Stačí džíny a t-shirt

10. prosince 2008, 11:52 - Martin Rychlík
10. prosince 2008, 11:52

Krátké zprávy

Móda
Stačí džíny a t-shirt
Japonsko, až donedávna největší trh s luxusním zbožím a druhá největší ekonomika světa, se začíná radikálně měnit. Mladá generace Japonců už nestojí o to, aby měla od bot po kapesníky všechno značkové a každý rok jezdila na dovolenou na Havaj. „Mladí lidé vůbec nikam necestují, prostě je to nezajímá,“ popisuje novou situaci marketingová odbornice Kumiko Ohaši. Také móda ztrácí své výjimečné postavení. Proslavené tokijské ulice Takešita a Omotesandó sice stále přitahují vyznavače módních trendů, ale objevit se na vysoké škole s kabelkou Louis Vuitton je dnes spíše fauxpas. Stačí mi jenom džíny a tričko, říká spousta dnešních dvacetiletých Japonců. Mnohem více jim záleží na jejich blízkých, na rodině, ale především na kamarádech.
Z výzkumů mobilní komunikace, který vedli japonští vědci Mizuko Ito a Daisuke Okabe na prestižní univerzitě Keio, vyplývá, že studenti si kolem sebe vytvářejí vlastní hloučky a sítě kamarádů, kteří jsou navzájem propojeni v neustálé virtuální komunikaci. Přes mobilní telefony, maily, komunitní sítě nebo diskusní fóra. Jenže stejně jako v reálném světě, jsou tyto kamarádské party poměrně uzavřené. Kamarádi se neustálou komunikací ujišťují o tom, že jsou si „nablízku“, svěřují se navzájem se svými pocity a vyměňují si každodenní drobnosti, jako třeba fotky svých pejsků při ranní vycházce, nového účesu, nebo jenom zprávu o tom, že jdou do vany či spát. Je jim jedno, co při tom mají na sobě, důležité jsou pro ně momentální emoce. Jenže rodiče jim potom spílají do nanicovatých emo. A obchodní řetězec Uniqlo (zkratka Unique Clothing) prodávající výhradně neznačkové, poměrně kvalitní, ale přesto velmi levné oděvy základních tvarů a barev už má v Tokiu téměř stovku obchodů… Denisa Kasl Kollmannová

Notující peršan
Jako by čekal na rozvinutí a chystal se odletět do Pohádek tisíce a jedné noci. Tak působí Koberec, konceptuální instalace slovenského umělce Marka Kvetána, s níž zvítězil ve druhém ročníku Ceny Národní galerie a Skupiny ČEZ a za kterou získal finanční odměnu 333 tisíc korun věnovanou společností Securitas ČR. Pro svou instalaci použil Kvetán perský koberec vyráběný pro zavedené řetězce výrobců nábytku a vybavení pro domácnost a doplnil ho o 1200 diod napojených na počítačový procesor, které se v nečekaných intervalech rozblikají za doprovodu arabského popu. „Nainstalovaný Kvetánův peršan vyznívá a dvakrát doslova vyhrává jinak,“ říká Lucie Šiklová, kurátorka výstavy finalistů soutěže ve Veletržním paláci (potrvá do 1. března 2009). Marek Kvetán (1976) ve své tvorbě využívá především nová média, čerpá z literatury, filmové tvorby, fotografií nebo internetových stránek.

Kožená ve Scale
Magdalena - Menší film o velké zpěvačce je titul hudebního dokumentu Ondřeje Havelky, který má 15. prosince předpremiéru v brněnském kině Scala. Je věnován přední české zpěvačce, brněnské rodačce Magdaleně Kožené, která v něm vypráví svůj životní příběh od neskutečného snu malé holčičky ke skutečnému životu hvězdy. Sebeironické curriculum vitae charizmatické umělkyně ve stylu zpívaného barokního recitativu střídají autentické rozhovory v zákulisí velkých scén i v soukromí. Ondřej Havelka je nejen režisérem, ale také scenáristou filmu, ve kterém diváci uvidí například také Luďka Veleho, Maríi Ángelesu Gabaldónovou či Petra Formana. Dokument vznikl ve spolupráci Hudební agentury C.E.M.A., Televizního studia Brno České televize a Brněnského kulturního centra.

Blondboard od Ježíška
Chodíte s blondýnou a nevíte, co jí dát k Vánocům? Inspirací může být růžová ptákovina ze zámoří. Jde o klávesnici, jež vypadá, jako by patřila (spolu s ňafající čivavou) k rozněžněné Reese Witherspoonové z komedie Pravá blondýnka. Produkt, jenž vyjde na padesát dolarů, má i stylově pojmenované klávesy: ESC je nadepsán jako „Ne!“, ENTER naopak jako „Ano, chci to!“, přičemž mezerník má popisek „Ten velký čudlík“ a u CAPS LOCK stojí „Písmenka v XXL velikosti“. I numerická část blondboardu si z „ajtý-děvčat“ utahuje a číslice uvádí raději v provedení jakýchsi vrchcábů. Jen dejte pozor, abyste svou drahou polovičku prezentem neurazili. Pak by mohlo z jejích úst vyjít jen „Ooops!“, což je klávesa BACKSPACE, která by tak mohla smáznout i váš milenecký vztah.

Nejdražších Jedenáct linií
Obraz Zdeňka Sýkory Jedenáct linií se stal nejdražším prodaným exponátem deváté aukce uměleckých děl na podporu vzdělávání studentů se zdravotním postižením, kterou pořádá Konto BARIÉRY. Vyvolávací cena díla s rozměry 70 krát 70 cm byla 100 000 korun, vydraženo bylo za 170 000 korun. Ve prospěch charity se v Modré posluchárně pražského Karolina dražilo 440 uměleckých předmětů od českých i zahraničních výtvarníků. Aukce celkově přinesla handicapovaným studentům částku 3 221 000 korun.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče