"Srdci starého kontinentu" chybějí dopravní tepny

06. října 2003, 00:00 - VÍTĚZSLAV DOBEŠ, publicista
06. října 2003, 00:00

AČKOLI MÁ BÝT ČR PO VSTUPU DO EU HORKÝM KANDIDÁTEM NA NOVÉ LOGISTICKÉ CENTRUM STARÉHO KONTINENTU, ZDALEKA NESPLŇUJE ŘADU KLÍČOVÝCH PARAMETRŮ. STRATEGICKÁ GEOGRAFICKÁ POLOHA "SRDCE EVROPY" JE TROCHU MÁLO.

Česká republika je adept na logistické centrum Evropy

Rozsah jednoho z klíčových parametrů - dopravní infrastruktury - se podle údajů ministerstva dopravy poskytnutých tiskovým odborem neliší od úrovně vyspělých států EU. Kvalita ale kvůli nedostatku peněz značně kolísá. Reforma veřejných rozpočtů Špidlovy vlády přitom další finance do této oblasti rozhodně nepřinese.

LOGISTICKÁ MAPA

„O nedostatečné kvalitě dopravní infrastruktury je zbytečné diskutovat. Ale on ani ten její rozsah není nějak oslňující, neboť dle názoru převážné většiny logistiků a provozovatelů tzv. super hubů (distribučních středisek sloužících většímu regionu, více zemím) má Česko správnou polohu, postrádá však hustotu kvalitních silnic a městských obchvatů,“ oponuje názoru ministerstva Vladan Ráž ze společnosti Viterra Development, která vlastní největší logistický park v České republice, Viterra Logistik Park v Rudné u Prahy. „Citelně chybí zejména dálnice mezi Brnem a Ostravou, dokončení přímého spojení na Berlín, naprosto minimální je využití železnice jako tranzitního prostředku pro zboží,“ vypočítává hlavní nedostatky. Zatímco v případě výstavby dálničních tahů jde především o finance, expanze přepravy zboží po železnici je otázkou koncepční. „Dokud tady bude existovat monopol Českých drah, těžko lze očekávat závratné změny. Takže mít dnes v areálu železniční vlečku není žádné zvláštní terno, nutné pro akvizice většího počtu zákazníků,“ říká Ráž. logistické mapě ČR se čte velmi pohodlně - je velmi přehledná, jelikož kopíruje nedokonalou dálniční síť. Ideální místo pro logistický areál se nachází u dopravní tepny, poblíž města. Nejvíc projektů vzniklo v okolí Prahy, směrem na západ a na jih. Teprve v poslední době je patrný nový trend, kdy kvůli nedostatku vhodných pozemků v těchto tradičních lokalitách dochází k přesunu zájmu některých developerů na sever republiky, s vidinou budoucího dokončení dálnice D8 směrem do Německa. Právě tento aspekt je podle odborníků stěžejní pro případný přesun role logistického centra Evropy ze SRN do Česka. Ministerstvo dopravy přitom tvrdí, že dokončení D8 se předpokládá až za pět let.

MÁLO DOBRÝCH SKLADŮ

Developeři v ČR se nerozplývají blahem ani nad kvalitou a množstvím vyhovujících skladovacích prostorů, což je další klíčový logistický parametr. Ačkoli tyto prostory přibývají (moderní sklad lze postavit za přibližně půl roku), stále jich není dostatek. Starších objektů je sice více, ale zdaleka nevyhovují. Malé prostory, příliš úzké vjezdy, špatné větrání, nízké stropy - to vše jsou nedostatky, které developerům komplikují život. Řada skladovacích prostorů se navíc nachází v místech, která nejsou dopravně příliš dobře dostupná. S postupným zkvalitňováním logistického trhu proto dochází k tomu, že mnoho nájemců tyto staré objekty opouští a stěhuje se do moderních. Tím se stupňuje poptávka po výstavbě nových skladů. Čím dál více jsou žádány zejména velkoplošné sklady. Jejich rozvoji však brání kromě nedostatku vhodných pozemků také problémy s financováním - pokud jde o méně atraktivní místo s horší dopravní dostupností, banky se zdráhají výstavbu financovat. Největší zájem o moderní skladovací prostory je kromě specializovaných logistických firem ze strany výrobců a distributorů kancelářských potřeb, elektroniky a kosmetiky. Průměrná cena nájmu za metr čtvereční je kolem 6 eur za měsíc, v případě horších prostorů 2-4 eura.

KOMPLEXNÍ LOGISTIKA

„Nesmírně důležité je, že úroveň moderního skladového areálu té prvotřídní logistiky je pro hlavní hráče na trhu už běžnou věcí,“ říká Ráž. Zatímco před několika lety byl vyspělý logistický areál považován za luxus, v současné době je řadou podnikatelských subjektů vnímán jako standard a nutnost pro jejich podnikání. „Dneska je vše o úzké specializaci - takže moderní logistika spočívá v tom, že nájemník se nemusí o nic starat. Věnuje se svému byznysu a nemusí řešit sám nebo s pomocí nějakých externích firem běžné provozní záležitosti jako dílčí správu pronajatého objektu a podobné záležitosti,“ vysvětluje Ráž. Ve vztahu nabídky a poptávky po kvalitních logistických prostorech podle něj platí pravidlo, že špičková firma požaduje adekvátní logistiku. Očekávaný vstup do EU už prý v této oblasti nepřinese razantní změny - ty se uskutečnily již dříve, v přístupovém období, a nyní „už jsme v situaci, kdy zemi vede do EU autopilot a samotný vstup bude z hlediska dalšího vývoje úrovně prvotřídních logistických služeb víceméně formalitou, provázanou dílčími, někdy dočasnými změnami“. Tento názor je oponenturou rozšířeného optimizmu řady analytiků, kteří jsou přesvědčeni, že logistický trh zažije skutečný boom právě až po vstupu. Ačkoli většinové prognózy hovoří o tom, že právě ČR by měla po svém vstupu do EU postupně převzít roli logistického centra Evropy, Ráž jej vidí jinde. „Domnívám se, že navzdory naší dobré geografické poloze převezmou roli Německa coby logistického centra balkánské země,“ tvrdí. Státy bývalého Sovětského svazu nejsou podle něj dostatečně stabilní, aby byly plnohodnotnými hráči na vyspělém globálním trhu, a jejich poloha blízko Česka naši zemi jako případné budoucí logistické centrum EU diskriminuje.

UŽ „JEN“ 16 LET

Konkurenci Balkánu, ale nejen tu, přiznává rovněž ministerstvo dopravy. Podle jeho údajů musí ČR počítat například i s konkurencí Polska, Rakouska a dokonce i Slovenska. „Velice příznivou geografickou polohu zúročí ČR za předpokladu, že bude disponovat dopravní infrastrukturou, která umožní bezproblémové spojení s evropskými průmyslovými, obchodními a sídelními centry,“ píše se v oficiálních materiálech ministerstva. Konečného rozsahu sítě dálnic a rychlostních silnic - klíčového způsobu přepravy - bude být moci dosaženo podle jeho údajů kolem roku 2020, tedy „již“ 16 let poté, co země vstoupí do EU.

Pravděpodobné termíny dokončení stavby jednotlivých úseků dálnic

D 3

Praha-Tábor-České Budějovice-hranice

2010

D 5

Praha-Plzeň-Rozvadov

2006

D 8

Trmice-hranice, Lovosice-Řehlovice

2008

D 47

Lipník-Ostrava-hranice

2008

PRIORITY ROZVOJE DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY ČR

Dálnice, rychlostní silnice - postupné přiblížení kvality na úroveň srovnatelnou s členskými státy EU.

Železnice - modernizace hlavních tratí, tzv. tranzitních koridorů, rekonstrukce tratí spojujících významné aglomerace ČR, elektrizace vybraných tratí.

Vodní doprava - rekonstrukce a modernizace stávající labsko-vltavské vodní cesty.

Letecká doprava - rekonstrukce a modernizace ruzyňského letiště.

pramen: ministerstvo dopravy

Jednotlivé prvky, umístěné v logistickém parku, musí dohromady tvořit

komplexní zázemí pro činnost podnikatelských subjektů

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče