Spotřební daň rychle narůstá

19. ledna 2004, 00:00 - (vs)
19. ledna 2004, 00:00

Zvyšování spotřební daně stále více zatěžuje provoz osobních aut, ale komplikuje také život dopravcům. Jestliže v minulosti mohlo být zvýšení daní u benzinu a nafty také vykládáno jako ekologické opatření ve prospěch čistých alternativních pohonů, po zvýšení daně u stlačeného plynu a LPG od 1. 1.

2004 tento argument padá. Ve vybírání spotřební daně za paliva jsme již překročili hranice EU a nemusíme čekat, až tam od prvního května fakticky Česká republika vstoupí. Za benzin a naftu platí český řidič větší daň, než požaduje minimální taxa v Evropské unii. Poměrně razantně v posledních pěti letech daň stoupala. V roce 1998 byla spotřební daň za litr benzinu 9,50 Kč, na pumpě stál tehdy benzin v průměru 20,60 Kč. Do konce loňského roku byla tato daň na litru benzinu 10,80 korun. Po zvýšení je nyní 11,84 koruny za litr benzinu a 9,95 za litr nafty. Vloni se vybralo na spotřební dani z paliv a maziv celkem asi 55 miliard. Jen pětina ale šla do Státního fondu dopravní infrastruktury, z něhož se například financuje rozvoj dopravní sítě i opravy silnic.

Spotřební daň na paliva před a po 1. 1. 2004 Palivo Původní daň* Daň po zvýšení* Zvýšení daně

Nafta 8150 9950 0,67

CNG 0 3355 1,17

LPG 2850 3933 0,47

* Kč/t

** v Kč/km

Pramen: archiv a DP Most

Mohlo by vás zajímat

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

Hry pro příležitostné hráče