Spor o licenci míří k soudu

20. června 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
20. června 2005, 00:00

EVROPSKÉ PRÁVO Pražský městský soud čeká historický krok. Zřejmě poprvé totiž bude muset vysvětlovat evropské nařízení. Na něj se odvolává autobusová firma Turismo Ouběnice, podle které dostala konkurence licenci na linku z Prahy do Košic v rozporu s evropskými předpisy.

EVROPSKÉ PRÁVO Pražský městský soud čeká historický krok. Zřejmě poprvé totiž bude muset vysvětlovat evropské nařízení. Na něj se odvolává autobusová firma Turismo Ouběnice, podle které dostala konkurence licenci na linku z Prahy do Košic v rozporu s evropskými předpisy. Na konci loňského roku získala společnost Student Agency od ministerstva dopravy licenci na autobusovou linku Praha-Košice. Firma Turismo napadla ministerstvo za to, že povolení vydalo neoprávněně. Podle ředitele této firmy Františka Hejnala evropské normy praví, že licenci lze novému zájemci zamítnout, pokud by ohrozil existenci již povolených přepravců. „Domníváme se, že to je právě tento případ,“ tvrdí Hejnal. Po vstupu Česka do Unie je evropská legislativa závazná pro všechny české instituce. STATISÍCOVÉ ZTRÁTY

Do nástupu konkurence se pohybovaly tržby firmy Turismo kolem tří milionů korun měsíčně. Nyní jsou zhruba o 600 tisíc měsíčně nižší. „Koupil jsem nové autobusy, mám splácet úvěr kolem 50 milionů korun a nyní abych se bál, že zkrachuji,“ upozornil Hejnal.

Jak Profitu řekl ředitel společnosti Student Agency Radim Jančura, jeho firma provozuje linku dvakrát denně a měsíční tržby se pohybují na úrovni 2,5 milionu korun. Trnem v oku konkurenci je však zřejmě nejspíš to, že Student Agency má díky nižším cenám a nadstandardnímu servisu téměř 90procentní naplněnost linek.

Nutno připomenout, že Student Agency působí vrásky na čele konkurentů všude, kam přijde. Ještě v živé paměti je spor mezi touto firmou a ČSAD Liberec o linku z Prahy do Liberce, který se odehrál na začátku letošního roku.

MINISTERSTVO: CHYBU JSME NEUDĚLALI

Ministerstvo dopravy měsíčně posuzuje kolem deseti žádostí o vstup na obsazenou trasu a tvrdí, že se v případě udělení licence na košickou linku žádného pochybení nedopustilo.

Podle nařízení Evropské unie z roku 1992 musí licenci dostat každý zájemce, pokud se neprokáže, že by dotyčná doprava bezprostředně ohrozila existenci již povolené linkové dopravy. „Ministerstvo dopravy vydalo povolení k provozování mezinárodní linkové dopravy novému žadateli na základě posouzení skutečného stavu věci podle výše uvedeného nařízení. Věcnou správnost rozhodnutí potvrdil i ministr dopravy na návrh rozkladové komise,“ řekla Profitu mluvčí tohoto rezortu Marcela Švejnohová. „Smyslem nařízení není ochrana stávajících provozovatelů linek, ale volný pohyb služeb. Nařízení má zamezit tomu, aby státy uzavíraly své trhy,“ praví se ve stanovisku zastoupení Evropské komise v Praze.

CHYBA JE NĚKDE JINDE

Jančura považuje celý spor za poněkud nesmyslný. „Linka Praha-Košice je výdělečná. Pokud někdo z dopravců na ní prodělává, je to spíše jeho neschopnost přizpůsobit se požadavkům trhu,“ tvrdí. Dodal, že ministerstva dopravy v zemích Unie část uvedeného nařízení spíše přehlížejí a ctí pravidla hospodářské soutěže.

Někteří dopravní odborníci také tvrdí, že pokud by nařízení opravdu omezovalo konkurenci či ohrožovalo existenci dalších dopravců, musely by za tu dobu, co platí, být již desítky různých žalob. Podobné problémy, jako má firma Turismo, se řešily zatím pouze dva - ve Francii a Itálii. Dopravci si v těchto případech rovněž stěžovali na novou konkurenci. Obě kauzy se však podařilo vyřešit mimosoudně, respektive kvůli formálním nedostatkům se jimi soud odmítl zabývat. Český případ patrně u soudu skončí. Podle dostupných informací zatím nebylo nařízeno soudní jednání. 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče