„Soukromý večírek“ pro střední firmy

04. června 2007, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
04. června 2007, 00:00

PRIMÁRNÍ EMISE AKCIÍ Máte střední firmu s velkým potenciálem růstu, ale chybějí vám peníze? Vydejte privátní emisi akcií. Může vás to vyjít levněji než bankovní úvěr. Získání nového kapitálu prostřednictvím vlastních akcií nemusí být utopií ani pro střední firmu.

PRIMÁRNÍ EMISE AKCIÍ Máte střední firmu s velkým potenciálem růstu, ale chybějí vám peníze? Vydejte privátní emisi akcií. Může vás to vyjít levněji než bankovní úvěr.

Získání nového kapitálu prostřednictvím vlastních akcií nemusí být utopií ani pro střední firmu. Privátní úpis je reálnou cestou pro získání třeba i jen několika desítek milionů korun, a to levněji než z bankovního úvěru. „Privátní úpis akcií se hodí pro firmy s novou vynikající myšlenkou, třeba velkým technologickým objevem, které chtějí získat slušně velký kapitál - desítky až stovky milionů korun - například na dokončení projektu a uvedení na trh. V takovém případě je rozumné vytypovat si pár investorů (maximálně desítky), kteří by měli zájem do jejích akcií investovat svůj kapitál, a ty oslovit s nabídkou,“ říká Petr Hrdý, výkonný ředitel Proventus Finance, obchodníka s cennými papíry. Tito investoři podle jeho slov v takovém případě ani neočekávají, že by akcie firmy šly okamžitě na burzu. Spíš předpokládají, že firma nabídne slušný dividendový výnos, nebo že hodnota akcií v budoucnu výrazně naroste.

JDĚTE SI TŘEBA PRO PADESÁT MILIONŮ

Pokud půjde opravdu o menší firmu, která potřebuje získat padesát až sto milionů, nejjednodušší pro ni je, aby sama oslovila několik potenciálních investorů. Ty jí pomůže vytypovat třeba banka nebo licencovaný obchodník s cennými papíry. „Obvykle tyto firmy samy velmi dobře vědí, kdo se v jejich oboru podnikání pohybuje, a kdo by měl o takovou investici zájem. Kdo si nevěří, může vše samozřejmě svěřit vybrané společnosti s licencí obchodníka s cennými papíry, který musí mít i licenci na umísťování akcií na trh,“ vysvětluje Hrdý.

Obchodníci mají celou řadu vlastních klientů, kteří kapitálově investují, a těm takový privátní projekt mohou nabídnout. Firma samozřejmě musí splňovat podmínky standardní akciové společnosti. Pokud společnost nechce ani v budoucnu vstoupit na burzu, tak podle Hrdého stačí splnit podmínky, které si určí obchodník a investoři.

NAMÍŘENO NA VIZIONÁŘE

Velkou šanci mají privátní emise akcií středních firem s dobrou perspektivou dalšího růstu nebo takových firem, jejichž projekt bude snadno začlenitelný do již existující globální struktury. To znamená, že například na trhu již existuje velká společnost, která si tuto zatím menší časem koupí jako divizi a akcie kapitalizuje. „Pro firmu, která provozuje dvě restaurace, privátní úpis akcií není, ale pro tu, která má desítky prodejen po celé republice, už je to velmi vhodné,“ vysvětluje Hrdý.

Jaké obory jsou pro privátní úpis akcií atraktivní? Obecně největší přidaná hodnota je u technologických a biotechnologických firem, které přijdou s novým objevem. Ideální je pro firmy vycházející z inkubátorů. Jejich růstový potenciál by měl být podle Hrdého v řádu stovek procent. Není vhodná pro podniky založené na mírném kapitálovém růstu a pohybující se na již známém trhu, byť jde o dobře vedenou firmu s růstovým potenciálem řádově desítky procent. Nehodí se ani pro firmy s krátkou historií. Ty by měly oslovit spíš banku.

Logicky se nabízí otázka, zda lze po čase přejít z privátní na veřejnou emisi. Ano, jde. Podmínkou je ovšem vytvoření dostatečné kapitálové síly firmy, časově se jedná o horizont pěti až deseti let. Firma se musí nejprve dostat do stadia, kdy se její obrat počítá vmiliardách korun a zisk v řádu stovek milonů korun. Primární úpis na burze totiž nemá smysl, pokud jeho objem nedosahuje alespoň tří miliard korun. Firma pak přednostně akcie nabídne stávajícím akcionářům -původním účastníkům privátní emise -a pak veřejnému trhu.

KONZERVATIVNÍ EVROPA S PŘETLAKEM PENĚZ

Privátní IPO jsou běžné pro menší firmy ve Spojených státech amerických, kde je podnik většinou nabízí sám. „Americký investor má ve své mentalitě podporovat malé zajímavé projekty, Evropa je v tomto směru zatím konzervativní,“ tvrdí Hrdý. Nicméně na druhé straně zde existuje silný přetlak kapitálu - hodně investorů, kteří by rádi investovali.

Po relativně dlouhé době je nyní jedna z nejlepších možností pro středně velké a velké firmy financovat se prostřednictvím kapitálového trhu. Naštěstí už odezněly všechny negativní dozvuky kuponové privatizace, která vrhala nežádoucí světlo na serióznost kapitálového trhu. „Investoři i potenciální emitenti je velmi vnímají,“ potvrzuje i Petr Kováč, ředitel Corporate Finance společnosti Patria Finance, největšího obchodníka s cennými papíry v Česku.

V současné době podle něho je schůdné, aby primární emise akcií firmy na trhu začínala alespoň od 500 milionů korun. Ovšem tendence v regionu střední Evropy směřuje ještě k výrazně nižším objemům, v řádu desítek milionů korun. Například na polské burze se umísťují i emise v řádu milionů eur.

VARŠAVSKÁ BURZA FRČÍ

Česká burza je zatím co do počtu uvedených IPO ve srovnání se sousední varšavskou totálním břídilem. Generální ředitel Burzy cenných papírů Praha Petr Koblic nedávno odhadl počet letošních nových emisí na pět. Zatím avizovaný je vstup energetického koncernu OKD a sítě autobazarů AAA Auto. Spekuluje se i o společnosti Home Credit a České pojišťovně, možná ještě jedné nebo dvou developerských firmách.

Naproti tomu šéf varšavské burzy Ludwik Sobolewski plánuje, že na burzu po loňských 38 primárních emisích akcií přibude v tomto roce šedesát až sto nováčků. Šestnáct z nich upsalo své akcie na trhu již během prvních čtyř měsíců tohoto roku.

Varšavská burza patří nejen počtem nových úpisů akcií, ale i počtem aktivních drobných investorů mezi nejúspěšnější evropské trhy. Díky vysoké účasti drobných investorů, kteří dohromady vytvářejí bezmála 40 procent obratu varšavské burzy, na ni vstupují i podniky, které by se kvůli tomu, jak jsou malé, na žádném jiném trhu v Evropě nemohly obchodovat. Více než 57 procent všech nových emisí je menších než deset milionů eur a dalších 39 procent jich je do sta milionů. Jen u tří procent transakcí měli investoři v posledních třech letech příležitost upsat akcie za více než sto milionů eur. Pro srovnání: v České republice žádný ze tří nových úpisů uskutečněných v letech 2004 až 2006 (farmaceutická firma Zentiva, developerská ECM, výrobce netkaných textilií Pegas Nonwovens) nebyl menší než sto milionů eur. Zatím zřejmě nejmenší emisí akcií -zhruba za miliardu korun - plánují řetězce autobazarů AAA Auto.

PRIVÁTNÍ ÚPIS AKCIÍ - JAK NA TO Například biotechnologická firma musí mít:

* obrat řádově alespoň v desítkách milionů korun

* minimálně tříletou historii

* jasně deklarovat vybraná kritéria ziskovosti

* vydefinovaný objem kapitálu, který chce úpisem získat a jakou má mít strukturu, tedy zda si původní majitel firmy chce ponechat kontrolu nad ní či nikoliv

* dále je vhodné neprosazovat uchování majority, aby se budoucí investoři mohli spolupodílet na řízení, případně lze akcie firmy umístit mezi investory tak, aby každý držel malý podíl, například pět procent

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče