Šrotovné do šrotu

10. července 2009, 12:41 - Pavel Matocha
10. července 2009, 12:41

Komentář

Prezident Václav Klaus vetoval zákon o šrotovném, který měl přinést třicet tisíc korun ze státního rozpočtu každému, kdo vymění staré auto za nové. „Zákon je to diskriminační, nesystémový, s mnohými legislativními chybami a v konečném důsledku s velmi nejistým pozitivním účinkem,“ zdůvodnil Klaus, proč minulý týden vrátil do Parlamentu k novému hlasování zákon o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
V očekávatelném hluku Paroubka a jeho melody boys, mistrů v rozdávání ze státní poloprázdné kasy, pak zaniklo realistické konstatování ministerstva financí, že s tímto výdajem státní rozpočet nepočítal. Kromě tohoto upozornění na prohlubující se deficit státní kasy je ještě nabíledni, že šrotovné pomůže – na úkor všech ostatních – automobilovému průmyslu. V pozadí však jaksi zůstává ekologický a sociální aspekt tohoto socanského návrhu.
Všechny řeči zelených, jak nová auta budou méně znečišťovat životní prostředí, a všechny proklamace socialistů, jak šrotovné pomůže lidem postiženým krizí pořídit si nový vůz, jsou nesmyslné a hloupé. Zastírají realitu, že šrotovné je neekologické a asociální. Při kafemlýnkovém zdůrazňování, jak nové vozy mají nižší emise a jsou šetrnější k životnímu prostředí, totiž zapomínají započítat ekologické dopady výroby nového a likvidaci starého vozu, které budou řádově vyšší než onen emisní rozdíl. Stejně tak je evidentní, že i přes oněch 30 tisíc nebude většina českých domácností mít peníze na nákup nového vozu, avšak humbuk kolem mimořádné výhodnosti tohoto okamžiku rozdávání státní dotace povede řadu z nich k nákupu nového auta na dluh. Pokračující krize pak pro mnohé z nich bude znamenat ztrátu zaměstnání, neschopnost půjčku splácet a poznání, že k ježdění do supermarketu a na chatu ta stará felicie opravdu stačila.
Chtějí-li poslanci podpořit automobilový průmysl sociálně spravedlivým a výrazně dlouhodobějším způsobem, ať zamýšlené finance na šrotovné nasměrují do rekonstrukce silnic a budování nových důležitých dopravních tepen. Například dokončení vnitřního a vnějšího okruhu Prahy nebo dálnice do Ostravy či Karlových Varů by pro automobilový průmysl a automobilisty byly mnohem užitečnější než příspěvek na novou oktávku.
Chtějí-li být poslanci ekologičtí, ať podpoří veřejnou dopravu. Rozšíření linek pražského metra nebo hustší provoz na řadě regionálních železničních tratí by výrazně zekologičtily dopravu a zvýšily její komfort.
A chtějí-li být upřímní, ať přiznají, že ani na jedno ani na druhé nyní bohužel nemáme peníze.
Nejbližší týdny ukážou, zda se prezidentovi podařilo šílené paragrafy o šrotovném poslat k ledu či nechat na rozhodnutí nové sněmovny, anebo zda se velké koalici ČSSD-ODS podaří přehlasovat prezidentovo veto ještě do předčasných voleb.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít