Soukromníkům svítá na lepší časy

26. března 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
26. března 2007, 00:00

KONKURENCE NA KOLEJÍCH Nejpozději do roku 2010 by se měly výrazně zlepšit podmínky pro vstup soukromých dopravců na české koleje. Do té doby chce ministerstvo dopravy vyřešit technologický problém s nasazením nových moderních lokomotiv, které zatím v Česku jezdit nemohou.

KONKURENCE NA KOLEJÍCH Nejpozději do roku 2010 by se měly výrazně zlepšit podmínky pro vstup soukromých dopravců na české koleje. Do té doby chce ministerstvo dopravy vyřešit technologický problém s nasazením nových moderních lokomotiv, které zatím v Česku jezdit nemohou.

Už skoro čtyři měsíce měly mezi Prahou a Ostravou jezdit soukromé expresy v barvách společnosti Railtrans.

Ta měla jak vhodné vagony, tak objednanou dopravní cestu.

Dosud jí však chybějí lokomotivy. Plánované nasazení moderních strojů narazilo na negativní stanovisko Drážního úřadu. Lokomotivy totiž nesplňují poměrně přísné české normy na úroveň rušících vlivů v trakčním proudu.

MINISTERSTVO CHCE ZMĚNY

Zatímco minulé vedení ministerstva dopravy s pomocí soukromým dopravcům nijak nespěchalo, nyní je všechno jinak. Rezort chce do roku 2010 vyměnit staré kolejové obvody na elektrifikovaných tratích a tím výrazně zjednodušit soukromým a zahraničním dopravcům vstup na českou železnici.

V současné době totiž přísné normy splňují jen staré lokomotivy Českých drah. „Chceme umožnit provoz bez výjimek pro zahraniční kvalitní lokomotivy a vlakové soupravy,“ říká náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp. Přechodnost vozidel by se měla vyřešit kombinací dočasných a definitivních řešení, zejména pak využitím digitálních kolejových obvodů.

Podle jeho slov byl právě případ firmy Railtrans jedním z klíčových momentů, proč ministerstvo přistoupilo k podpoře kompatibility cizích lokomotiv s českými kolejemi. Náklady na přestavbu zabezpečovacích obvodů by podle Šípa neměly překročit půl miliardy korun a zčásti budou hrazeny z evropských fondů. Konečná výše potřebných investic bude záležet také na cenách dodavatelů.

OBJÍŽĎKY NÁS PŘIPRAVUJÍ O MILIONY KORUN

Za změnou postoje ministerstva dopravy ale stojí také ještě silnější argument, než je pomoc soukromým dopravcům. Zahraniční společnosti totiž postupně ztrácejí chuť využít k vedení vlaků české koleje. A to právě kvůli nemožnosti nasazení moderních lokomotiv. V západní Evropě je totiž dnes zcela běžnou záležitostí, že vlak v čele s jedinou lokomotivou projede třemi i více státy. Nedávno zavedený nákladní vlak z Rotterdamu na Slovensko objíždí Česko přes Rakousko. Stát by přitom za průjezd vlaku inkasoval každý týden kolem půlmilionu korun.

Úpravy zabezpečení by se přitom měly dělat zejména na tratích, které prošly v minulých letech rozsáhlými modernizacemi. Podle předsedy Sdružení železničních společností Jiřího Mužíka se úpravy nedělaly zřejmě z úsporných důvodů. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky se problémy s kolejovými obvody neřešily dříve proto, že na ně poukázaly až testy pendolina.

SOUKROMNÍCI SE TĚŠÍ

Sdružení železničních společností přitom již dlouho volá po úpravách zabezpečovacího zařízení, které umožní nasazení moderních strojů. „Problém se týká i našich dopravců, kteří si nemohou pořídit moderní lokomotivy v zahraničí,“ míní Mužík. Starší lokomotivy české výroby, které s rušením zabezpečovacího zařízení problémy nemají, vlastní monopolně České dráhy a z konkurenčních důvodů je odmítají jiným dopravcům poskytovat.

„Podle našich informací je časový termín opatření reálný, pokud se neprodleně začne s realizací a nedojde k další prodlevě při volbě konkrétního technického provedení z existujících alternativ,“ říká jednatel společnosti Railtrans Petr Šimral. Podle jeho slov se náklady v desítkách miliard korun zaplatí díky vyšším příjmům z tranzitní dopravy a dalšímu rozvoji české železniční dopravy.

NEKOMPATIBILITA JE ZÁSADNÍ PROBLÉM Problematika týkající se kompatibility moderních elektrických lokomotiv je důvodem, proč jsou soukromí dopravci znevýhodněni především při získávání zakázek v nákladní dopravě jak vnitrostátní, tak tranzitní. „Musíme přepravy i po elektrizovaných tratích řešit v motorové trakci, protože ke starým elektrickým lokomotivám nemáme přístup,“ zdůrazňuje Šimral. „V rámci transformace Českých drah jim stát věnoval všechny lokomotivy a ty je z pochopitelných důvodů odmítají prodávat své konkurenci. Zbývá pouze nákup nových lokomotiv, které nejsou kompatibilní,“ líčí situaci Mužík.

Problém se zajištěním vhodných lokomotiv vidí jako zásadní také ministerstvo dopravy. Další podmínky fungování soukromých dopravců na českých kolejích jsou prý již zajištěny. „Přístup na infrastrukturu železniční dráhy celostátní a drah regionálních je v České republice obecně otevřen a provozovat drážní dopravu mohou všichni dopravci, kteří jsou držiteli příslušných oprávnění,“ míní Hanzelka.

MUSÍ SKONČIT PROTEŽOVÁNÍ DRAH

Podle Šimrala trápí soukromé dopravce také nevyjasněné financování osobní železniční dopravy a neprůhledné finanční toky do Českých drah. „Aby se postupně vyrovnaly podmínky pro všechny dopravce, měl by stát skoncovat s politickým a ekonomickým protekcionismem a přistupovat ke všem stejně,“ domnívá se zástupce společnosti Railtrans. Tady se prý znovu otevírá téma přístupu k takzvaným „závazkovým“ (dotovaným) službám, kde by měla probíhat soutěžní výběrová řízení namísto automatického zadání Českým drahám.

Dosavadní pokusy o vstup dalších dopravců na české koleje (výběrová řízení na provozování dvou rychlíkových tratí) skončily podle Šimrala netransparentním způsobem a podezřením ze zvýhodňování a dumpingu Českých drah. „V poslední době se naštěstí situace velmi pomalu, ale přece normalizuje do podoby známé například z Německa,“ konstatuje Šimral. Mužík zase po státu požaduje dokončení transformace drah, tedy zejména důsledné oddělení řízení dopravy od provozu (živá dopravní cesta) a rozdělení na samostatné společnosti. „Skončí tím neprůhledné finanční toky uvnitř Českých drah a všichni dopravci budou mít rovné podmínky,“ uzavírá šéf Sdružení železničních společností.

BUDOU DALŠÍ TENDRY Ministerstvo dopravy podle mluvčího Karla Hanzelky předpokládá další rozšiřování oblasti regulované konkurence i na železnici. Již v současné době jezdí vlaky na dvou tratích (Pardubice - Liberec a Plzeň - Most) na základě nediskriminačního nabídkového řízení. V nich byly nabídky uchazečů hodnoceny podle předem stanovených kritérií, týkajících se ceny i kvality služeb. Harmonogram dalšího otevírání trhu bude součástí plánu dopravní obsluhy území pro oblast nadregionální dopravy, jehož zpracování ministerstvo dopravy předpokládá.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče