Šrotovné do šrotu

10. července 2009, 12:41 - Pavel Matocha
10. července 2009, 12:41

Komentář

Prezident Václav Klaus vetoval zákon o šrotovném, který měl přinést třicet tisíc korun ze státního rozpočtu každému, kdo vymění staré auto za nové. „Zákon je to diskriminační, nesystémový, s mnohými legislativními chybami a v konečném důsledku s velmi nejistým pozitivním účinkem,“ zdůvodnil Klaus, proč minulý týden vrátil do Parlamentu k novému hlasování zákon o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
V očekávatelném hluku Paroubka a jeho melody boys, mistrů v rozdávání ze státní poloprázdné kasy, pak zaniklo realistické konstatování ministerstva financí, že s tímto výdajem státní rozpočet nepočítal. Kromě tohoto upozornění na prohlubující se deficit státní kasy je ještě nabíledni, že šrotovné pomůže – na úkor všech ostatních – automobilovému průmyslu. V pozadí však jaksi zůstává ekologický a sociální aspekt tohoto socanského návrhu.
Všechny řeči zelených, jak nová auta budou méně znečišťovat životní prostředí, a všechny proklamace socialistů, jak šrotovné pomůže lidem postiženým krizí pořídit si nový vůz, jsou nesmyslné a hloupé. Zastírají realitu, že šrotovné je neekologické a asociální. Při kafemlýnkovém zdůrazňování, jak nové vozy mají nižší emise a jsou šetrnější k životnímu prostředí, totiž zapomínají započítat ekologické dopady výroby nového a likvidaci starého vozu, které budou řádově vyšší než onen emisní rozdíl. Stejně tak je evidentní, že i přes oněch 30 tisíc nebude většina českých domácností mít peníze na nákup nového vozu, avšak humbuk kolem mimořádné výhodnosti tohoto okamžiku rozdávání státní dotace povede řadu z nich k nákupu nového auta na dluh. Pokračující krize pak pro mnohé z nich bude znamenat ztrátu zaměstnání, neschopnost půjčku splácet a poznání, že k ježdění do supermarketu a na chatu ta stará felicie opravdu stačila.
Chtějí-li poslanci podpořit automobilový průmysl sociálně spravedlivým a výrazně dlouhodobějším způsobem, ať zamýšlené finance na šrotovné nasměrují do rekonstrukce silnic a budování nových důležitých dopravních tepen. Například dokončení vnitřního a vnějšího okruhu Prahy nebo dálnice do Ostravy či Karlových Varů by pro automobilový průmysl a automobilisty byly mnohem užitečnější než příspěvek na novou oktávku.
Chtějí-li být poslanci ekologičtí, ať podpoří veřejnou dopravu. Rozšíření linek pražského metra nebo hustší provoz na řadě regionálních železničních tratí by výrazně zekologičtily dopravu a zvýšily její komfort.
A chtějí-li být upřímní, ať přiznají, že ani na jedno ani na druhé nyní bohužel nemáme peníze.
Nejbližší týdny ukážou, zda se prezidentovi podařilo šílené paragrafy o šrotovném poslat k ledu či nechat na rozhodnutí nové sněmovny, anebo zda se velké koalici ČSSD-ODS podaří přehlasovat prezidentovo veto ještě do předčasných voleb.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít