Menu Zavřít

Spam je na ústupu, nejvíce vynáší cílené útoky

20. 7. 2011
Autor: profit

Online prostor se neustále mění a spolu s ním i svět zločinu. Vývoji ve strategii kybernetických zločinců se věnuje právě zveřejněná studie Cisco Security Report.

Spam je na ústupu, nejvíce vynáší cílené útoky

Foto: Profimedia.cz

Upozorňuje na to, že stále více se objevují cílené útoky na úkor tradičních hromadných útoků, jejichž hlavním představitelem jsou spamové kampaně. Cílené útoky totiž i přes zvýšené náklady přináší jejich původcům mnohem větší zisky. Jen u množství spamu tak došlo k meziročnímu poklesu o 80 % a snížily se také zisky z útoků založených na hromadných emailech, a to o více než 50 %. Jedna jediná oběť cíleného útoku přitom vynese pachatelům v průměru 80 000 USD.

Proti spamu či jiným hromadným útokům jsou již vyvinuty poměrně kvalitní obranné mechanizmy. Naopak nejobtížnější obrana je proti cíleným útokům. Spolu s jejich vyšší výnosností je to důvod, proč k tomuto posunu ve světě kybernetického zločinu dochází. Představují tak vážné riziko jak pro společnosti, tak pro jednotlivce a jejich frekvence bude pravděpodobně dále narůstat. Jen společnostem způsobily tyto útoky v loňském roce škody ve výši 1,29 miliard USD. Jako příklad cíleného útoku můžeme uvést červa Stuxnet.

BRAND24

Podle Cisco SIO (Security Intelligence Operations), která Cisco Security Report vypracovala, se zisky z hromadných útoků meziročně snížily o více než polovinu, z 1,1 miliardy USD v červnu 2010 na 500 milionů USD v červnu 2011. Množství spamu pak v těchto měsících dokonce kleslo z 300 miliard za den na 40 miliard za den.

Například takzvané spearphishingové útoky, tedy útoky, které jsou personalizovanou obdobou klasického masového phisingu, přinášejí i přes svůj malý objem a větší finanční náročnost na provedení desetkrát větší zisky než hromadné útoky. Předchází jim pečlivější příprava, jsou často sofistikovanější a využívají metod sociálního inženýrství.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).