenu František Neuman.

Letošní trendy

Co lze čekat letos? U Hyundaie prorokují, že trend prodejů firemních vozů se brzy vrátí k hodnotám z minulých let. „V budoucnosti předpokládáme posilování těchto prodejů a také větší zájem o komplexní zajištění firemní mobility například formou operativního leasingu,“ míní fleeetový manažer značky Lukáš Malík.

„Klientela přitom bude více tlačit na slevy i ekonomiku provozu; postupně se začne lépe orientovat v kombinacích nabídek financování značkových konceptů,“ doplňuje ho František Neuman z Citroenu.

„I my jsme v oblasti vývoje fleetů optimističtí. Věříme, že řada úspěšných firem bude přecházet do luxusních segmentů a bude se tak rozšiřovat naše cílová skupina. Neméně důležitá je orientace na spokojenost našich stávajících zákazníků a posilování jejich loajality. Pokud je zákazník spokojen s produktem a poskytovanými službami, většinou ke změně dodavatele nebo značky nemá důvod,“ tvrdí prodejní a fleetový manažer Audi Michal Šlajs.

Podle jeho kolegy od Volkswagenu Petra Kaly vstoupí do hry také sjednocování vozového parku ve smyslu přesně definovaného modelu a výbavy vozu pro jednotlivé pozice v hierarchii společnosti a dále orientace na maximálně jednu nebo dvě značky. „To vede k získání nejlepší cenové nabídky od dodavatele,“ říká Kala.

Ekologická budoucnost

Větší roli by mohla začít hrát při výběru služebního vozu také ekologie. „Věříme, že se do budoucna bude více projevovat snaha společností o nákup vozidel ohleduplných k životnímu prostředí. Ta se však bude rozvíjet přímo úměrně s podporou, kterou bude poskytovat vláda těmto projektům, ať už formou daňového zvýhodnění nebo úlev,“ řekl Profitu manažer Saabu Marek Šafarčík. Příkladem může být podle něj Švédsko, kde v případě koupě ekologického vozidla řidič získá daňové zvýhodnění a neplatí poplatky za vjezd do centra Stockholmu (stejně jako v případě Londýna je vjezd do centra zpoplatněn). V jiných městech je osvobozen od placení parkovného.

Saab podle Šafarčíka již nyní eviduje s tím související dotazy firem. Většinou jde o společnosti, v jejichž čele jsou lidé ze skandinávských zemí. „Ti si uvědomují odpovědnost k životnímu prostředí a projevili zájem koupit si vůz s motorem BioPower,“ podotýká Šafarčík. Tito lidé jsou podle jeho slov většinou překvapeni tím, že v současnosti v podstatě neexistuje síť čerpacích stanic, kde by mohli zakoupit příslušné palivo E85. „A pokud už si takového dodavatele zajistí, jsou opět překvapeni, že cena paliva E85 je o přibližně třetinu vyšší než cena benzinu. Ve zmiňovaném Švédsku je situace přesně opačná,“ doplňuje Marek Šafarčík.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče