Soukromníci dostanou o dvě letecká stanoviště víc

11. srpna 2008, 08:00 - Marcela Honsová
11. srpna 2008, 08:00

Nemají sirénu a majáček, přesto se ke zraněnému dostanou mnohem rychleji než výrazně označené, houkající a blikající vozy.

Takzvaná letecká záchranná službaje v akutních případech opravdu jedinou šancí na život pro vážně zraněného nebonemocného pacienta. Zatímco zdravotnická posádka patří pod krajské záchranky,pilot a jeho stroj dvěma soukromým tuzemským společnostem. Alfa Helicoptera Delta system-air v současné době létají každá ve třech oblastech, o zbyléčtyři se stará policie a armáda. Od ledna příštího roku by měl na sedm letpřevzít osm z deseti současných základen privátní sektor, takže oproti nynějšímustavu si soukromníci o dvě stanoviště polepší.

Ministerstvo zdravotnictví vypsalo výběrové řízení na zajištění leteckézáchranné služby za téměř tři miliardy korun. Mezi jedinými přihlášenýmikandidáty jsou právě Alfa a Delta, které šly do tendru společně. Náměstkyněministra zdravotnictví Markéta Hellerová přiznává, že výběrové řízení nemohlobýt pro nikoho překvapením. „Tím, že o tendr usilují jenom dvě společnostidohromady, je vítěz zřejmý. Zatím postoupily do druhého kola. Předchozí smlouvujsme s nimi uzavřeli na pět let, tentokrát je připravena o dva roky delší,“ říkáHellerová.

Mluvčí obou firem Pavel Müller tvrdí, že v tuzemsku ani v zahraničíneexistuje jedna firma, která by byla schopna pokrýt celé Česko. „Neznámv Evropě společnost, která by měla volnou kapacitu v takovém rozsahu. Proto jsmešli do tendru dohromady, dva české privátní subjekty,“ vysvětluje Müller, kterýje spolumajitelem Alfa Helicopter. Vypočítává, že dohromady mají 26 pilotůa devět certifikovaných vrtulníků. V případě, že vyhrají výběrové řízení, budoumuset co nejdřív kupovat další vrtulníky, nebo postupně obměňovat starší zanové. „V Evropě je jeden takový uniformní vrtulník nejvhodnější pro záchranuosob, EC 135, jehož cena se pohybuje kolem čtyř a čtvrt milionu eur, což je vícenež sto milionů korun. Koupit bychom měli přinejmenším dva, každá společnostjeden,“ uvádí Müller.

Dopadne-li vše podle přání majitelů Delty a Alfy, bude se první z nich starato leteckou přepravu pacientů ze základen v Ústí nad Labem, Liberci, Ostravěa nově Hradci Králové. Alfa Helicopter bude dál působit v Českých Budějovicích,Jihlavě, Olomouci a navíc získá i Brno. Obě společnosti vznikly začátkemdevadesátých let a mají se záchrannou službou značné zkušenosti, navíc provozujíleteckou dopravu i práce ve vzduchu a servis letadel.

Letecká záchranná služba v Líních u Plzně, která se stará o dva kraje –Plzeňský a Karlovarský, zůstane dál pod patronací armády. V Praze budou leteckouzáchrannou službu i nadále obstarávat policisté. Loni letecká záchranná službaošetřila 4871 lidí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Revoluce? Už dnes si můžete objednat auto na solární pohon.…
Range Rover Velar nadchne už svým vzhledem. Ale tím to nekončí [první dojmy a velká galerie]
Španělský sourozenec Škody Kodiaq se bude jmenovat Donosti, Aran nebo Teide
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se mohlo zdát
Rolls-Royce Phantom: Vlastní platforma, přes 130 kg zvukové izolace a komfort létajícího koberce
Technologie
Kompletní parametry Skylake-X s 12 až 18 jádry jsou venku. Takty mají překvapivě vysoko
LibreOffice 5.4 vyšel ke stažení. Generuje menší dokumenty a kvalitnější PDF
Na podzim skončí podpora Windows 10 v1511. Toto vydání už skoro nikdo nepoužívá
Konkurence nebo ne, Intel měl v druhém čtvrtletí rekordní tržby. Zvedl i cíle pro celý rok
Microsoft ruší servisní kanály Current Branch a Current Branch for Business [Windows 10]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít