Spíše rodinný kombík než dodávka

30. dubna 2007, 00:00 - ERICH HANDL
30. dubna 2007, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - SEAT ALTEA XL Španělský Seat Altea se letos natáhl o dvacet centimetrů a dostal název XL. Podnikatelům slibuje verzi N1 s velkým prostorem pro převážení nákladu. Může prodloužený vůz, který předstírá i sportovní ambice, suplovat dodávku?

VYZKOUŠELI JSME - SEAT ALTEA XL Španělský Seat Altea se letos natáhl o dvacet centimetrů a dostal název XL. Podnikatelům slibuje verzi N1 s velkým prostorem pro převážení nákladu. Může prodloužený vůz, který předstírá i sportovní ambice, suplovat dodávku?

Dynamicky vyhlížející Altea láká české zájemce už více než dva roky, letos začal Seat nabízet dlouhou variantu s velkým kufrem s variabilním uspořádáním.

V nejlevnějším provedení vyjde na 499 900 korun. Vůz je koncipován jako něco mezi sportovním autem, kombíkem a dodávkou.

Sportovní ambice podporuje zvenku avantgardní karoserie plná křivek a prolisů, uvnitř tříramenný volant a ciferníky budíků schované hluboko v palubní desce. Zajímavý detail ukrývají přední sloupky. Pod plastovou lištou jsou v nich schované stěrače, ve všech verzích je přitom čelní sklo pod stěrači vyhřívané.

Kombi prvek je zaručen pátými dveřmi, vysokou střechou a prodlouženým rozvorem. A užitková dodávka? Supluje ji možnost verze N1 a kufr, který má v základu 500 litrů. Posunem zadních sedadel jej lze ještě prodloužit o šestnáct centimetrů. Je možné tak získat dalších 100 litrů k dobru. Při sklopení opěradel zadních sedadel se přitom dá vše zvětšit na maximálních 1604 litrů. Takže teoreticky by se dozadu vešla spousta řemeslnického nářadí.

Jak hodnotíme jízdní vlastnosti? Podvozek je španělsky měkký, na kvalitním asfaltu sedí perfektně. Hrbolatý povrch je ale dost cítit v nohách, na rodinné kombi je šasi s nízkoprofilovými pneumatikami až příliš sportovní. Turbodiesel dokáže autu udělit solidní zrychlení a přitom si v průměru říká o necelých šest litrů nafty na sto kilometrů. Manuální řazení bylo v našem testovacím voze přesné a komfortní. To lze říci i posedu a řadě doplňků interiéru, které zpříjemňují cestování.

Živnostníky bude ale nejvíce zajímat manipulace se zadní lavicí, díky níž lze zvětšit kufr. Je to užitečná pomůcka, ale pouze v případě, že za opěradly není umístěna pevná montážní přepážka. Kvůli ní by posun ztratil smysl. Problémem při převážení nákladů je také skutečnost, že sklopená zadní sedadla nevytvoří rovnou ložnou plochu, ale výrazný schod. Dost vysoká je také nakládací hrana kufru. Alteu jsme tedy nakonec zhodnotili jako komfortní rodinné kombi, na převážení nákladů není stavěná.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Altea je ideální pro převážení osob se zavazadly, ocení ji určitě taxikáři. Řemeslníkům či majitelům obchodů zkazí chuť skutečnost, že montážní přepážka omezuje variabilitu interiéru a sedadla po sklopení opěradel nevytvoří rovnou ložnou plochu. Na převážení nákladů je tedy třeba najít jiný vůz.

TECHNICKÉ ÚDAJE model Seat Altea 1,9 TDI Stylance typ vozu pětidveřové kombi motor naftový čtyřválec objem válců 1,9 litru max. výkon 77 kilowattů max. rychlost 183 km/hod zrychlení 0-100 12,6 sekundy spotřeba 5,4 l/100 km kufr 532/1604 litrů cena 623 900 Kč

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče