Spojujeme zdánlivě neslučitelné věci

02. května 2005, 00:00 - JIŘÍ PINKA
02. května 2005, 00:00

GENERÁLNÍ ŘEDITEL TNT EXPRESS WORLDWIDE V ČESKU PETR CHVÁTAL: Expresní logistika otevírá obrovské možnosti, protože šetří čas a firemní zdroje. „Mnoho podnikatelů možná ještě netuší, že by ji mohli využívat,“ říká generální ředitel TNT Express Petr Chvátal.

GENERÁLNÍ ŘEDITEL TNT EXPRESS WORLDWIDE V ČESKU PETR CHVÁTAL: Expresní logistika otevírá obrovské možnosti, protože šetří čas a firemní zdroje. „Mnoho podnikatelů možná ještě netuší, že by ji mohli využívat,“ říká generální ředitel TNT Express Petr Chvátal. Čistě logistické firmy se ve světě spojují s expresními přepravci. Jaká je situace na tomto trhu? V poslední době se skutečně společnosti našeho typu navzájem kupují a spojují. Hlavním důvodem je rozšířit portfolio služeb a přiblížit se cíli všech logistických společností - být vybraným a pokud možno jediným dodavatelem komplexních logistických služeb. Proto se spojuje zdánlivě neslučitelné, rychlost a skladování. * Můžete být konkrétnější? Možnosti posílení v oblasti pomalé logistiky nebo jiných než expresních přepravních služeb hledá na mezinárodní úrovni samozřejmě i TNT. Naše společnost se nedávno stala majitelem přepravní firmy Wilson, která pochází ze Skandinávie. Byl to jeden ze zásadních kroků, který nás více posunul k této části přepravy. Snažíme se také více spolupracovat s dodavateli poštovních služeb, protože jednou z našich divizí je Nizozemská národní pošta, a ta má své alianční záměry. Mohl bych zmínit Čínskou poštu a další silné dodavatele. * O co se snažíte v Česku?

V České republice jsem možná ještě o něco radikálnější než někteří kolegové v zahraničí. Jsem velice přístupný jakékoliv spolupráci, která bude mít dvojí dopad - spokojenějšího zákazníka a vyšší ziskovost.

* Jednáte o spolupráci s Českou poštou?

O tuto spolupráci máme velký zájem, ale konkrétní jednání zatím nevedeme.

* Nedávno se sloučila jednička na zdejším trhu, expresní společnost DHL, s přepravní firmou Danzas. Jaké dopady přináší spojení těchto dvou koncernů?

Musím říci, že jim nezávidím. Domnívám se, že sloučit struktury natolik odlišné, jako byl Danzas a expresní DHL, musí být enormně těžký úkol. Jinak to dokladuje snahy spojovat expresní a logistické služby, jak jsem o tom mluvil na začátku.

* Před několika týdny jste oznámil, že byste chtěl do roku 2009 etablovanější DHL předběhnout. Jak toho chcete dosáhnout? Společnost DHL má velmi silnou pozici, protože sto procent uživatelů logistických služeb ji zná. Povědomí o naší značce není tak veliké. Společnost TNT zde vyvíjí významnější aktivity až od druhé poloviny devadesátých let. Naprosto markantního růstu jsme pak docílili až v tomto tisíciletí. Pátým rokem rosteme meziročně o více než třicet procent (co se týče výnosů) a zvyšuje se rovněž naše ziskovost. * Co se u vás v poslední době změnilo? V České republice jsme se maximálně snažili zlepšit pokrytí a dodávat zásilky co nejdříve. V roce 2001 jsme vyrovnali veškeré dluhy, které jsme měli vůči ostatním společnostem a od tohoto roku jsme v přepravních časech a v času doručení konkurenceschopní se všemi ostatními. To znamená, že jiné společnosti, které zde třeba byly o něco lépe etablované, ztratily tuto konkurenční výhodu být tím nejrychlejším. Co se týče spolehlivosti, jsme na úrovni devadesáti sedmi procent. V těchto procentech případů splníme naprosto přesně své slovo, dodáme zásilku ve slíbeném čase a podmínkách.  * Kde je příčina vyšší dynamiky vašeho růstu?

Do určité míry stojí za naší rychlejší dynamikou růstu unikátní kombinace letecké a silniční přepravy. Naše silniční přeprava není pomalá silniční přeprava, jakou mohou nabízet jiné společnosti, ale extrémně rychlá. V časech, které jsou velice konkurenční letecké přepravě, dokážeme dopravovat balíčky automobilem za menší peníze. Má to své nevýhody, ale ekonomika tohoto provozu je obrovský motivátor.

* To vám ale nemusí vystačit na dlouho.

Samozřejmě jsme se nespoléhali, že to bude dlouhotrvající konkurenční výhoda, protože jiné společnosti se také snaží zrychlovat ekonomičtější způsob přepravy. Došli jsme k závěru, že ta nejmarkantnější konkurenční výhoda už na tomto trhu neexistuje. Jsme společnosti, které jsou navzájem velmi vyrovnané, a tak musíme být viditelně lepší takřka ve všem. Proto se snažíme přicházet s velkým množstvím nápadů a přidaných služeb. Nemusí to vypadat jako něco, co by lámalo ledy, ale prokazatelně to zvyšuje naši prestiž v očích zákazníků. Máme už jasné odezvy, že jsme lepší a flexibilnější, než je naše konkurence.

* Můžete uvést nějaký příklad?

Jsme v podstatě na našem trhu jediní, kteří dokáží rychle a s dostatečnou bezpečností nabízet poprodejní služby, které naši zákazníci nabízejí klientům. Mohu uvést příklad: rozbije se vám v pondělí notebook a ve čtvrtek ho máte zpátky se všemi daty a opravený. Tak rychle a efektivně to na tomto trhu nedokáže nikdo jiný. Rovněž v přepravě zboží v suchém ledu, což se týká zásilek z oblasti lékařského výzkumu a jiného citlivého zboží, patříme k těm nejrychlejším. Suchý led je samozřejmě nebezpečný pro leteckou přepravu a vyžaduje odborné zacházení.

* Snažíte se více oslovit malé firmy? Expresní logistika je velmi edukativní pro celý trh. Ještě možná ani netušíte, že byste ji mohl používat a totéž může učinit prakticky kdokoliv. Mým cílem je najít takovou kombinaci ceny a produktu, abych vás dokázal oslovit. Pro zjednodušení komunikace se zákazníky jsme třeba od dubna spustili na našem trhu ojedinělou internetovou aplikaci, jejíž součástí je například on-line objednávka, možnost sledování zásilky a zjištění ceny. * Zaměřujete se ale především na mezinárodní přepravu. Posílat s vámi balíček do Brna asi nemá smysl. Velmi záleží na tom, o jaký balíček by šlo. Ve chvíli, kdy by se jednalo o balíček extrémně cenný nebo obtížný z hlediska dopravy, tak to samozřejmě význam má. Faktem je, že na standardní balíček typu „buchty nebo jitrnice“ je lepší Česká pošta. * Trh expresních služeb roste ročně minimálně o deset procent, čím to je? Nejdůležitější je pro nás příchod mezinárodních investorů, kteří již mají expresní přepravu integrovánu do svých logistických řetězců. Když přicházejí, už vědí, že budou využívat kurýrní služby. Naše služba je ale, jak jsem již řekl, edukativní, protože ji velmi jednoduše mohou použít i další firmy. Ve chvíli, kdy dokážeme vysvětlit, že naše služba není drahá, protože šetří čas a všechny sekundární zdroje, dosahujeme velké retence. Znamená to, že lidé, kteří to s námi jednou zkusili, se potom vracejí. * Jak kooperuje vaše expresní služba s pomalou logistikou?

Z hlediska české legislativy funguje naše společnost ve dvou subjektech - TNT Express a TNT Logistic. Zákazníkovi ale nabízíme jediný balík služeb. Myslím, že doby, kdy byl klient vystaven více jednáním a více fakturacím, je už za námi.

TNT EXPRESS Společnost je jedním z největších expresních přepravců v České republice. Loni TNT Express zvýšil v Česku tržby o 30,8 procenta na 17,7 milionu eur. Hrubý zisk vzrostl o téměř 62 procent a dosáhl 3,3 milionu eur (přibližně sto milionů korun). TNT Express je součástí nadnárodní společnosti TNT, N. V., zajišťující služby ve třech oblastech: express, pošta a logistika. Zaměstnává 162 tisíc lidí a operuje ve více než dvě stě zemích světa. ING. PETR CHVÁTAL Generálním ředitelem TNT Express je od roku 2000. Předtím pracoval dva roky v oblasti rychloobrátkového zboží na pozici generálního ředitele SC Johnson. V roce 1996 se stal ředitelem hypermarketu Globus v Praze, který byl otevřen jako první v Česku.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít