Šrotovné není žádná sláva

08. července 2009, 14:28 - David Welch
08. července 2009, 14:28

Zákon je příliš omezený...

Celý podtitul: Zákon je příliš omezený na to, aby lákal hodně kupců nových aut, a možná dokonce vrátí na silnice víc žroutů benzinu

Když prezident Barack Obama udělal 24. června z návrhu šrotovného zákon, přívrženci, jako je demokratický senátor za stát Michigan Carl Levin, to uvítali jako skvělou cestu k modernizaci amerického automobilového parku a „urychlení národního ekonomického zotavení“. Ani jedno, ani druhé však nelze nijak významně očekávat.
Problémem tohoto zákona je, že je jednak podfinancovaný a jednak příliš omezený, aby vyvolal prudký nárůst obchodů v předváděcích salonech. Agentura Standard & Poor’s uvádí, že zákon zvýší roční prodeje maximálně o tři procenta. Podobný německý program zvedl letošní prodeje o 30 procent měsíčně. „Je to plýtvání penězi daňových poplatníků,“ prohlašuje analytik John Wolkonowicz z bostonské výzkumné firmy IHS Global Insight. „Nebude dost lidí, kteří toho budou moci využít.“ Především federální představitelé schválili pro tento program jen miliardu dolarů. To by mohlo pomoci financovat nákup pouhých 250 tisíc aut – ne o mnoho víc, než činí současné úrovně týdenních prodejů – od srpna, kdy program bude patrně spuštěn, do 1. listopadu, kdy skončí. Zákon má navíc malý význam pro většinu majitelů osobních vozů. Vláda rozdělí šeky na 3,5 až 4,5 tisíce dolarů dealerům, aby mohli kupovat staré vozy, které mají spotřebu třináct litrů na sto kilometrů nebo vyšší, a potom prodat majiteli hospodárnější náhradu. Většina aut na silnicích však má nižší spotřebu než třináct litrů na sto kilometrů, a proto nebudou mít na šrotovné nárok. Mnoho vozů, které jsou takovými žrouty, že by si tento úděl zasloužily, má mnohem vyšší hodnotu než 3,5 až 4,5 tisíce dolarů. Může-li nějaký spotřebitel prodat starý vůz za víc, než zaplatí vláda, není důvod k využití programu, poznamenává Wolkonowicz. Existuje spousta starých vozů, které nárok zakládají. Mnohé jsou však deset nebo i více let staré, uvádí Jeremy Anwyl, generální ředitel společnosti Edmunds.com. Lidé řídící taková stará auta často kupují ojeté vozy a ani se slevou 4,5 tisíce dolarů si v době tíživé hospodářské situace patrně nebudou chtít vzít na bedra splácení nových automobilů.
Program může paradoxně pomoci Velké trojce amerického automobilového trhu prodávat více žravých pick-upů. Na silnicích jezdí hodně starých nákladních vozů, které obvykle mají vyšší spotřebu než patnáct litrů na sto kilometrů. Vláda jen požaduje, aby si spotřebitel koupil nový pick-up, který má spotřebu třináct litrů na sto kilometrů nebo menší, anebo těžký nákladní vůz se spotřebou 15,5 litrů nebo nižší. To je sotva výkon, který pomůže USA odvyknout zahraniční ropě. Vláda bude mít šanci podívat se na program šrotovného znovu. Až 1. listopadu skončí jeho platnost, federální představitelé říkají, že z existujícího stimulačního programu možná schválí robustnější částku tří miliard dolarů. Zákonodárci by také mohli program otevřít většímu počtu kupců aut. Prozatím však hodně skřípe a vrže.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jiří Kasl

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít