SPZ: Plechový byznys za miliardy

26. března 2012, 15:03 - Josef Kolina
26. března 2012, 15:03

Znáte zkratku HICON? Klidně si ji vyložte jako HIgh CONtract (výnosná zakázka). Firma tohoto jména si totiž díky monopolu ve výrobě poznávacích značek vydělala za dobu své nadvlády dvě miliardy korun. Dílna v Žebětíně u Brna vyrazila od rozpadu federace už 16 milionů „espézetek“.

Foto: Iveta Lhotská / MF Dnes / Profimedia

Její dominantní postavení ale může skončit. Kvůli sílící kritice ostatních firem z oboru. Ty tvrdí, že by značky dokázaly dělat výrazně levněji než za nynější cenu pohybující se okolo 180 korun za kus. Ministerstvu dopravy, které značky od výrobce nakupuje, by tím dokázaly ušetřit desetimiliony.

Espézetku včetně reflexní fólie dokážeme udělat za zhruba 110 korun. Státu bychom tak uspořili asi 30 milionů ročně,“ tvrdí jedna z firem, která nechce prozradit své jméno, aby si u státu definitivně nezavřela dveře. Už bez jakýchkoli zástěrek se přidává i Jiří Hlaváček zastupující společnost SOMARO. „Při množství značek, které HICON ročně vyrobí, bychom byli stoprocentně levnější.“ Že rozdělení výroby dokáže cenu snížit, je vidět například v Polsku. Značky tam razí 63 dílen a cena za kus se pohybuje v přepočtu od 60 do 150 korun. Vše podle klíče čím větší odběr, tím menší cena.

Léta odstrkované české firmy nyní žádají po ministerstvu jediné. „Chceme výběrové řízení, ve kterém stát posoudí všechny nabídky a bude je hodnotit podle kritérií v zadávací dokumentaci,“ uvedl Hlaváček. Když se tak nestane, hrozí, že budou stát žalovat u evropských institucí.  Ministerstvo se zatím staví k celé věci dost neurčitě. „V brzké době se žádné podobné výběrové řízení nechystá, ale nevylučujeme ho. Nechceme, aby nám klesla kvalita dodávaných značek. Výroba by se také neměla moc drobit. Výrobci by měli razit značky minimálně pro jeden kraj,“ argumentuje mluvčí úřadu Martin Novák.

Jde ale spíše jen o vize než skutečné plány. Ministerstvo totiž v současné době ke změně dodavatele nic netlačí. Tím spíše, že si loni s HICONem dohodlo 14procentní slevu. Ostatně ani vypsání tendru ale není zárukou, že výrobu převezme ten nejlepší. Od vzniku České republiky proběhly v „espézetkovém“ byznysu soutěže dvě. A obě byly podezřelé…

Více se dočtete v aktuálním čísle týdeníku PROFIT na straně 14.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče