Šrotovné do šrotu

10. července 2009, 12:41 - Pavel Matocha
10. července 2009, 12:41

Komentář

Prezident Václav Klaus vetoval zákon o šrotovném, který měl přinést třicet tisíc korun ze státního rozpočtu každému, kdo vymění staré auto za nové. „Zákon je to diskriminační, nesystémový, s mnohými legislativními chybami a v konečném důsledku s velmi nejistým pozitivním účinkem,“ zdůvodnil Klaus, proč minulý týden vrátil do Parlamentu k novému hlasování zákon o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
V očekávatelném hluku Paroubka a jeho melody boys, mistrů v rozdávání ze státní poloprázdné kasy, pak zaniklo realistické konstatování ministerstva financí, že s tímto výdajem státní rozpočet nepočítal. Kromě tohoto upozornění na prohlubující se deficit státní kasy je ještě nabíledni, že šrotovné pomůže – na úkor všech ostatních – automobilovému průmyslu. V pozadí však jaksi zůstává ekologický a sociální aspekt tohoto socanského návrhu.
Všechny řeči zelených, jak nová auta budou méně znečišťovat životní prostředí, a všechny proklamace socialistů, jak šrotovné pomůže lidem postiženým krizí pořídit si nový vůz, jsou nesmyslné a hloupé. Zastírají realitu, že šrotovné je neekologické a asociální. Při kafemlýnkovém zdůrazňování, jak nové vozy mají nižší emise a jsou šetrnější k životnímu prostředí, totiž zapomínají započítat ekologické dopady výroby nového a likvidaci starého vozu, které budou řádově vyšší než onen emisní rozdíl. Stejně tak je evidentní, že i přes oněch 30 tisíc nebude většina českých domácností mít peníze na nákup nového vozu, avšak humbuk kolem mimořádné výhodnosti tohoto okamžiku rozdávání státní dotace povede řadu z nich k nákupu nového auta na dluh. Pokračující krize pak pro mnohé z nich bude znamenat ztrátu zaměstnání, neschopnost půjčku splácet a poznání, že k ježdění do supermarketu a na chatu ta stará felicie opravdu stačila.
Chtějí-li poslanci podpořit automobilový průmysl sociálně spravedlivým a výrazně dlouhodobějším způsobem, ať zamýšlené finance na šrotovné nasměrují do rekonstrukce silnic a budování nových důležitých dopravních tepen. Například dokončení vnitřního a vnějšího okruhu Prahy nebo dálnice do Ostravy či Karlových Varů by pro automobilový průmysl a automobilisty byly mnohem užitečnější než příspěvek na novou oktávku.
Chtějí-li být poslanci ekologičtí, ať podpoří veřejnou dopravu. Rozšíření linek pražského metra nebo hustší provoz na řadě regionálních železničních tratí by výrazně zekologičtily dopravu a zvýšily její komfort.
A chtějí-li být upřímní, ať přiznají, že ani na jedno ani na druhé nyní bohužel nemáme peníze.
Nejbližší týdny ukážou, zda se prezidentovi podařilo šílené paragrafy o šrotovném poslat k ledu či nechat na rozhodnutí nové sněmovny, anebo zda se velké koalici ČSSD-ODS podaří přehlasovat prezidentovo veto ještě do předčasných voleb.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče