Šrotovným či daní za záchranu Francie

22. června 2012, 15:48 - Tomáš Pohanka
22. června 2012, 15:48

Automobilový průmysl

Zoufalá doba si žádá zoufalé činy. Deprimující stav evropského trhu s novými osobními vozy dopadá nejvíce na země, jako je Francie. Za prvních pět měsíců roku se tam podle Asociace evropských výrobců automobilů prodalo o 17,2 procenta nových vozů méně než za stejné období loni. A protože na propad trhu doplácejí hlavně domácí automobilky Renault a PSA Peugeot Citroën, žádá si to politický zásah.
Jako první se na scéně vynořil staronový „spasitel“ trhu – šrotovné. S nápadem oživit trik z přelomu let 2009 a 2010 přišel hlavní provozní ředitel Renaultu Carlos Tavares, nicméně zatím nesklidil příznivou odezvu. Agentura Fitch podle serveru Automotive News upozorňuje na to, že krátkodobý přínos by nepřevážil dlouhodobé drastické následky takového kroku. Pobídky tohoto typu totiž nepřitahují na trh nové zákazníky, ale pouze urychlují nákupy, které by se stejně uskutečnily. Navíc k nejžádanějším modelům v dobách šrotovného patří ty levné, na nichž mají prodejci i automobilky minimální marže, jak dodává Fitch.
Nejnovějším nápadem, který by měl vést k oživení trhu, je „ekologická“ daň. Zrodila se mezi členy Asociace výrobních míst automobilového průmyslu (Association des collectivités sites d’industrie automobile), jejímž členem je i francouzský ministr financí Pierre Moscovici. Jak informoval deník La tribune, asociace vypracovala bílou knihu automobilového průmyslu, v níž volá po tom, aby se v zemi opět prodávalo půl milionu vozů domácí výroby ročně a továrny se udržely v chodu. Přísnější postup je namířen vůči vozům, které do ovzduší vypouštějí větší množství emisí oxidu uhličitého. Tedy zejména proti německým prémiovým značkám Audi, BMW či Mercedes, kterých se zatím propad evropských prodejů výrazně nedotýká. Zákazníci podle autorů bílé knihy budou poté více motivováni pořizovat si malá auta, která jsou doménou francouzských výrobců. V současnosti bílou knihu studují na ministerstvu průmyslu. Pokud se její myšlenky prosadí v praxi, Evropská komise bude moci nejspíš řešit další případ nedovolené podpory domácích výrobců.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít