Šrotovné do šrotu

10. července 2009, 12:41 - Pavel Matocha
10. července 2009, 12:41

Komentář

Prezident Václav Klaus vetoval zákon o šrotovném, který měl přinést třicet tisíc korun ze státního rozpočtu každému, kdo vymění staré auto za nové. „Zákon je to diskriminační, nesystémový, s mnohými legislativními chybami a v konečném důsledku s velmi nejistým pozitivním účinkem,“ zdůvodnil Klaus, proč minulý týden vrátil do Parlamentu k novému hlasování zákon o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
V očekávatelném hluku Paroubka a jeho melody boys, mistrů v rozdávání ze státní poloprázdné kasy, pak zaniklo realistické konstatování ministerstva financí, že s tímto výdajem státní rozpočet nepočítal. Kromě tohoto upozornění na prohlubující se deficit státní kasy je ještě nabíledni, že šrotovné pomůže – na úkor všech ostatních – automobilovému průmyslu. V pozadí však jaksi zůstává ekologický a sociální aspekt tohoto socanského návrhu.
Všechny řeči zelených, jak nová auta budou méně znečišťovat životní prostředí, a všechny proklamace socialistů, jak šrotovné pomůže lidem postiženým krizí pořídit si nový vůz, jsou nesmyslné a hloupé. Zastírají realitu, že šrotovné je neekologické a asociální. Při kafemlýnkovém zdůrazňování, jak nové vozy mají nižší emise a jsou šetrnější k životnímu prostředí, totiž zapomínají započítat ekologické dopady výroby nového a likvidaci starého vozu, které budou řádově vyšší než onen emisní rozdíl. Stejně tak je evidentní, že i přes oněch 30 tisíc nebude většina českých domácností mít peníze na nákup nového vozu, avšak humbuk kolem mimořádné výhodnosti tohoto okamžiku rozdávání státní dotace povede řadu z nich k nákupu nového auta na dluh. Pokračující krize pak pro mnohé z nich bude znamenat ztrátu zaměstnání, neschopnost půjčku splácet a poznání, že k ježdění do supermarketu a na chatu ta stará felicie opravdu stačila.
Chtějí-li poslanci podpořit automobilový průmysl sociálně spravedlivým a výrazně dlouhodobějším způsobem, ať zamýšlené finance na šrotovné nasměrují do rekonstrukce silnic a budování nových důležitých dopravních tepen. Například dokončení vnitřního a vnějšího okruhu Prahy nebo dálnice do Ostravy či Karlových Varů by pro automobilový průmysl a automobilisty byly mnohem užitečnější než příspěvek na novou oktávku.
Chtějí-li být poslanci ekologičtí, ať podpoří veřejnou dopravu. Rozšíření linek pražského metra nebo hustší provoz na řadě regionálních železničních tratí by výrazně zekologičtily dopravu a zvýšily její komfort.
A chtějí-li být upřímní, ať přiznají, že ani na jedno ani na druhé nyní bohužel nemáme peníze.
Nejbližší týdny ukážou, zda se prezidentovi podařilo šílené paragrafy o šrotovném poslat k ledu či nechat na rozhodnutí nové sněmovny, anebo zda se velké koalici ČSSD-ODS podaří přehlasovat prezidentovo veto ještě do předčasných voleb.

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít