Spor mezi dopravci směřuje k soudu

14. února 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
14. února 2005, 00:00

VÁLKA AUTOBUSŮMezi autobusovými dopravci na lince z Prahy do Liberce to vře. Firma ČSAD Liberec odmítla pouštět na své nádraží autobusy brněnské společnosti Student Agency. Obě strany přitom tvrdí, že jednají podle práva. První únorový den vyjel žlutý autobus v barvách Student Agency na cestu z Prahy do Liberce poprvé.

VÁLKA AUTOBUSŮ Mezi autobusovými dopravci na lince z Prahy do Liberce to vře. Firma ČSAD Liberec odmítla pouštět na své nádraží autobusy brněnské společnosti Student Agency. Obě strany přitom tvrdí, že jednají podle práva. První únorový den vyjel žlutý autobus v barvách Student Agency na cestu z Prahy do Liberce poprvé. Před autobusovým nádražím v severočeské metropoli však na něj čekala bezpečnostní služba, která mu zabránila ve vjezdu. Vedoucí divize Autobusové dopravy ČSAD Liberec Jiří Řádek tvrdí, že právo je na jejich straně, protože firma Student Agency nemá smlouvu o užívání nádraží. NEZÁKONNÁ LICENCE?

Oficiálními důvody rozhodnutí podniku ČSAD jsou přeplněnost libereckého nádraží a údajná neplatnost licence, kterou brněnská firma dostala od pražského magistrátu. „Rozhodnutí o licenci nabylo právní moci 12. ledna 2005, aniž bychom byli jako účastníci řízení nebo jako osoba dotčená o této skutečnosti vyrozuměni,“ prohlašuje předseda představenstva ČSAD Liberec Petr Wasserbauer. Právě tímto postupem prý došlo k porušení zákona a licence je tedy neplatná.

To však odmítá ředitel odboru dopravy pražského magistrátu Jan Heroudek, podle jehož názoru k žádnému pochybení nedošlo. Pokud jde o „přeplněnost“ nádraží, jezdily až do konce ledna mezi Prahou a Libercem tři linky a již tehdejší nabídka více než 30 spojů denně podle Wasserbauera výrazně převýšila poptávku.

TRNEM V OKU JE LEVNÁ PŘEPRAVA

Dalším přilitím oleje do ohně se stalo rozhodnutí firmy Student Agency, že až do vyřešení problémů s vjezdem na autobusové nádraží bude jezdit z Liberce do Prahy a zpět za korunu. „Nejezdíme tak levně proto, abychom zničili konkurenci nebo ovládli trh. Kompenzujeme jen potíže, které cestujícím vznikly tím, že nás ČSAD Liberec nechce pustit na nádraží,“ informuje jednatel Student Agency Radim Jančura.

Za tento postoj si však vysloužil hrozbu, že se ČSAD a další dopravce mezi Prahou a Libercem, společnost Hotliner, obrátí na soud kvůli nekalé soutěži. „Zároveň se obrátíme na antimonopolní úřad pro porušování pravidel hospodářské soutěže,“ upozorňuje právní zástupce Hotlineru Jan Pavok. K soudu se chystá i sám Jančura. „Je to pro nás jediná možnost obrany,“ přiznal.

STÁT NEPOMŮŽE

Do sporu mezi soukromými firmami prakticky nemůže zasáhnout ani státní správa, ani krajská či městská samospráva a dokonce ani policie. „Zřejmě to bude muset vyřešit soud,“ připouští krajský radní pro dopravu Vladimír Richter. Policie bude pouze monitorovat stav kolem libereckého autobusového nádraží.

Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Švejnohové zákon podobné případy efektivně neřeší. „Dopravce, který je držitelem licence a nemůže ji plně využívat, má právo požádat o její změnu nebo o stanovení jiné zastávky,“ informuje. Pokud je majitelem nádraží jiný dopravce, který brání v jeho užívání konkurentovi, musí rozhodnout jedině antimonopolní úřad. „To je ale všechno na dlouhou dobu,“ stýská si Jančura. Nezbývá mu však asi nic jiného než se obrátit na soud a čekat.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče