Sportem k hospodářskému růstu

26. dubna 2004, 00:00 - DAVID MAREK hlavní ekonom Patria Online
26. dubna 2004, 00:00

Na mistrovství světa v hokeji bude sehráno 56 zápasů ve dvou halách: v pražské Sazka Areně 33 utkání, v ostravské ČEZ Aréně 23 klání. Kapacita první haly je 17 tisíc diváků, maximální možnosti druhé 9 tisíc diváků. Předpokládejme, že průměrná návštěvnost bude 90 %. Na hokej by tak celkem přišlo téměř 700 tisíc diváků.

Dále předpokládejme, že třetina z nich budou zahraniční fanoušci. Většina těch patrně přijede shlédnout více utkání. Zejména utkání týmu své země. Na mistrovství bude hrát 16 družstev, na jedno družstvo tak v průměru připadá 3,5 utkání. Nechť tedy náš zahraniční fanda v průměru shlédne 3,5 zápasu. Za uvedených předpokladů by tedy do ČR za hokejem přijelo zhruba 65 tisíc zahraničních příznivců hokeje (plus televizní štáby, novináři, fotografové…). Kolik u nás utratí? Podle odhadu agentury Mag Consulting přijelo v průběhu letošních Velikonoc do ČR 170 tisíc zahraničních turistů, kteří zde utratili téměř dvě miliardy korun. Protože ve většině evropských zemí byl volným dnem již pátek, můžeme předpokládat, že jejich doba pobytu v Česku byla podobná jako doba, kterou stráví průměrný zahraniční fanoušek při sledování svého týmu na mistrovství světa. Po násobení a sčítání se dostáváme k číslu 780 milionů, které by u nás mohli zahraniční příznivci hokeje utratit. Hlavní přínos sportovních akcí pro ekonomiku ovšem obvykle spočívá v investicích do přípravy sportovišť a nezbytné infrastruktury. Ve své podstatě se jedná tak trochu o stavění hladových zdí (v případě supermoderní a superobrovské haly v Praze to zas není tak nepřesný příměr). Národní účty na smysl takových investic ovšem nehledí. Rekonstrukce ostravské ČEZ Arény přišla na 690 milionů. Náklady na stavbu Sazka Areny se odhadují na osm miliard. Sečteme-li investice a útraty hokejových turistů, dostáváme se k 9,5 miliardy korun, tj. 0,4 % HDP. Budeme-li uvažovat multiplikační efekty investic a turistického ruchu, příjmy za reklamu, prodej přenosových práv, „reklamu“ ČR a zde působících firem, mohli bychom se již pohybovat nikoli v řádu desetin, ale celých procent HDP. A což teprve, kdyby se v ČR pořádaly olympijské hry, jejichž možnost připomnělo v nedávných dnech Brno nabídkou spolupořadatelství. Poslední letní olympiáda pořádaná v Sydney údajně pomohla australské ekonomice ke zvýšení výkonu o 1,6 % HDP. Letos se olympijské hry vrátí do Řecka a tamní ekonomika díky tomu již pátým rokem roste čtyřprocentním tempem.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít