SPZ: Plechový byznys za miliardy

26. března 2012, 15:03 - Josef Kolina
26. března 2012, 15:03

Znáte zkratku HICON? Klidně si ji vyložte jako HIgh CONtract (výnosná zakázka). Firma tohoto jména si totiž díky monopolu ve výrobě poznávacích značek vydělala za dobu své nadvlády dvě miliardy korun. Dílna v Žebětíně u Brna vyrazila od rozpadu federace už 16 milionů „espézetek“.

Foto: Iveta Lhotská / MF Dnes / Profimedia

Její dominantní postavení ale může skončit. Kvůli sílící kritice ostatních firem z oboru. Ty tvrdí, že by značky dokázaly dělat výrazně levněji než za nynější cenu pohybující se okolo 180 korun za kus. Ministerstvu dopravy, které značky od výrobce nakupuje, by tím dokázaly ušetřit desetimiliony.

Espézetku včetně reflexní fólie dokážeme udělat za zhruba 110 korun. Státu bychom tak uspořili asi 30 milionů ročně,“ tvrdí jedna z firem, která nechce prozradit své jméno, aby si u státu definitivně nezavřela dveře. Už bez jakýchkoli zástěrek se přidává i Jiří Hlaváček zastupující společnost SOMARO. „Při množství značek, které HICON ročně vyrobí, bychom byli stoprocentně levnější.“ Že rozdělení výroby dokáže cenu snížit, je vidět například v Polsku. Značky tam razí 63 dílen a cena za kus se pohybuje v přepočtu od 60 do 150 korun. Vše podle klíče čím větší odběr, tím menší cena.

Léta odstrkované české firmy nyní žádají po ministerstvu jediné. „Chceme výběrové řízení, ve kterém stát posoudí všechny nabídky a bude je hodnotit podle kritérií v zadávací dokumentaci,“ uvedl Hlaváček. Když se tak nestane, hrozí, že budou stát žalovat u evropských institucí.  Ministerstvo se zatím staví k celé věci dost neurčitě. „V brzké době se žádné podobné výběrové řízení nechystá, ale nevylučujeme ho. Nechceme, aby nám klesla kvalita dodávaných značek. Výroba by se také neměla moc drobit. Výrobci by měli razit značky minimálně pro jeden kraj,“ argumentuje mluvčí úřadu Martin Novák.

Jde ale spíše jen o vize než skutečné plány. Ministerstvo totiž v současné době ke změně dodavatele nic netlačí. Tím spíše, že si loni s HICONem dohodlo 14procentní slevu. Ostatně ani vypsání tendru ale není zárukou, že výrobu převezme ten nejlepší. Od vzniku České republiky proběhly v „espézetkovém“ byznysu soutěže dvě. A obě byly podezřelé…

Více se dočtete v aktuálním čísle týdeníku PROFIT na straně 14.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Microsoftu se daří hlavně díky Office a cloudu. Zdvojnásobil zisk
Podíl používanosti Creators Updatu poprvé překonal Anniversary Update
Intel uvádí AI akcelerátor v podobě USB klíčenky, má výkon 0,1 TFLOPS při 1W spotřebě
S Googlem do vesmíru. Do Street View přidal záběry z ISS
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít