Stačí jen účinnější kontrola

14. srpna 2006, 00:00 - Václav Uhlíř
14. srpna 2006, 00:00

Hlasy čtenářů(reakce na články o silničních pravidlech a bodovém systému) Pořád se mluví o tom, jak zlepšit bezpečnost na našich silnicích. Přijímají se drakonické zákony, které v mnoha případech postihnou slušné řidiče a které vytvoří jen další prostor pro buzeraci ze strany policistů, využívajících těch nejjednodušších možností pro vybírání pokut a zlepšování svých statistik.

Hlasy čtenářů

(reakce na články o silničních pravidlech a bodovém systému)

Pořád se mluví o tom, jak zlepšit bezpečnost na našich silnicích. Přijímají se drakonické zákony, které v mnoha případech postihnou slušné řidiče a které vytvoří jen další prostor pro buzeraci ze strany policistů, využívajících těch nejjednodušších možností pro vybírání pokut a zlepšování svých statistik. Pokuty za rychlou jízdu se vybírají hlavně na bezpečných místech, místo aby se daleko účinněji kontrolovala padesátka uprostřed obce.

Přitom řešení je jednoduché. Opravdu kontrolovat dodržování už stávajících zákonů. Tedy především měřit rychlost každý den na jiném místě - ne stále na tomtéž, kde už každý řidič ví, že tam policisté pravidelně jsou. A kontrolu je nutné provádět skutečně neustále - ne jen v době různých akcí Kryštof, které se hned rozkřiknou. Není problém více kontrolovat i dodržování zákazu předjíždění. Mluvilo se o paušálním zákazu předjíždění pro kamiony, což je samozřejmě nesmysl, který by tuzemské silnice ještě více zahltil. Stačilo by jen účinně kontrolovat stávající zákazy předjíždění - ty už v kopcích na mnoha dálnicích jsou, ale nikdo je nekontroluje, takže není problém vidět kamiony i v nejrychlejším levém pruhu. Stejně jako přejíždění plné čáry, přestože do pravého stoupacího pruhu lze sice kdekoliv vjet, ale nesmí se z něj před koncem vyjíždět.

Rychlejšímu provozu na našich dálnicích by prospěla i kontrola dodržování takzvaného pravidla zipu (tomu by měla předcházet opravdu důsledná osvěta). Zácpy často vznikají kvůli tomu, že ho lidé neuplatňují nebo neznají. Podle předpisů a v zájmu plynulosti by řidiči měli před uzavírkou dojet ve svém pruhu až k překážce a teprve pak se postupně řadili (zipem - jedno auto zleva, jedno auto zprava, opět zleva, opět zprava). Místo toho se už desítky metrů před překážkou sjíždějí do jednoho pruhu, takže ten druhý pak zůstává volný a umožňuje předjíždění autům, které (paradoxně) pravidlo zipu dodržují. Takže jeden pruh jede, zatímco druhý stojí, načež se oba zaseknou u překážky, kde dochází ke konfliktům.

A miliony korun za opravu silnic se dají ušetřit důslednou kontrolou hmotnosti kamionů a podobně. Řešení existují, stačí jen chtít. Jedině tak bude na českých silnicích bezpečněji a pohodlněji.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče