Šrotovné není žádná sláva

08. července 2009, 14:28 - David Welch
08. července 2009, 14:28

Zákon je příliš omezený...

Celý podtitul: Zákon je příliš omezený na to, aby lákal hodně kupců nových aut, a možná dokonce vrátí na silnice víc žroutů benzinu

Když prezident Barack Obama udělal 24. června z návrhu šrotovného zákon, přívrženci, jako je demokratický senátor za stát Michigan Carl Levin, to uvítali jako skvělou cestu k modernizaci amerického automobilového parku a „urychlení národního ekonomického zotavení“. Ani jedno, ani druhé však nelze nijak významně očekávat.
Problémem tohoto zákona je, že je jednak podfinancovaný a jednak příliš omezený, aby vyvolal prudký nárůst obchodů v předváděcích salonech. Agentura Standard & Poor’s uvádí, že zákon zvýší roční prodeje maximálně o tři procenta. Podobný německý program zvedl letošní prodeje o 30 procent měsíčně. „Je to plýtvání penězi daňových poplatníků,“ prohlašuje analytik John Wolkonowicz z bostonské výzkumné firmy IHS Global Insight. „Nebude dost lidí, kteří toho budou moci využít.“ Především federální představitelé schválili pro tento program jen miliardu dolarů. To by mohlo pomoci financovat nákup pouhých 250 tisíc aut – ne o mnoho víc, než činí současné úrovně týdenních prodejů – od srpna, kdy program bude patrně spuštěn, do 1. listopadu, kdy skončí. Zákon má navíc malý význam pro většinu majitelů osobních vozů. Vláda rozdělí šeky na 3,5 až 4,5 tisíce dolarů dealerům, aby mohli kupovat staré vozy, které mají spotřebu třináct litrů na sto kilometrů nebo vyšší, a potom prodat majiteli hospodárnější náhradu. Většina aut na silnicích však má nižší spotřebu než třináct litrů na sto kilometrů, a proto nebudou mít na šrotovné nárok. Mnoho vozů, které jsou takovými žrouty, že by si tento úděl zasloužily, má mnohem vyšší hodnotu než 3,5 až 4,5 tisíce dolarů. Může-li nějaký spotřebitel prodat starý vůz za víc, než zaplatí vláda, není důvod k využití programu, poznamenává Wolkonowicz. Existuje spousta starých vozů, které nárok zakládají. Mnohé jsou však deset nebo i více let staré, uvádí Jeremy Anwyl, generální ředitel společnosti Edmunds.com. Lidé řídící taková stará auta často kupují ojeté vozy a ani se slevou 4,5 tisíce dolarů si v době tíživé hospodářské situace patrně nebudou chtít vzít na bedra splácení nových automobilů.
Program může paradoxně pomoci Velké trojce amerického automobilového trhu prodávat více žravých pick-upů. Na silnicích jezdí hodně starých nákladních vozů, které obvykle mají vyšší spotřebu než patnáct litrů na sto kilometrů. Vláda jen požaduje, aby si spotřebitel koupil nový pick-up, který má spotřebu třináct litrů na sto kilometrů nebo menší, anebo těžký nákladní vůz se spotřebou 15,5 litrů nebo nižší. To je sotva výkon, který pomůže USA odvyknout zahraniční ropě. Vláda bude mít šanci podívat se na program šrotovného znovu. Až 1. listopadu skončí jeho platnost, federální představitelé říkají, že z existujícího stimulačního programu možná schválí robustnější částku tří miliard dolarů. Zákonodárci by také mohli program otevřít většímu počtu kupců aut. Prozatím však hodně skřípe a vrže.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jiří Kasl

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče