Správně postupovat při autonehodě dokáže necelá polovina motoristů

17. února 2011, 13:09 - Profit, TZ
17. února 2011, 13:09

Většina motoristů, kteří se stanou účastníky dopravní nehody, neumí správně zdokumentovat nehodu a nahlásit škodu pojišťovně. Zároveň mnozí z řidičů netuší, v jakém rozsahu mají sjednány asistenční služby.

Foto: Profimedia

Podle aktuální ankety mezi pojišťovnami, realizované Českou asociací pojišťoven v rámci kampaně Únor měsíc pojištění, je 65 % nahlášených nehod chybně zdokumentováno. Větší či menší chyby se pak opakují (vyskytují) ve více než polovině vyplněných záznamů o dopravní nehodě. Jak potvrdil miniprůzkum mezi motoristy, celých 60 % motoristů nezná název asistenční služby své pojišťovny ani její kontakt.

Pokud má motorista pochybnosti o výši škody, je lépe policii přivolat

Podle dat z pojišťoven, policie asistuje jen u necelé poloviny dopravních nehod. To je dáno novou legislativou platnou od ledna 2009, podle které není třeba ke škodám pod 100 tisíc korun volat polici. Často se však stává, že účastníci dopravní nehody nesprávně vyhodnotí výši škody a policii nepřivolají, ačkoliv by tak vzhledem k okolnostem učinit měli. Následná likvidace pojistné události se tím může výrazně zkomplikovat. „Pokud má účastník nehody o výši škody pochybnosti a nedokáže ji s jistotou odhadnout, pak je vždy lepší policii přivolat,“ říká Marcela Kotyrová, manažerka vzdělávání a komunikace České asociace pojišťoven (ČAP) a připomíná, kdy dále vzniká povinnost volat k místu dopravní nehody policii: „Policii je třeba volat vždy, když škoda na jednom z poškozených vozidel včetně přepravovaných věcí přesáhne částku 100 000 Kč, dojde ke škodě na zdraví či usmrcení účastníka nehody, vznikla škoda na majetku třetí osoby, je poškozena součást nebo příslušenství pozemní komunikace nebo účastníci nehody nemohou sami bez vynaložení nepřiměřeného úsilí zabezpečit obnovení plynulosti provozu na pozemní komunikaci.

Vyplnit záznam o dopravní nehodě je pro řadu řidičů stále problém

V každém případě je důležité při nehodě zajistit dostatečné množství důkazních materiálů, jakými jsou fotografie a svědecké výpovědi. A zejména řádně zdokumentovat nehodu na příslušném formuláři Záznam o dopravní nehodě. Právě při jeho vyplňování se 57 % klientů dopouští větších či menších chyb. „Nejčastěji se stává, že záznam o dopravní nehodě není vyplněný oběma účastníky, nebo je vyplněný nečitelně. V záznamu také nebývají uvedeny kontaktní údaje účastníků nehody, jako je telefon a email. Časté je, že nákres nevystihuje situaci při nehodě,“ říká Kotyrová a dodává „V průběhu likvidace pojistné události by měli klienti komunikovat s pojišťovnou a včas dodat všechny požadované podklady k nehodě. Urychlí tím proces likvidace a proplacení škody.“

Jen 40 % motoristů zná název a kontakt na asistenční službu své pojišťovny

Asistenční služby představují pomoc při nehodě, pomoc při poruše vozidla, informační servis a právní ochranu. Jejich konkrétní rozsah je definován v pojistných podmínkách sjednaných mezi pojišťovnou a klientem. Zároveň je ve vztahu pojišťovna a klient definována smluvní asistenční služba, kterou by měl klient v případě potřeby kontaktovat.

Jak však ukázal průzkum, jen 40 % motoristů zná název a kontakt na asistenční službu své pojišťovny. Zároveň téměř jedna třetina oslovených motoristů připouští, že jim je jedno, kdo jim pomoc poskytne. “Motorista, který se stane účastníkem dopravní nehody, často pod vlivem stresové situace využije nabídku náhodných odtahových služeb, aniž by se předem seznámil s podmínkami poskytnuté služby,“ říká Marcela Kotyrová, manažerka vzdělávání a komunikace České asociace pojišťoven. „Každý řidič by si měl ale uvědomit, že pojišťovny v rámci likvidace škodní události, proplatí pouze skutečně poskytnuté služby a pouze v rozsahu, který si sjednal v rámci pojistné smlouvy,“ doplňuje Marcela Kotyrová.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Fiat slaví už podruhé 60. narozeniny modelu 500. Tentokrát…
Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny
Pouštní supersport Zarooq SandRacer 500 GT jde do výroby. Stojí přes 10 milionů
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Technologie
Intel Core i5-7400: jak si vede čtyřjádrový Kaby Lake za 5 tisíc? (uživatelská recenze)
Levné telefony budou výkonnější a déle vydrží. Díky Snapdragonu 450
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít