Spíše na stavbu než na golf

31. března 2008, 00:00 - Erich Handl
31. března 2008, 00:00

VYZKOUŠELI JSME – SSANGYONG ACTYON SPORTS - Asijská značka SsangYong nabídla podnikatelům velký pick-up s názvem Actyon Sports. Konstrukčně vychází z osobního Actyonu, ale místo kufru má za zadními sedadly otevřenou korbu. Na trhu konkuruje japonským pick-upům značek Mitsubishi, Toyota či Nissan, a také Fordu Ranger.

Slovo SsangYong zní sice exoticky, nicméně v Koreji už má značka za sebou bohatou historii. Továrna byla založena v roce 1939 jako korporace výrobců textilu. Divize pro výrobu autobusů, terénních a nákladních vozidel s názvem Ha Dong-Hvan vznikla v roce 1954, o zhruba třicet let později byla pohlcena finanční skupinou SsangYong. K důležitému kroku došlo v roce 1991 – tehdy byla zakoupena výrobní licence značky Mercedes-Benz včetně motorů a převodovek. V roce 1998 byla značka začleněna do koncernu Daewoo.

Také vůz Actyon, který před několika lety nahradil model Korando, vychází konstrukčně z mercedesů. Je to robustní auto uložené na rámu, jehož exteriér i interiér jsou prakticky, ale možná až příliš skromně laděny. Stabilitu vozu zajišťuje osvědčená klasika –

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Actyon Sports je již importérem homologován v nákladní kategorii N1, není tedy nutné připlácet za přestavbu. Odpočet daně sníží jeho cenu z 689 980 na 579 815 korun. Auto lze doporučit podnikatelům, kteří nepotřebují reprezentativní limuzínu, ale spíše robustně stavěný terénní pick-up, se kterým lze vozit i skoro půltunová břemena a tahat až 2,3 tuny těžké přívěsy. Je vhodný hlavně pro stavební, lesní nebo zemědělské práce.

vpředu dvojitá příčná ramena, vzadu pětkrát ustavená pevná náprava, odpérovaná vinutými pružinami. Dvoulitrový turbodiesel o výkonu 104 kilowatty pohání při jízdě na silnici jen zadní kola, při zdolávání překážek je možné elektricky přiřadit pohon všech kol.

Jaké jsou naše dojmy z korejského pick-upu? Jeho plusem je velikost, kabina poskytuje dostatek prostoru všem pěti cestujícím, na zadní otevřené ložné ploše je možné převážet náklady zhruba 1,3 metru dlouhé (při zavřeném zadním víku) a 1,6 metru široké. Maximální zatížení této plochy je 453 kilogramů. Právě ve svými „nákladními“ schopnostmi se Sports odlišuje od svého krátkého bratra, do jehož malého kufru se vejde jen 350 litrů. Není divu, pick-up má o dost větší rozvor i délku než jeho krátký kolega.

Horší je to naopak s jeho jízdními vlastnostmi v terénu. Jako všechny vozy své třídy má verze Sports lehkou záď. S pohonem na všechna čtyři kola a světlou výškou 19 centimetrů by zvládla i těžší terén, malá adheze zadní nápravy pod prázdnou

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *model - SsangYong Actyon Sports typ vozu - pětimístný pick-up motor - čtyřválcový turbodiesel objem válců - 2 litry max. výkon - 104 kilowatty max. rychlost - 161 km/hod zrychlení 0-100 - 18,1 sekundy spotřeba - 8 litrů/100 km ložná plocha - 1275/1600/525 cena (vč. DPH)** - 689 980 Kč

korbou to ale vylučuje. U našeho testovacího vozu zmíněný handicap trochu eliminovala střešní nástavba ložné plochy, kterou lze přikoupit za 70 tisíc korun. A na silnici? Jízda v Actyonu je houpavá a rozvážná podobně jako v mercedesu, odpružení je podobně komfortní. Vysoká karoserie se v zatáčkách naklání, to ale nelze u užitkového auta řadit k minusům. Motor s německou elektronikou je kultivovaný, jde dobře odspodu a na sto kilometrů jízdy si bere solidních osm litrů nafty.

SsangYong Actyon Sports je pick-up, který může sloužit jako užitkový vůz pro převážení nákladu nebo rodinné auto (s nástavbou korby). Zdobí ho solidní základní výbava, do které patří například klimatizace nebo dva elektronické bezpečnostní systémy. Není to ale žádný krasavec, s ostrou přídí a vysokou zádí vypadá spíše jako nákladní auto. Zájemce o podnikatelskou reprezentaci pravděpodobně zlákají hezčí auta.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče