Spor končí, dopravce nepřežil

04. září 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
04. září 2006, 00:00

AUTOBUSY V ÚSTECKÉM KRAJI Dopravní podnik Ústeckého kraje, donedávna vládce autobusové dopravy v okolí severočeského krajského města, končí. Takový je výsledek několikaměsíčního sporu mezi vedením kraje a touto firmou o výši dotace.

AUTOBUSY V ÚSTECKÉM KRAJI Dopravní podnik Ústeckého kraje, donedávna vládce autobusové dopravy v okolí severočeského krajského města, končí. Takový je výsledek několikaměsíčního sporu mezi vedením kraje a touto firmou o výši dotace.

Nečekaný výsledek má spor o to, kdo bude zajišťovat veřejnou autobusovou dopravu v rámci základní dopravní obslužnosti na Ústecku. „Končíme s provozováním autobusové dopravy,“ prohlásil poměrně nečekaně Pavel Knecht, ředitel Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK). Podle jeho slov se dopravce stal obětí „atentátu na ústavní práva“.

Dopravce, který bude ještě do 8. září zajišťovat provoz většiny autobusových linek v regionu, má dlouhodobé spory s vedením Ústeckého kraje. (Profit o nich informoval naposledy v čísle 34/2006.) Právě vedení kraje přičítá firmě hlavní vinu za to, že její autobusy přestanou jezdit. Důvodem sporu jsou především peníze, respektive rozdílný pohled na to, zda DPÚK ve srovnání s konkurencí náhodou nevykazuje příliš velkou ztrátu z provozování objednané autobusové dopravy.

MAJITEL FIRMY NETRATÍ

DPÚK sice autobusy provozovat dále nebude, jeho majitel, Československá eskontní společnost, ale o nic nepřijde. Linky po ústeckém dopravci totiž převezme firma ČSAD Česká Lípa. Obě firmy přitom spojuje stejný majitel.

Ústecký dopravní podnik již počátkem srpna převedl na ČSAD Česká Lípa většinu ze svých 400 řidičů. Ještě před několika lety byly obě společnosti součástí ČSAD Bus Ústí nad Labem. Právě ČSAD Česká Lípa bude od 9. září provozovat téměř 200 linek, kam dříve vypravoval spoje DPÚK. „Dostali jsme výpověď dohodou a hned jsme za stejných podmínek podepsali smlouvu s ČSAD. Zatím máme na hrudi jmenovky ČSAD, ale jezdíme s vozy v barvách DPÚK. Jen z Ústí nad Labem nás přešlo do ČSAD padesát,“ uvedl jeden z řidičů, který si kvůli napjaté situaci ve firmě nepřál být jmenován.

NÍZKÁ CENA ZABRZDÍ INVESTICE ČSAD

Česká Lípa se stala vítězem výběrového řízení, které vypsal Ústecký kraj poté, co se rozkmotřil se svým vlajkovým dopravcem. Rozhodujícím kritériem v tendru byla cena.

Ředitel českolipského dopravce David Mahdal ale již dnes připouští, že právě nízká nabízená cena se projeví v tom, že se prakticky nebude investovat do obnovy vozového parku. Mahdal také zatím neví, zda převezme po ústeckém dopravci i jeho odbavovací systém na čipové karty. Rozhodovat budou náklady na jeho provozování. Co se stane s autobusy, které vlastní DPÚK, firma zatím nesdělila. „Postaráme se o ně jako dobří hospodáři,“ uvedl Knecht s tím, že možností, jak dopravce s autobusy naloží, je podle něj několik. Společnost ČSAD Česká Lípa si zatím podle něj žádný autobus od DPÚK nepronajala.

KRAJ SE ODPOVĚDNOSTI ZA KRACH ZŘÍKÁ

Autobusový dopravce se dostal do sporů s krajem poté, co požadoval po kraji 39 korun za jeden ujetý kilometr. Kraj ale údajně příliš vysokou částku odmítl a k 1. květnu s dopravcem rozvázal smlouvu. Kvůli sporu nejezdila v regionu na začátku srpna čtyři dny řada autobusových spojů. „Končíme proto, že se nás hejtman kraje Jiří Šulc rozhodl protiprávně zlikvidovat tím, že nejprve přestal za služby platit a poté nařídil jezdit jen od 8. srpna do 8. září,“ uvádí Knecht.

Zástupci kraje ale tvrdí, že za krach dopravce nemohou. „Podnikatelské rozhodnutí DPÚK bych nechtěl komentovat. Pro kraj je důležité, že od 9. září má zajištěného náhradního dopravce,“ uvedl náměstek hejtmana Petr Fiala. Hejtman Jiří Šulc je zase přesvědčen o správnosti postupu krajských představitelů a odvolává se na zamítnutí všech žalob a stížností DPÚK. „Nebudeme dávat soukromé společnosti 300 milionů korun na úkor zadlužených nemocnic, rozbitých silnic a dalších věcí,“ říká Šulc. Celá kauza bude mít zřejmě ještě dohru u soudu. DPÚK se u něj chce domoci rozhodnutí o tom, že vypovězení smlouvy ze strany kraje bylo neplatné a že byl oprávněn přerušit provoz autobusů, když mu kraj za dopravu neplatil.

VYJEDOU, ČI NEVYJEDOU? Krajské radní nyní netrápí ani tak hrozící soud jako spíše to, zda v týdnu od 4. do 8. září vyjedou autobusy DPÚK na své linky. „Kvůli událostem na začátku srpna musíme vycházet z předpokladu, že naši smluvní dopravci poruší zákony nebo smlouvy, a hledáme náhradní řešení,“ připustil Šulc. V extrémním případě je kraj připraven dopravci provoz na linkách přikázat takzvaným vrchnostenským nařízením. To již kraj jednou použil na začátku srpna. Jeho užití má ale podle Šulce řadu právních rizik. Lze jej využít jen v případě, když dopravce poruší zákon - tedy například nevypraví spoje. POMŮŽE KRIZOVÁ LINKA**

Ústecký kraj zřídil od 1. září bezplatnou krizovou linku kvůli problémům s autobusovou dopravou. Na čísle 800 876 011 budou lidé denně od 07.00 do 19.00 informováni o aktuální situaci v dopravě, včetně případných změn na vybraných linkách DPÚK. Vedení Ústeckého kraje se obává zejména toho, že DPÚK nevypraví mezi 4. a 8. zářím školní spoje. Zástupci dopravce ale říkají, že autobusy vypraví, pokud budou mít záruku, že jim ztrátu z jejich provozu kraj zaplatí.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče