Soukromé koupání s umělým proudem a laboratoří

23. října 2006, 00:00 - PETR BÝM
23. října 2006, 00:00

Odbyt luxusních, tedy zděných či monolitických betonových bazénů, v Česku stoupá. Ročně se jich postaví kolem tisícovky a toto číslo se podle odborníků bude rychle zvyšovat.Extrémní výkyvy počasí, stoupající příjmy obyvatel a rostoucí nároky na pohodlí nahrávají do ruky výrobcům všech typů bazénů.

Odbyt luxusních, tedy zděných či monolitických betonových bazénů, v Česku stoupá. Ročně se jich postaví kolem tisícovky a toto číslo se podle odborníků bude rychle zvyšovat. Extrémní výkyvy počasí, stoupající příjmy obyvatel a rostoucí nároky na pohodlí nahrávají do ruky výrobcům všech typů bazénů. Z „vlastní vody“ se těší už mnoho českých rodin, zvláště když často přichází ke slovu jako doplněk rekreačních objektů. Nejvíce bazénů se prodává právě nyní, v podzimních měsících. Nabídka je skutečně pestrá: začíná u menších gumových, pokračuje do země zapouštěnými bazény z plastů a končí zděnými či betonovými bazény. Ty u nás nabízí hned několik renomovaných firem. Jde sice takřka výhradně o zahraniční výrobky, silná je ale i domácí nabídka. „V segmentu zapuštěných bazénů nám konkurují firmy specializující se na drahé kachlíkové, většinou interiérové bazény. Většina z nich ale působí jen regionálně,“ říká Jaroslav Volný z firmy Mountfield, která nabízí několik typů luxusních bazénů. „Naší největší konkurencí jsou menší stavební firmy. Taková situace ale panuje třeba i ve Francii,“ potvrzuje Rudolf Pejša z firmy Bazény Desjoyaux, která v Česku prodává zboží této francouzské značky. VÝSTAVBA? DO MĚSÍCE Hlavním trumfem značky Desjoyaux je monolitická železobetonová vana, která díky speciálním technologiím nepotřebuje žádnou základovou desku. „Hlavně proto jsme vyhráli tendr na stavbu bazénu na české ambasádě v Tokiu, kde jsou poměrně častá zemětřesení,“ konstatuje Rudolf Pejša Druhým trumfem značky Desjoyaux je „bezpotrubní“ filtrace. Filtrační jednotka, která slouží zároveň jako vstup do vody a může mít nainstalován i oblíbený protiproud, se prostě zavěsí (a zároveň zapustí) na okraj bazénu. Přesto ovšem nějaké trubky zůstanou -zákazníci většinou objednávají ohřev vody, a ten už se bez potrubí mezi bazénem a tepelným zdrojem (standardně jde o elektrický přímotop, tepelné čerpadlo nebo solární panely) neobejde. Unikátní konstrukce přesto umožňuje velmi rychlou výstavbu, kterou lze zvládnout za dva až čtyři týdny. Jiné monolitické bazény má v nabídce firma Mountfield. Za zmínku stojí hlavně modely australské značky Compass, jejichž stěny i dna jsou z keramického materiálu (ten slouží také jako ochranný plášť na raketoplánech) nejrůznějších barev podle výběru zákazníka. ROZHODUJÍ I DOPLŇKY Bazény - to ovšem není jenom samotná bazénová vana, ale také příslušenství a doplňky. Vedle ohřevu a filtrace jsou to už zmíněný protiproud, zastřešení venkovních bazénů, bezpečnostní zábradlí, minilaboratoř a podobně. I proto lze jen zobecnit výši pořizovacích i provozních nákladů. „Záleží na velikosti, tvaru i typu ohřevu, samozřejmě také na příslušenství, výběru materiálů a na řadě dalších faktorů. Myslím ale, že už za 300 tisíc korun lze pořídit velmi kvalitní bazén,“ komentuje ceny Pejša. Ceny luxusních bazénů považuje za dostupné i Jaroslav Volný: „Luxusnější bazén dostanete za cenu nižší než běžný rodinný automobil. V relaci k ceně rodinného domku bazén představuje asi pět procent.“ JAK SE NAKUPUJE „V porovnání s Francií Češi při výběru jednoznačně preferují účel, zatímco Francouzi bazén vnímají i jako součást životního stylu, je pro ně také architektonickým a estetickým prvkem,“ tvrdí Rudolf Pejša. V odbytu bazénů Desjoyaux proto neustále roste obliba vnitřních nebo zastřešených bazénů, a to i přes vyšší ceny - lze je totiž využívat po celý rok. Produkci Desjoyaux dnes nakupují hlavně lidé bohatí, tedy podnikatelé, celebrity a podobně (k zákazníkům firmy patří třeba Helena Vondráčková). Ale přibývá i kupců z vyšší střední třídy. „Takřka polovina prodeje se realizuje v Praze a jejím okolí,“ komentuje teritoriální stránku odbytu Pejša. Význam metropole pro odbyt luxusního zboží ale poněkud relativizuje Jaroslav Volný: „Nedá se říci, že by v odbytu některý region, včetně Prahy, byl nějak výrazně nadprůměrný.“ Víceméně rovnoměrný prodej ovšem podle něj vykazuje výkyvy směrem dolů v horských oblastech. „Odbyt nám stoupá o 15 procent každým rokem,“ konstatuje prodejce bazénů Desjoyaux, kterých se v Česku dosud prodalo přes 2800 kusů. V posledních letech se jich ročně prodá kolem tří stovek. V podstatě totožný odbyt dosahuje i Mountfield: „Ročně prodáme 250 kusů bazénu Fort Wayne a padesátku bazénů Compass,“ říká Volný. Luxusních bazénů v českých domácnostech bude zjevně rychle přibývat. Tím spíše, že sortiment v tomto segmentu se neustále rozšiřuje. Žhavou novinkou letošního roku jsou relaxační bazénky z plastové skořepiny. K jejich výbavě patří mimo jiné i desítky masážních trysek, digitální ovládání, osvětlení, ozonizace vzduchu či zabudované audiosystémy. NA VELIKOSTI ZÁLEŽÍ**

Každý zájemce ovšem musí vyřešit kromě jiného otázku rozměrů. Zatímco šířka a délka se určuje poměrně snadno (obvyklá je šířka mezi třemi až pěti metry a délka šest až deset metrů), problémy bývají s třetím rozměrem. „Často se lidé domnívají, že rekreační plavání vyžaduje velkou hloubku. Je to omyl. I sportovní plavec dokáže udělat obrátku v hloubce necelého metru. Z praktických a také samozřejmě ekonomických důvodů je proto optimální hloubka 120 centimetrů,“ tvrdí Rudolf Pejša ml. Podle něj je vždy vhodná odborná konzultace - monolitické bazény jsou součástí domu či vily na období několika generací, uvážený a poučený výběr je tedy na místě.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče