Soukromá firma zastihla stát v nedbalkách

19. září 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
19. září 2005, 00:00

SPOLEČNOST CONNEX Zatímco v regionální železniční dopravě několik soukromníků již působí, dálková doprava je stále monopolním působištěm Českých drah. Soukromý dopravce, firma Connex Česká železniční, se rozhodl tento stav změnit.

SPOLEČNOST CONNEX

Zatímco v regionální železniční dopravě několik soukromníků již působí, dálková doprava je stále monopolním působištěm Českých drah. Soukromý dopravce, firma Connex Česká železniční, se rozhodl tento stav změnit.

Společnost totiž chce provozovat rychlíkovou dopravu z německé Žitavy přes Liberec a Hradec Králové do Pardubic. Podmínkou bylo získání dotace - a to na úkor Českých drah, které dosud rychlíky na této trati provozují.

„Ministerstvu dopravy jsme předložili návrh na smlouvu o zajištění veřejného závazku. Máme zájem o osm párů rychlíků denně. Jednání dosud neskončila, zahájení provozu ještě letos v prosinci se nám ale už teď jeví jako nepravděpodobné,“ řekl tehdy generální ředitel společnosti Connex Východní Čechy Petr Seidner.

ZASKOČENÉ MINISTERSTVO

Na uvedených tratích existoval desítky let jediný smluvní dopravce a model řízení a financování je dokonale uzpůsoben jeho potřebám a možnostem. „Ministerstvo nebylo připraveno řešit vstup soukromého dopravce do dlouholetého hájemství Českých drah. Zaskočili jsme ho určitou razancí při pokusu o vstup na trať PardubiceLiberec a snažíme se mít pochopení pro složitost problematiky z jeho pohledu,“ řekl Seidner Profitu.

Že úsilí soukromé firmy nebylo marné, svědčí to, že ministerstvo dopravy na začátku září vypsalo poptávkové řízení na provozovatele osmi párů rychlíků na výše zmíněné trati, což je prý z pohledu soukromých dopravců nesporný úspěch. „Přivítal bych však pružnější a rychlejší reakci na intenzivní poklep soukromých dopravců na bránu vymezující teritorium Českých drah,“ dodal Seinder.

CHCEME DALŠÍ TRATĚ

Firma Connex Železniční momentálně provozuje ve spolupráci s německým partnerem pravidelné železniční spojení z Liberce do Berlína a k Baltu. Ráda by ale pronikla na další české regionální tratě. Podle Seidnera by se snad konečně mohla rozeběhnout výběrová řízení na zajištění osobní dopravy na některých tratích, kterých by se Connex rovněž rád zúčastnil.

„Jednáme momentálně s některými krajskými úřady o případném vstupu na regionální tratě od grafikonu 2006/2007,“ informoval Seidner. Connex konec konců působí ještě na jedné trati. Sesterská firma Connex Morava zajišťuje osobní železniční dopravu na soukromé Železnici Desná mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, respektive Sobotínem. Tam se přitom chystají revoluční změny.

POD JESENÍKY ELEKTRICKY

Poté, co železnici před zánikem po povodních v roce 1997 zachránil Svazek obcí údolí Desné, který se později stal majitelem zmíněné lokálky, se nyní chystá dokonce její elektrifikace. „Připravujeme studii, která by měla být hotová do podzimu. Zároveň jsme podali na Státní fond dopravní infrastruktury žádost o dotaci. Předpokládáme také spolufinancování ze zdrojů Evropské unie,“ řekl starosta Rapotína a předseda Svazku obcí údolí Desné Ondřej Kopp.

Elektrifikace trati má přijít zhruba na sto milionů korun. Svazek chce také nakoupit tři moderní soupravy, které nahradí nynější vozy. Cena jedné soupravy se však pohybuje mezi devadesáti a 110 miliony korun.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče