Správný typ uspoří palivo

15. října 2007, 00:00 - Tomáš Johánek
15. října 2007, 00:00

Maximální snižování nákladů je dnes krédem každé dopravní společnosti.

Pneumatiky

Jeden z největších světových výrobců pneumatik, společnost Michelin, nedávno provedl test, v němž srovnal náklady na jízdu kamionu s klasickými pneumatikami a s pneumatikami s nízkým valivým odporem. Úspora pohonných hmot byla ve druhém případě značná.

Je nutné ale přiznat, že firmy provozující nákladní dopravu si již uvědomují, že pokud jejich vozidla mají správné pneumatiky s nízkým valivým odporem, mohou snížit svou spotřebu pohonných hmot a tím i významně snížit druhou nejvyšší položku nákladů hned po platech.

Pohonné hmoty tvoří téměř 27 procent nákladů evropských dopravních společností. Dieselové palivo, jehož cena za pět let vzrostla o 40 procent, má na zisky společností stále větší dopad. V důsledku toho se pro dnešní dopravce staly úspory pohonných hmot kritickou otázkou. V září 2006 se zúčastnily soutěže The Challenge pořádané právě Michelinem dva stejné kamiony, které ujely vzdálenost 1250 kilometrů. Odlišné byly pouze jejich pneumatiky. Při příjezdu do cílového města Hannoveru spotřeboval kamion s klasickými pneumatikami o 2,3 litru pohonných hmot na 100 kilometrů více než druhý kamion. Pro dopravní společnost s vozovým parkem 50 vozidel, z nichž každé ujede 120 tisíc kilometrů ročně a ušetří alespoň jeden litr pohonných hmot na 100 kilometrů, to znamená úsporu 60 tisíc litrů, případně skoro 1,7 milionu korun při ceně 28 korun za litr nafty.

Úspory pohonných hmot však nepřinášejí jen nové pneumatiky. Pneumatiky Michelin mají takovou technologickou architekturu, díky níž je možné je drážkovat, poté protektorovat a nakonec znovu podruhé drážkovat – jedna pneumatika má tudíž čtyři životy. V důsledku toho může pneumatika ušetřit až 2,3 litru pohonných hmot na 100 kilometrů, pokud je zcela nová. Další dva litry na 100 kilometrů se ušetří po prvním drážkování, 2,3 litru na 100 kilometrů po protektorování a opět dva litry na sto kilometrů při druhém drážkování. Úspora pohonných hmot je dobrá pro zisky dopravních společností, ale je přínosná i pro životní prostředí. Každý nespotřebovaný litr pohonných hmot znamená, že se do atmosféry neuvolní 2,66 kg CO2 ročně, takže úspora deseti litrů pohonných hmot se vyrovná záchraně jednoho stromu. Proto si evropská legislativa nyní uvědomuje, že pneumatiky hrají při snižování škodlivých emisí významnou roli.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Intel prý chystá už i dvoujádrové Kaby Lake-X, extrémní Core i3 pro platformu X299
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít