Spěch je špatný rádce

24. května 2004, 00:00 - Karel Novotný
24. května 2004, 00:00

PROFIT PO DESETI LETECHMezi zkušenostmi začínajících podnikatelů, které Profit zveřejňoval před deseti lety a jež jsou v mnohém aktuální také dnes, je i zkušenost Karla Novotného ze severní Moravy, týkající se zahraničního obchodu:Naší firmě se podařila první zahraniční zakázka.

PROFIT PO DESETI LETECH

Mezi zkušenostmi začínajících podnikatelů, které Profit zveřejňoval před deseti lety a jež jsou v mnohém aktuální také dnes, je i zkušenost Karla Novotného ze severní Moravy, týkající se zahraničního obchodu:

Naší firmě se podařila první zahraniční zakázka. Měli jsme přitom víc štěstí než rozumu, ale to jsme zjistili až při té druhé, která se nepovedla.

Kontakty na dalšího zákazníka jsme získali při prvním pokusu.

Zákazník pospíchal, že potřebuje mít zboží na místě v termínu, který byl pro nás dost šibeniční. Ve spěchu jsme usoudili, že zkušenost s prvním zákazníkem, na kterého jsme také nežádali reference, dává dostatečnou záruku, že i tento obchod proběhne stejně hladce. Zákazník nás navíc upozornil, že souběžně jedná i s další firmou, která mu sice nenabízí tak výhodné cenyjako my, ale ponechává si ji v záloze. Pokud nebudeme s to závazek splnit, přijme její nabídku.

A naopak, když se nám to podaří, bude s námi počítat i pro příště.

Zakázku jsme s velkým vypětím vypravili včas a počítali dny, kdy se spokojený zákazník ozve, uvědomí nás o zaplacení a vyzve k další spolupráci. Byli jsme docela pyšní na svou operativnost.

Když se peníze na účtu stále neobjevovaly, začali jsme zákazníka shánět. Ani telefonáty, ani faxy nám nebyly nic platné. Nakonec jsme zjistili, že firma toho jména sice na udané adrese sídlila, ale zkrachovala již před nějakou dobou a majitel se přestěhoval neznámo kam. Byli jsme skoro o půl milionu korun chudší, naštěstí nás tato ztráta neporazila, přestože jsme museli omezit investiční záměry.

Poučení:

* Ať již uzavíráte jakýkoli obchod, nenechte se unést nadšením a spěchem. Podmínky smlouvy musíte vážit a ověřovat s chladnou hlavou.

* Pokud chcete obchodovat se zahraničím, kde je pro vás obtížnější získat seriózní informace o partnerovi, obraťte se na agentury, které tyto služby poskytují. Zaplatit jim je lepší, než přijít o zboží.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče