Speditéři hledají nové uplatnění

07. června 2004, 00:00 - DAVID HAVLÍK
07. června 2004, 00:00

UNIE PŘINESLA VÝHODY I NOVÉ PROBLÉMY Po květnovém vstupu České republiky do EU přestaly pro dopravce existovat hranice. Jaké klady a zápory jim to zatím přineslo?

UNIE PŘINESLA VÝHODY I NOVÉ PROBLÉMY

Po květnovém vstupu České republiky do EU přestaly pro dopravce existovat hranice. Jaké klady a zápory jim to zatím přineslo?

Zatímco dříve čekali řidiči na odbavení i celé dny, teď mohou z jedné členské země Unie do druhé převážet zboží bez zdlouhavých celních procedur. Dopravcům to pomohlo, naopak pro speditérské firmy, které se živily tím, že šoférům kamionů pomáhaly na hranicích při odbavování, to znamenalo konec. N a hranicích již celnice nefungují. Některé vnitrostátní celní úřady mají na hranicích pobočky. „Na původních hraničních pracovištích již naše firmy služby neposkytují. Podle informací, které mám k dispozici, obor opustilo více než tři tisíce pracovníků a další, kteří v těchto dnech dokončují zpracování agendy zahájené před vstupem do EU, ještě budou následovat,“ popisuje situaci v oboru předseda Svazu hraničních speditérů a celních agentů František Zugar. Spedice nezískaly žádné kompenzace. „Smutné je, že mimo našich firemních plnění nedostali pomoc ani pracovníci, jichž se dotklo hromadné propouštění. Ti mají malé šance na rychlé zajištění pracovní náhrady ve slabých příhraničních regionech,“ tvrdí předseda. Úřady práce je podle něj ani neevidují jako postiženou skupinu, protože pro ně nemají kolonku ve výkazech. Po výrazném snížení počtu zaměstnanců dochází k přechodu k jiným činnostem a další vývoj ve firmách je velmi individuální.

EUROLICENCE NEJSOU PROBLÉMEM

Zrušením celního odbavování se ale zrychlila přeprava zboží mezi zeměmi. Dopravcům teď stačí, aby při cestách do ciziny měli povolení k provozování mezinárodní silniční dopravy. Takzvané eurolicence vydávají dopravní referáty krajských úřadů a podle profesního sdružení autodopravců Česmad Bohemia i ministerstva dopravy si je pořídila většina dopravních firem ještě před květnovým přistoupením Česka k Unii.

RO-LA KONČÍ

Pro dopravce je zkrácení čekacích dob na hranicích šancí zvýšit obrat a více vydělat. Na hraničních přechodech je už nezdržují celníci a za stejnou dobu dopraví zboží více zákazníkům než dříve. Snaha zvýšit frekvenci obchodů a obstát před konkurencí je také důvodem, proč dopravci přestali používat železniční přepravu kamionů po železnici z Lovosic do Drážďan. Ro-La vozila loni při nejlepších výkonech v obou směrech až pět set kamionů denně. Po silnici je to teď do N ěmecka ale rychlejší i levnější. „Po prvním květnu zájem dopravců o železnici klesl na minimum. Důvodem je odstranění neúměrných čekacích dob na hranicích a cena za přepravu Ro-La je dnes dvakrát vyšší. Obousměrná cesta po ní stojí 145 euro zatímco po silnici je to zhruba 60 euro,“ říká sekretář profesního sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar.

PRÁZDNÉ VLAKY

„Situace v provozu je kritická. Výrazně se snížilo vytížení vlaků. Za první čtyři měsíce letošního roku bylo využití vlaků v obou směrech skoro šedesát devět procent. V prvních týdnech května je to necelých devět procent. Provoz Ro-La se z finančních důvodů zastaví, protože je nehospodárný. Bude to k nejbližšímu možnému termínu. Nejpozději do tří měsíců,“ informovala ředitelka odboru veřejné a kombinované dopravy ministerstva dopravy Milada Šmejkalová. Potvrdil to i zástupce německého ministerstva práce a hospodářství Hans Ulrich Schmidt. „Z finančních důvodů si nemůžeme dovolit, aby Ro-La dále existovala. Její vytíženost je pod deseti procenty. Zvýšení státních dotací by nebylo řešením,“ uvedl ministerský úředník.

OBCE SE OBÁVAJÍ KAMIONŮ

Zástupci obcí v pohraničí varují, že je bez Ro-La zahltí kamiony. Budou ohrožovat občany a ničit místní komunikace. Podle již dříve zveřejněných odhadů ministerstva dopravy se frekvence přejezdů kamionů přes ČR vstupem do Unie zvýší až o pětinu. Ročně by mělo Českem projet nejméně o milion kamionů více než dosud. Přitom jen hranici s N ěmeckem za rok překročí, podle statistiky celní správy, už dnes přes milion nákladních vozidel. Po oznámení záměru ministerstva zrušit Ro-La, zasedli ke společnému jednání starostové obcí v německém pohraničí. Konstatovali, že dopravní situace v příhraničních oblastech je vážná. „Jenom v neděli se v naší obci stalo pět dopravních nehod,“ informoval přítomné starosta Bořislavi Miroslav Hrubý. „Při současné koncentraci dopravy a předpokládaném růstu osobní dopravy o prázdninách je situace v tomto úseku kritická,“ dodal. Požadavky starostů shrnul a tlumočil mluvčí radnice v Dubí u Teplic Jindřich Pech: „Zásadními požadavky jsou zachovat aspoň přepravu nebezpečných nákladů systémem Ro-La do doby dokončení dálnice D8 v úseku Trmice-Drážďany, zrušit zákaz přejezdů kamionů přes hraniční přechod Hora Svatého Šebestiána/Reizenhain a zakázat přepravu zboží nákladními auty minimálně o nedělích.“

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče