Spása, či vyhozené peníze?

15. května 2006, 00:00 - JAROSLAV SCHEJBAL
15. května 2006, 00:00

POBÍDKA PRO HYUNDAY Zatímco vláda se chlubí vytvořenými pracovními místy, které přinese investice Hyundaie, ekonomové nejásají. Automobilka podpořená investiční pobídkou totiž podle nich pouze přetáhne zaměstnance jiným firmám. V těchto dnech bude s největší pravděpodobností stvrzena investice korejské automobilky Hyundai v Nošovicích.

POBÍDKA PRO HYUNDAY Zatímco vláda se chlubí vytvořenými pracovními místy, které přinese investice Hyundaie, ekonomové nejásají. Automobilka podpořená investiční pobídkou totiž podle nich pouze přetáhne zaměstnance jiným firmám.

V těchto dnech bude s největší pravděpodobností stvrzena investice korejské automobilky Hyundai v Nošovicích. Automobilka by měla vyrobit až 300 tisíc vozů ročně a hodnota investice by se měla pohybovat kolem třiceti miliard korun. Zaměstnání by díky tomu mělo nalézt do roku 2010 přes 3500 pracovníků. Šest až devět tisíc míst navíc vznikne v subdodavatelských firmách.

KTERÁ ČÍSLA BUDOU PLATIT? V navrhované smlouvě se však objevila čísla o něco nižší a není v ní obsažen žádný minimální limit investice. Společnost Hyundai se zavázala vyrobit 200 tisíc nových automobilů a vytvořit pouze tisíc pracovních míst. „Problém je v tom, že politici si přivlastňují zásluhu za vytvoření pracovních míst a operují raději s vyššími čísly. Velká čísla vypadají lépe, popularita politikům stoupá,“ komentuje rozdílné hodnoty ekonom společnosti CN Finance Tomáš Navrátil. Podle vládní agentury CzechInvest smlouva hovoří pouze o minimálních závazcích Hyundai, aby jihokorejská automobilka mohla v budoucnu pružně reagovat na aktuální situaci na trhu. „Nicméně celý závod je z hlediska velikosti, výrobního zařízení a investice do něj nastaven tak, že se firmě může vyplatit, pouze pokud bude produkovat oněch 300 tisíc aut ročně, k jejichž výrobě bude potřebovat zhruba tři tisíce pracovníků,“ říká mluvčí CzechInvestu Alžběta Honsová. NEVIDITELNÉ NÁKLADY MOHOU ZNIČIT KONKURENCI Ať nakonec budou platit první či druhé údaje, řada ekonomů je přesvědčena, že náklady na investici převáží nad jejími přínosy. „Výše zmíněné údaje jsou totiž pouze těmi viditelnými důsledky investice. Jsou tu však také důsledky neviditelné. Vláda totiž zničí mnoho pracovních míst, které by vznikly, kdyby firmy měly možnost peněžní prostředky utratit, nikoli je zaplatit na daních. Firmy, které dostanou pobídky, také přetáhnou zaměstnance firmám, které na podporu státu nedosáhnou,“ vyjmenovává negativa Josef Šíma, vedoucí katedry hospodářské politiky na Vysoké škole ekonomické. Podle návrhu smlouvy poskytne stát Hyundai slevu na dani ve výši 1,3 miliardy korun, 200 tisíc korun za každé nové pracovní místo, maximálně 350 milionů korun na rekvalifikace zaměstnanců a slevu z ceny pozemků ve výši přibližně 740 milionů korun. Navíc dostane Hyundai od státu přímou dotaci. Její výše bude záviset na celkové hodnotě investice. V případě investice 23,2 miliardy korun se bude podpora pohybovat kolem 1,5 miliardy korun. Maximálně může stát korejské firmě vyplatit 2,4 miliardy při investici 32 miliard korun. CIZÍ DĚLNÍCI A SUBDODÁVKY ZE ŽILINY Podle šéfky personální agentury TKP Petry Ršsselové bude navíc značná část volných míst obsazena zahraničními dělníky. „I když je pro Nošovice deklarováno 3000 volných pracovních míst, nejsem si jistá, zda všichni uchazeči z úřadu práce budou zaměstnatelní. Odhaduji, že cizích dělníků bude padesát procent,“ uvádí Ršsselová. Není také zdaleka jisté, že investice bude znamenat práci pro subdodavatele. Je totiž možné, že většina dílů bude dovážena ze Slovenska. ZA PÁR LET SBOHEM**

Ekonomové také upozorňují na riziko odchodu firmy poté, co využije státní podporu. „Pro Hyundai je Česká republika pouze levná výrobní základna, odkud se dostanou blíže k finálnímu trhu. Po deseti letech pro něj není nic jednoduššího než to tu zavřít, lidi propustit a stroje odvést tam, kde budou vyrábět levněji a efektivněji,“ myslí si například Navrátil.

Podle něj by se Česku v dlouhodobém horizontu vyplatilo peníze, které se používají na podporu zahraničních průmyslových gigantů, investovat do podpory vzdělání, počítačové vzdělanosti, vědy, výzkumu. A také do podpory českých podnikatelů, například při průniku na zahraniční trhy.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít