Soumrak profesionálních řidičů

23. dubna 2007, 00:00 - FILIP ČERNOCH
23. dubna 2007, 00:00

ZPŘÍSNĚNÍ PRAVIDEL Schopný šofér je už dnes nedostatkové zboží. A právě schvalovaný zákon o jejich povinném vzdělávání tento trend posílí. Nařizuje totiž novým zájemcům o toto povolání ještě před prvním sešlápnutím plynu absolvovat zhruba dvouměsíční kurz.

ZPŘÍSNĚNÍ PRAVIDEL Schopný šofér je už dnes nedostatkové zboží. A právě schvalovaný zákon o jejich povinném vzdělávání tento trend posílí. Nařizuje totiž novým zájemcům o toto povolání ještě před prvním sešlápnutím plynu absolvovat zhruba dvouměsíční kurz.

Vyřídit si v autoškole řidičské doklady na náklaďák či autobus a jednou ročně absolvovat 16hodinové školení ukončené každý třetí rok zkouškou. Takové jsou dnes povinnosti začínajících řidičů z povolání. Nově by však mělo přibýt i 280hodinové úvodní školení v předpokládané ceně až 70 tisíc korun. Nepříjemné povinnosti alespoň částečně odlehčí výjimka na podskupiny C1, C1 + E, D1 a D1 + E, kde bude stačit výcvik pouze v polovičním rozsahu. Podobnou úlevu pocítí i řidiči starší 21 let u skupin C a C + E a jejich alespoň o dva roky starší kolegové u skupin D a D + E.

„Kdo ze začínajících řidičů může mimo peněz za řidičák dát i takovouto sumu za školení? Je to takřka likvidační zákon, řidiči vymřou. Obzvláště alarmující je suma peněz, kterou musí budoucí řidič nikoli vydělat, ale uspořit, aby se mohl řidičem stát,“ zlobí se Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol.

UŽ TAK SLOŽITÉ JEŠTĚ ZKOMPLIKUJME

Samotné diskutované školení řidičů vychází z evropské směrnice 2003/59/ES o pravidelném výcviku řidičů některých silničních vozidel a jako takové musí být zapracováno do národních právních řádů. Diskuze se však vede hlavně nad způsobem, jakým se toho čeští zákonodárci zhostili.

„Samotnou ideu intenzivního a podrobného vzdělávání řidičů vítáme. Tato profese už dávno není jen o točení volantem, kvůli stále novým a novým předpisům, zvyšující se náročnosti na bezpečnost přepravy a vůbec kvůli její rostoucí intenzitě jsou dnes požadavky na řidiče velmi vysoké,“ komentuje návrh vedoucí školicího střediska Sdružení automobilových dopravců Česmad Zdeněk Pikous.

„Jenže návrh je velmi obecný a do školení začleňuje i věci, které se všichni učí už v autoškole a tím pádem tam nemají co dělat. Náklady navíc ponese žadatel. A je také velmi nešťastné, když zákon jaksi neformálně předpokládá, že by školení měly dělat hlavně autoškoly,“ pokračuje s výčtem problematických bodů Pikous.

MOŽNOSTÍ HODNĚ, ŽÁDNÁ PRAVDĚPODOBNÁ

Nejbolavějším problémem je pochopitelně otázka, kdo za školení zaplatí. Jako motivační prvek lákající případné zájemce o řidičskou profesi do oboru se úvodní šedesátitisícový poplatek pravděpodobně příliš neosvědčí. Jakékoliv jiné varianty ale zatím nejsou příliš reálné. Což se týká například i některých návrhů přejatých ze zahraničí, například Francie či Nizozemska. Tam se stát i jednotlivé firmy skládají do společného vzdělávacího fondu, odkud jsou pak kurzy financovány. „Nizozemský model vychází z velmi dlouhé a prozkoušené tradice a jeho přenesení do českých poměrů zatím není reálné. Zákon v současné podobě skutečně přenáší náklady na žadatele, rozhodně se ale nebrání financování na základě jiných právních předpisů. Typicky jde o školský zákon, kde by byla možnost absolvovat školení v rámci nějakého učebního oboru,“ nabízí určité řešení ředitel dopravněsprávního odboru ministerstva dopravy Jan Kněžínek. „V tuto chvíli je zákon velmi čerstvý, takže žádné zásadnější aktivity v tomto směru nejsou vyvíjeny. Jak ale vstoupí v platnost, určitě očekávám, že bude o podobný obor velký zájem. Je to pochopitelně i otázka těch školských zařízení, jestli to pro ně bude lukrativní a budou se o to zajímat. Já jsem už teď přesvědčen, že ano,“ dodává.

Specializovaný učební obor by vřele uvítali i dopravci samotní, upozorňují však na dosavadní obtíže spojené s takovýmito iniciativami. „My na podobný obor tlačíme už dlouho, a i teď ho vidíme jako jednu z cest jak tento problém s financováním vyřešit, ale není to tak jednoduché. V rámci reformy školského systému se počet oborů snižuje a naše návrhy se s přílišným pochopením nesetkávají,“ skepticky shrnuje Zdeněk Pikous. Otázkou samozřejmě je, jak na tento postoj zapůsobí daleko větší tlak po uvedení zákona v život.

ČEKÁME JEN NA SCHVÁLENÍ

Návod, jak by to mohlo v budoucnu fungovat, možná nabízí krnovská Střední škola automobilní. Ta reagovala na velmi naléhavý nedostatek řidičů v kraji otevřením specializovaného nástavbového kurzu automechanik, zaměřeného právě na vykonávání práce řidiče v mezinárodní kamionové a autobusové dopravě. „My zatím otevíráme tento kurz ve zkráceném jedenapůlročním termínu. A v okamžiku, kdy celý zákon vejde v platnost, tak se budeme to povinné školení snažit do kurzu dostat, a to v plné dotaci. Takže náš absolvent by potom měl kompletně splněné všechny potřebné hodiny a pochopitelně by disponoval i nutnými znalostmi,“ říká ředitel školy Zdeněk Welna.

UČÍM, UČÍŠ, UČÍME

Finance však nejsou jediné, co v novém zákoně vzbuzuje rozporuplné reakce. Podle vyjádření jednotlivých zainteresovaných stran je nepříliš šťastně vyřešen i výběr institucí, které celé školení budou dělat. Ty by měl zaregistrovat obecní úřad na základě živnostenského oprávnění k provozování autoškoly a po splnění dalších podmínek; typicky jde o vybavenost prostorami a vozidly vhodnými k výuce a zajištění lektorů s příslušnou kvalifikací.

„Právě tady vidíme obrovský problém. Takto měkce stanovené podmínky podle nás nejsou pro zajištění kvalitního výcviku dostatečné. Samozřejmě není důvod, aby některé kvalitní autoškoly registraci nezískaly, nicméně rozhodně by to nemělo být paušálně,“ komentuje Pikous.

„Aby mělo školení význam, musí ho provádět skuteční odborníci, kterých není zase tolik. Naše představy směřují spíše k přísnějším akreditačním i kontrolním podmínkám, které by splnil menší počet opravdu odborných středisek. Aby nedocházelo k tomu, že celé školení bude mít formu výměny razítka za kurzovné bez absolvování nějaké výuky, jak je tomu občas i dnes,“ dodává.

Kupodivu, v lecčem se zde dopravci shodnou i s autoškolami. „Úplně první návrh ministerstva dokonce byl, aby to byla volná živnost, což jsme odmítali my i dopravní firmy. Dnešní návrh je v zásadě kompromis, který se nám proti ministerstvu podařilo prosadit. Je pravda, že ta plánovaná školicí střediska budou mít s autoškolami některé společné body, třeba živnostenský list. Ale to jsou věci, které si kdokoliv může snadno vyřídit a nijak to nás, jako autoškoly, nezvýhodňuje,“ komentuje Ondřej Horázný. „I my jsme chtěli podstatně přísnější podmínky, třeba odbornou způsobilost odpovědného vedoucího, ale s tím nesouhlasil legislativní odbor ministerstva. Na druhou stranu, snažit se nějak intenzivně omezovat počet těch školicích středisek je velká chyba, omezení konkurence by se okamžitě projevilo na daleko vyšší ceně toho školení,“ dodává. Podle jeho slov jsou ale obavy Česmadu z výměny razítka za peníze s ohledem na nastavené evidenční a kontrolní podmínky liché.

POMALOUČKU DO PROBLÉMŮ

Je tedy zjevné, že do parlamentu míří legislativa, která příliš velké nadšení mezi svými adresáty nevzbudí. Navíc se krátí i doba k jejímu případnému doladění - v platnost by měl zákon vstoupit už v lednu 2008 a podle zmíněné směrnice se jím noví řidiči autobusů musí řídit už od záři 2008, u nákladních automobilů půjde o stejný měsíc roku 2009.

Už teď má přitom zákon ve svém schvalování skluz, a kdyby se tedy ukázalo, že vážnost jeho dopadů odhadli dopravci správně, měli by na jeho úpravy politici jen velmi krátkou dobu. Absence právní úpravy školení by totiž naopak mohla ohrozit fungování profesionálních řidičů v prostoru Unie. Nezbývá tedy než malinko ironicky popřát hezkou cestu.

HLAVNÍ ZMĚNY V LEGISLATIVĚ

- novela zákona č. 247/2000 Sb. se týká výhradně řidičů nákladních vozidel a autobusů, a to pouze těch, u kterých řízení těchto vozidel představuje jádro jejich činnosti zaměstnance nebo podnikatele. Netýká se již fungujících řidičů, pro ty se navíc snižuje stávající 16hodinové školení na sedm hodin, navíc nově bez přezkoušení.

- plná výše školení v rozsahu 280 hodin se týká žadatelů o skupiny C, C+E, D a D+E, zkrácený 140hodinový kurz je možný v případě podskupin C1, C1+E, D1 a D1+E. . Dále se zkrácený výcvik týká i řidičů starších 21 let u skupin C a C + E a řidičů starších 23 let u D a D + E.

- zákon by měl vstoupit v platnost v lednu 2008, povinnost účastnit se vstupního školení a absolvovat zkoušku se bude týkat pouze nových uchazečů o profesi řidiče nákladních vozidel od září 2008, u autobusů od září 2009.

CENA ZÁKLADNÍHO KURZU

- 280 HODIN Cena za kurz (kalkulovaná na základě předpokládaných personálních a dalších nákladů školicího střediska, včetně přiměřeného zisku): 70 000 Kč Cena za ŘP C v cenách 2006

- 15 000 Kč Cena za ŘP C+E v cenách 2006 - 8000 Kč Celkem na kvalifikaci (uchazeč má ŘP B) 93 000 Kč Pramen: Asociace autoškol ČR

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče