Spotřebitelé i obchody jsou před Vánocemi optimisté

02. prosince 2002, 00:00 - (dr)
02. prosince 2002, 00:00

Většina dotázaných obchodníků i spotřebitelů očekává bud stejnou, nebo lepší ekonomickou situaci. Poměrně optimisticky se dívají s koncem roku do budoucna jak spotřebitelé, tak obchodníci. Vánoční svátky už nyní otevírají peněženky a prodej věcí veskrze užitečných i naprosto zbytečných stoupá.

Pozitivní naladění se pak netýká pouze období do konce roku, ale i následujících měsíců.

Teď je doba na nákupy

Zlepšení celkové ekonomické situace i vlastní finanční situace v příštích dvanácti měsících očekávají podle průzkumu Českého statistického úřadu spotřebitelé. Možná i blížící se Vánoce mají vliv na to, že podíl respondentů, kteří mají v úmyslu dalších dvanáct měsíců spořit, se snížil. Lidé považují současnost za dobu vhodnou pro nákupy předmětů dlouhodobé spotřeby. Z tisícovky dotázaných v listopadu očekává zlepšení své finanční situace 19 procent (v říjnu to bylo 16 procent) a 47 procent její neměnnost (v říjnu 41 pr9cento). Šestadvacet procent spotřebitelů očekává zhoršení finanční situace (v říjnu 27 procent) a osm procent neumí situaci posoudit (v říjnu 16 procent). Mírný růst indikátoru důvěry zaznamenali statistici i mezi obchodníky a provozovateli pohostinství a ubytování. Více než polovina z nich (51 procento) hodnotilo v listopadu ekonomickou situaci svého podniku jako dobrou, dalších 46 ji považovalo za uspokojivou. V příštím půl roce téměř tři čtvrtiny dotázaných nečekají změnu. Čtyřiadvacet procent očekává zlepšení ekonomické situace a pouze tři procenta její zhoršení.

Tržby za ubytování klesly o pětinu

Oblast služeb přitom zaznamenala ve třetím čtvrtletí letošního roku pokles tržeb. Ty se meziročně snížily ve stálých cenách o 0,4 procenta, po očištění o sezonní vlivy o 1,3 procenta. Stejně jako od počátku roku rostly pouze tržby za maloobchod a spoje. Povodně sice způsobily pokles srpnových tržeb ve všech sledovaných odvětvích s výjimkou telekomunikací a potrubní dopravy, v září jich však řada zaznamenala naopak vyšší růst nebo přinejmenším obnovila trend z doby před velkou vodou. V maloobchodě - včetně prodeje motorových vozidel a pohonných hmot vzrostly tržby o 2,1 procenta, což podle statistiků znamená zhruba stejné zvýšení jako v předchozím čtvrtletí. Úbytek turistů znamenal pro pohostinství a ubytování snížení tržeb o 9,3 procenta. Z toho ubytování zaznamenalo pokles téměř o pětinu (0 19,8 procenta). Velká voda se tak na tomto sektoru podepsala velmi citelně. Navíc obrat k lepšímu nenastal ani v září. Doprava sice celkově zaznamenala pokles tržeb o 3,3 procenta, ale například silniční doprava rostla rychleji než v předchozích dvou čtvrtletích. V září dosáhla výjimečného růstu třináct procent.

Obchodníci mohou být klidní, občané jsou připraveni před blížícími se Vánocemi více nakupovat a méně spořit.

FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít