Spor ohrožuje prodej dálničních známek

31. ledna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
31. ledna 2005, 00:00

BOJ ASISTENČNÍCH SLUŽEB Na trhu hrozí akutní nedostatek dálničních známek. Jde o důsledek sporu mezi dvěma největšími českými asistenčními společnostmi, Ústředním automotoklubem a firmou Autoklub Bohemia Assistance. Ústřední automotoklub (ÚAMK) je již několik let největším distributorem dálničních známek.

BOJ ASISTENČNÍCH SLUŽEB Na trhu hrozí akutní nedostatek dálničních známek. Jde o důsledek sporu mezi dvěma největšími českými asistenčními společnostmi, Ústředním automotoklubem a firmou Autoklub Bohemia Assistance.

Ústřední automotoklub (ÚAMK) je již několik let největším distributorem dálničních známek. Ovládá přibližně 57 procent trhu. Zhruba třetinový podíl na prodeji známek má Autoklub Bohemia Assistance (ABA), zbytek distribuuje Česká pošta. Na počátku letošního roku však ministerstvo financí, které dálniční známky vydává, neobnovilo s ÚAMK kontrakt na jejich distribuci. Důvodem mají být údajné dluhy firmy vůči státu - na ně upozornila její konkurence, společnost ABA.

Firmě ABA přitom nejde jen o zlepšení svého postavení na trhu prodeje dálničních známek. Ve hře je daleko větší sousto. Na základě rozhodnutí vlády má totiž právě ÚAMK získat 69procentní podíl v ABA, tedy ve svém dosud největším konkurentovi. To se však vůbec nelíbí zejména Romanovi Ječmínkovi, prezidentovi Autoklubu České republiky, který je rovněž akcionářem společnosti ABA.

ÚAMK: NIC NEDLUŽÍME

Dluh Ústředního automotoklubu vůči státu ve výši přibližně 33,5 milionu korun měl vzniknout tím, že vedení firmy dosud nezaplatilo za část dálničních známek distribuovaných v roce 2004. Předseda představenstva ÚAMK Oldřich Vaníček ale jakékoliv pochybení ze strany své firmy odmítá a považuje je za nesmyslné.

„S ministerstvem financí a s prodejci známek pracujeme na základě komisionářských smluv,“ vysvětluje Vaníček. Co to znamená? Ústřední automotoklub dá svým prodejcům určitý počet známek, ti je prodají a teprve poté pošlou na účet automotoklubu za známky utržené peníze. Automotoklub je pak poukáže dále na účet ministerstva financí. „Na základě platné smlouvy jsme povinni vyrovnat závazky z roku 2004 do poloviny března letošního roku. Žádné dluhy tedy nemáme,“ zdůraznil šéf ÚAMK.

Vaníček vidí za obviněním ze strany ABA jednoznačně snahu odvrátit prodej státního podílu v ABA Ústřednímu automotoklubu. Tvrdí, že pokud ministerstvo financí v brzké době neuzavře s jeho firmou smlouvu na prodej letošní emise dálničních známek, hrozí jejich nedostatek zejména v kritickém období na přelomu ledna a února, kdy končí platnost starých kuponů.

MINISTERSTVO: ŽÁDNÝ PROBLÉM NEBUDE

Mluvčí ministerstva financí Marek Zeman říká, že jednání s ÚAMK o nápravě situace dále pokračují. „K podpisu smlouvy mělo dojít až v okamžiku, kdy budou všechny pohledávky státu u společnosti ÚAMK uhrazeny. Tedy třeba až v polovině března,“ říká mluvčí. Zároveň si myslí, že žádný problém se sháněním známek letos nebude.

To samé tvrdí i mluvčí ABA Alena Kvardová. „Odmítáme tvrzení, že kuponů bude nedostatek. My jsme schopni zásobovat kohokoliv,“ prohlašuje. Česká pošta a ABA mají dohromady 4600 prodejních míst. Ústřední automotoklub má sice jen 1200 smluvních prodejců, kteří ale měli na trhu podíl téměř 60 procent a jejich tržby dosáhly téměř 1,3 miliardy korun.

Jiný názor má obsluha některých čerpacích stanic v okolí Prahy. Z ankety týdeníku jednoznačně vyplynulo, že se problémů v distribuci známek obává. Kvardová to však vyvrací: „Neexistují prodejní místa, kterým bychom odmítli dálniční kupony dodat. Existují ovšem prodejci, kteří o spolupráci zájem neprojevili, případně spolupráci nabízenou ABA odmítli.“

OD ÚNORA S NOVOU ZNÁMKOU

Platnost dálničních známek pro rok 2004 končí v pondělí 31. ledna. Nejpozději od 1. února musí mít všichni řidiči, používající dálnice a rychlostní komunikace, známku novou. Roční známka pro osobní automobil stojí i letos 900 korun. Kamiony do 12 tun musí mít známku za 7000 korun, nad 12 tun pak za 14 tisíc korun.

V porovnání s loňským rokem není letos možné koupit jednodenní známky pro kamiony. Minimem je patnáctidenní známka za 1300 korun. Zmizela rovněž desetidenní známka pro vozy do 3,5 tuny - jejich majitelé zaplatí za patnáctidenní známku 200 korun místo dosavadních sto padesáti.

Vysoké ceny známek by měl stát kompenzovat českým přepravcům nižší silniční daní. Vláda prý počítá s výrazným snížením silniční daně od roku 2006 pro dopravce, kteří splní ekologické normy. Nutno ale poznamenat, že čeští dopravci většinou využívají celoročních známek. Navíc i po zdražení dálničních známek zůstává Česká republika velmi levnou tranzitní zemí.

PODÍL NA PRODEJI DÁLNIČNÍCH ZNÁMEK (rok 2004) ÚAMK 57 %

ABA 33 %

Česká pošta 10 % 

Zdroj: ÚAMK

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče