Spor o obří kamiony: škodí, nebo ne?

16. června 2008, 00:00 - Tomáš Johánek
16. června 2008, 00:00

Ministerstvo dopravy povolilo zkušební tříměsíční provoz pro více než 25 metrů dlouhé kamiony. Ty mají mezi Rokycany a Mladou Boleslaví vozit textilie pro automobilku Škoda Auto. Strana zelených bije na poplach. Odborníci ale tvrdí, že podobné „superkamiony“ mohou být pro silnice menší hrozbou než běžné nákladní soupravy.

Gigalinery na českých silnicích Již řadu let brázdí vozovky v USA, v Austrálii či ve Skandinávii dlouhé kamiony nazývané gigalinery. V poslední době se i na poměrně hustě osídleném evropském kontinentu objevují první nesmělé pokusy provozovat tato vozidla. Česko bude v tomto směru možná průkopnickou zemí. Zanedlouho bude zřejmě obří kamiony možné vídat na dálnici D5 mezi Plzní a Prahou, na Jižní spojce či na rychlostní komunikaci z Prahy do Mladé Boleslavi. Pouze ale, pokud splní velmi přísné podmínky. Škoda Auto se musela zaručit, že hmotnost vozidel nepřesáhne současné normy, tedy hranici 48 tun. Firma dokonce tvrdí, že hmotnost vozidel nepřesáhne 27 tun. Gigalinery budou totiž v Česku vozit jen textilie a výplně podlah a sedaček, tedy lehký materiál. Přesné datum, kdy obří kamiony vyjedou na české silnice, zatím není známé, automobilka ještě hledá dopravce. Experti: Není důvod k obavám Zatímco odpůrci novinky si myslí, že obří kamiony budou ničit silnice daleko více než „normální“ nákladní auta, odborníci tvrdí opak. „Pro ničení silnic je důležitý tlak na nápravu. Pokud budou mít vozidla osm náprav, budou nápravové tlaky dokonce nižší než u normálních kamionů,“ míní děkan Fakulty dopravní ČVUT v Praze Petr Moos. V případě, že se obří kamiony vyhnou dálnici D1 a sami dopravci si budou vybírat časy, které nebudou kolidovat se špičkami, považuje Moos systém gigalinerů za docela dobré řešení, ovšem pouze v jednom konkrétním případě. Zavádění obřích kamionů na další trasy totiž rozhodně odmítá. „Nemyslím si, že by to v Česku měl být trend. Znám to z USA, znám to z jiných států světa, kde tato vozidla mají na šestiproudých silnicích dálnicového typu dokonce vyhrazený pruh. Řidiči se tam ale chovají velmi ohleduplně. U nás k tomu ale nejsou podmínky,“ soudí Moos. Možná vyřeší nedostatek řidičů Jednou z výhod případného využití obřích kolosů je fakt, že obří kamion uveze tolik zboží jako dvě až tři klasické 18metrové soupravy. Na převezení stejného množství je tedy potřeba až o třetinu méně řidičů. To je v dnešní době, kdy si dopravci stěžují na nedostatek vhodných řidičů, poměrně silný argument. Firma také ušetří na mzdových nákladech. Argumenty proti puštění obřích kamionů na české silnice jsou ale také velmi silné – hovoří se především o riziku pro bezpečnost silničního provozu a dalším rozmachu kamionové dopravy. „Se všeobecným povolením gigalinerů nesouhlasíme, protože jejich energetická náročnost je třikrát větší než u přepravy zboží po železnici,“ říká Martin Robeš z dopravní sekce Strany zelených. A podotýká, že pro velkoobjemové přepravy zboží je nejvhodnější železnice, která je bezpečná a ekologická. Pozor při předjíždění**

Zelení argumentují také tím, že zatáčky silnic, povrchy vozovek, mosty ani svodidla nejsou v tuzemsku pro silniční vlaky uzpůsobeny. Poukazují i na to, že předjetí gigalineru zabere řidiči až třikrát více času, než když předjíždí běžný kamion. To může negativně ovlivnit bezpečnost a plynulost provozu, což přiznávají i dopravní experti. „V tomto směru může být provoz obřích kamionů jistým rizikem. Předpokládá se ale, že gigalinery budou jezdit hlavně v nočních hodinách. Tím by se riziko mělo minimalizovat,“ míní dopravní expert Stanislav Huml.

Ani ministerstvo dopravy si problémy nepřipouští. „Je to nadměrný náklad jako každý jiný. Takových jezdí u nás stovky ročně. Důležité je, že obří kamiony nepřekročí nejvyšší povolenou hmotnost jízdní soupravy, která je v České republice 48 tun,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. A dodává, že policie gigalinery nepovažuje za ohrožení silničního provozu.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče