Stačí, když kape

06. září 2007, 21:11 - Ondřej Hergesell
06. září 2007, 21:11

Na českém internetu se rozeběhla vlna akvizic a nákupů

Portál Centrum.cz kupuje za několik desítek milionů projekt Stahuj.cz, vydavatelský dům Sanoma zase získal server TvujDum.cz. To jsou jen dva nejaktuálnější příklady majetkových změn na českém internetu. Po slabších letech se ve virtuálním světě s koncovkou .cz rozeběhla vlna akvizic a nákupů. Krok, který musel přijít. Reklamní výdaje do internetových médií rostou každý rok minimálně o čtvrtinu. A online svět začíná ohrožovat tradiční media.
Současnou akviziční horečku však nereprezentují západoevropské či americké investiční fondy, případně venture kapitalisté, jak tomu převážně bylo v minulosti, ale v Česku etablované subjekty. Krok portálu Centrum.cz je více než pochopitelný, snaha dohonit lídra trhu zřejmě tímto obchodem nekončí. Zajímavá je zvýšená aktivita silných mediálních skupin. Zatímco někteří naskočili do netového byznysu včas a český web jim začíná vynášet zisky, jež reinvestují do dalšího rozšiřování – což je případ vydavatelství Mafra –, jiní naopak rozjezd zaspali a akvizicemi se to snaží dohnat, například Sanoma Magazines či Axel Springer. Vzniká tu tedy situace, kdy nejsilnějšími kupci na českém internetu jsou velcí vydavatelé a portály.
Otázkou zůstává, zda prodávající zmiňovaných portálů nevyklidili pozice příliš brzy. Je pravděpodobné, že se po letech, kdy službu postavenou „v garáži“ budovali a dennodenně piplali, cítí opotřebovaní a chtějí vyzkoušet něco jiného. Je také dost možné, že po několika akvizičně hluchých letech na českém webu zvolili jistotu vrabce v hrsti. A kývli na první lukrativnější nabídku. Mohli se však také vydat cestou finančního investora, který by jim poskytl zdroje na další růst či přeshraniční expanzi, jak je běžné v rozvinutých ekonomikách. Větší a silnější firma, například s regionální působností, by se poté prodávala rozhodně lépe. Především však předčasný exit může znamenat promarněnou příležitost na lepší zhodnocení. Ale možná že nemusí pršet. Stačí, když kape.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít