Spolupráce jménem OMNIPACK

26. února 2009, 00:00 -
26. února 2009, 00:00

Dotace z uzavřeného Operačního programu Průmysl a podnikání naučila členy Klastru výrobců obalů spolupráci a vzájemné důvěře. Další dotace jim má napomoci dále zefektivnit činnost.

Na počátku spolupráce stálo několik firem z východních Čech a Vysočiny. Každá se specializovala na výrobu a vývoj obalů vybranými technologiemi, které se vzájemně překrývaly jen v minimálnímíře.

Výsledkem jejich samostatné činnosti byl kompletní obalový sortiment. Myšlenky možné spolupráce na sebe nenechaly dlouho čekat. Nyní, po čtyřech letech spolupráce v rámci Klastru OMNIPACK, pracují společnosti se čtyřmi užitnými vzory kombinovaných obalů, které jsou součástí Obalového systému OMNIPACK. „Kombinovaný obal je obalový materiál složený ze součástí vyrobených z různých materiálů, které do sebe díky intenzivní spolupráci výrobců, sdílení zkušeností a informací například o rozměrech vyráběných produktů dokonale zapadají.

Vzhledem k současnému rozsahu obalových systémů a nastupujícícm trendům v nákupním chování nemůže malý a střední specializovaný výrobce bez kooperace s jinými výrobci obalů v takovém konkurenčním prostředí uspět.

Situace na trhu ukazuje, že pouze dodavatelé komplexního řešení obalových a přepravních systémů mají šanci být dlouhodobě konkurenceschopní,“ konstatuje jednu z výhod spolupráce v klastru Petra Šišková, manažerka Klastru výrobců obalů OMNIPACK.

Na založení a rozvoj klastru získal klastr OMNIPACK dotaci ze strukturálních fondů Evropské unie, konkrétně z Operačního programu Průmysl a podnikání (OPPP, 2004-2006), programu Klastry. Dotace přesahující 43 milionů korun pokryla téměř 70 procent uznatelných nákladů.

1. fáze: důvěra a spolupráce

V první fázi po založení klastru se společnosti učily spolupracovat i získávat vzájemnou důvěru. Společně se podílely na několika desítkách projektů. „Cílem těchto projektů bylo najít společná témata, na kterých by se chtělo podílet nejvíce členů. V každém projektu jsme buď nacházeli, nebo nenacházeli společná témata, a podle toho jsme vysledovali oblasti spolupráce, kterým stojí za to se důsledněji věnovat. Věděli jsme, že jenom tak se nám podaří zvýšit konkurenceschopnost jednotlivých podniků sdružených v klastru, a tím i klastru jako celku,“ vysvětluje Šišková.

Po úspěšném startu rozvíjí klastr spolupráci sdružených firem dál. Svědčí o tomi počet členů. „Do Operačního programu Průmysl a podnikání podávalo žádost 24 členů klastru, v současnosti registrujeme 40 členů a další desítky spolupracujících firem volně přidružených díky registraci do našeho obalového portálu www.euroobaly.cz,“ říká Petra Šišková.

2. fáze: efektivita a komunikace

Registrační žádost podali členové klastru i do Operačního programu Podnikání a inovace, který v období 2007-2013 navazuje na OPPP. „Naším cílem je odstranit komunikační bariéry mezi členy klastru. Obzvlášť v současné ekonomické situaci oceníme možnost sdílení znalostí a informací například o odběratelích a jejich platební morálce.Navíc, díky dotaci z OPPP, jsme vytvořili technickou infrastrukturu klastru, umožňující členským firmám přístup k moderním technologiím, běžně dostupným pro velké společnosti. Malé firmy tak mohou pružněji a efektivněji reagovat na poptávky. Výsledkem je výrazné poslílení jejich konkurenceschopnosti a nárůst inovační aktivity členů,“ říká Šišková. Podle ní teď musí získané informace kvalitně zpracovávat – třídit a využívat.

„Potřebujeme mít informace na jednom místě. Vyrábíme kombinované obaly, to znamená, že každý vyrábí něco. S tím souvisí nutnost rychlé komunikace, abychom proces návrhu, vývoje i výroby urychlili a dokázali včas reagovat na požadavky trhu. Dotaci z OPPI chceme využít tímto směrem,“ říká Šišková a udává druhou oblast, kterou OMNIPACK uvedl v žádosti o dotaci: „Chceme dále rozvíjet náš obalový systém. Naším cílem je vyrábět inovované obaly, které splňují určité technické parametry, díky nimž bude možné všechny produkty klastru vzájemně kombinovat. Tím navazujeme na předchozí programovací období, dotaci z OPPP jsme využili mimo jiné na stavbu zkušebního a vývojového centra, které nyní chceme dovybavit a koordinovat vývoj produktů tak, abychom dosáhli větší efektivity vývoje,“ uzavírá Šišková.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Auta
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale…
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Technologie
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
WhatsApp začíná podporovat posílání jakýchkoli typů souborů do velikosti až 128 MB
DVB-T2 ode dneška i v Plzni a Liberci. Síť je již dostupná pro 69 % populace
Windows Store přijde o mobilní edici Evernotu, ale přivítá grafický nástroj Paint.NET
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít