Soukromé jazykové školy zdraží

23. srpna 2004, 00:00 - JIŘÍ PINKA
23. srpna 2004, 00:00

VÝUKA CIZÍCH JAZYKŮ Poptávka po lepší znalosti cizích jazyků nadále roste. Nabídka stovek jazykových škol je sice velmi rozmanitá, ale výběr přesto nemusí být jednoduchý.

VÝUKA CIZÍCH JAZYKŮ Poptávka po lepší znalosti cizích jazyků nadále roste. Nabídka stovek jazykových škol je sice velmi rozmanitá, ale výběr přesto nemusí být jednoduchý. Jazykové školy poskytují nejčastěji výuku anglického jazyka. Angličtina je totiž mezinárodním komunikačním prostředkem a potřeba vzdělávat se v tomto jazyce se stává nutností téměř pro každého. Také zaměstnavatelé dávají přednost lidem, kteří vedle odborných předpokladů a základů práce s informačními technologiemi zvládají i cizí řeči. ZÁJEM O RUŠTINU STOUPÁ

Mezi další nejčastěji vyučované jazyky po angličtině patří němčina a francouzština. Nelze zapomínat ani na ruštinu, která po částečném útlumu zaznamenala větší nárůst díky zvyšujícím se obchodům se státy bývalého východního bloku. Speciální odborný kurz ruského jazyka pro podnikatele chystá například Komora pro hospodářské styky se SNS. Kurz je vhodný pro podnikatele a zaměstnance, kteří třeba ruštinu dlouho nepoužívali a chtějí si rozšířit slovní zásobu a procvičit slovní obraty.

DPH ZVEDNE CENY

Zájemci o jazykovou výuku budou muset od letošního září v mnoha případech sáhnout hlouběji do kapsy. Soukromé jazykové školy a výcviková střediska už totiž musejí platit devatenáctiprocentní DPH místo dřívější pětiprocentní. Zdražení se projeví až nyní, protože předchozí kurzy si již lidé zaplatili dopředu. „Zdražit musíme, jinak nám bude hrozit zánik,“ říkají někteří ředitelé. Andrea Křížková z Asociace jazykových škol České republiky to Profitu potvrzuje: „V e většině případů školy zdraží, protože nemají takové marže, aby mohly zvýšení DPH kompenzovat ze svých rezerv“. Při výběru školy ale Křížková doporučuje neřídit se pouze cenou, ale celou nabídkou.

DESATERO KVALITNÍ JAZYKOVÉ ŠKOLY

1. POSKYTUJE PRAVDIVÉ A DOSTATEČNÉ INFORMACE (pravdivost a úplnost propagačních materiálů, informace o spektru služeb, velikosti a právní formě školy….)

2. DISPONUJE ODPOVÍDAJÍCÍM PROSTŘEDÍM A ZÁZEMÍM (vybavení centrály školy a učeben)

3. ZAMĚSTNÁVÁ VYUČUJÍCÍ S ODPOVÍDAJÍCÍ KVALIFIKACÍ (včetně způsobu jejich výběru)

4. NABÍZÍ VSTUPNÍ TESTY S ADEKVÁTNÍM ZAŘAZENÍM POSLUCHAČŮ (forma, závaznost a validita testů)

5. DEFINUJE JASNĚ STUDIJNÍ PROGRAMY (sylabus, užívané materiály)

6. VYDÁVÁ ZÁVĚREČNÁ HODNOCENÍ (mezinárodní zkoušky, výstupní certifikát)

7. DEKLARUJE, CO CENA KURZU OBSAHUJE (co přesně cena (ne)zahrnuje, velikost výukové skupiny, skutečná hodinová sazba)

8. GARANTUJE ŘÁDNÉ VEDENÍ A ORGANIZACI VÝUKY (logistika, práce se zpětnou vazbou, nahrazování hodin)

9. PŘEDKLÁDÁ REFERENCE (posluchači, firemní klienti…)

10. ŘEŠÍ STÍŽNOSTI A PŘIPOMÍNKY POSLUCHAČU (klientský servis, řešení nestandardních situací)

pramen: Asociace jazykových škol ČR

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče