Soukromá firma zastihla stát v nedbalkách

19. září 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
19. září 2005, 00:00

SPOLEČNOST CONNEX Zatímco v regionální železniční dopravě několik soukromníků již působí, dálková doprava je stále monopolním působištěm Českých drah. Soukromý dopravce, firma Connex Česká železniční, se rozhodl tento stav změnit.

SPOLEČNOST CONNEX

Zatímco v regionální železniční dopravě několik soukromníků již působí, dálková doprava je stále monopolním působištěm Českých drah. Soukromý dopravce, firma Connex Česká železniční, se rozhodl tento stav změnit.

Společnost totiž chce provozovat rychlíkovou dopravu z německé Žitavy přes Liberec a Hradec Králové do Pardubic. Podmínkou bylo získání dotace - a to na úkor Českých drah, které dosud rychlíky na této trati provozují.

„Ministerstvu dopravy jsme předložili návrh na smlouvu o zajištění veřejného závazku. Máme zájem o osm párů rychlíků denně. Jednání dosud neskončila, zahájení provozu ještě letos v prosinci se nám ale už teď jeví jako nepravděpodobné,“ řekl tehdy generální ředitel společnosti Connex Východní Čechy Petr Seidner.

ZASKOČENÉ MINISTERSTVO

Na uvedených tratích existoval desítky let jediný smluvní dopravce a model řízení a financování je dokonale uzpůsoben jeho potřebám a možnostem. „Ministerstvo nebylo připraveno řešit vstup soukromého dopravce do dlouholetého hájemství Českých drah. Zaskočili jsme ho určitou razancí při pokusu o vstup na trať PardubiceLiberec a snažíme se mít pochopení pro složitost problematiky z jeho pohledu,“ řekl Seidner Profitu.

Že úsilí soukromé firmy nebylo marné, svědčí to, že ministerstvo dopravy na začátku září vypsalo poptávkové řízení na provozovatele osmi párů rychlíků na výše zmíněné trati, což je prý z pohledu soukromých dopravců nesporný úspěch. „Přivítal bych však pružnější a rychlejší reakci na intenzivní poklep soukromých dopravců na bránu vymezující teritorium Českých drah,“ dodal Seinder.

CHCEME DALŠÍ TRATĚ

Firma Connex Železniční momentálně provozuje ve spolupráci s německým partnerem pravidelné železniční spojení z Liberce do Berlína a k Baltu. Ráda by ale pronikla na další české regionální tratě. Podle Seidnera by se snad konečně mohla rozeběhnout výběrová řízení na zajištění osobní dopravy na některých tratích, kterých by se Connex rovněž rád zúčastnil.

„Jednáme momentálně s některými krajskými úřady o případném vstupu na regionální tratě od grafikonu 2006/2007,“ informoval Seidner. Connex konec konců působí ještě na jedné trati. Sesterská firma Connex Morava zajišťuje osobní železniční dopravu na soukromé Železnici Desná mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, respektive Sobotínem. Tam se přitom chystají revoluční změny.

POD JESENÍKY ELEKTRICKY

Poté, co železnici před zánikem po povodních v roce 1997 zachránil Svazek obcí údolí Desné, který se později stal majitelem zmíněné lokálky, se nyní chystá dokonce její elektrifikace. „Připravujeme studii, která by měla být hotová do podzimu. Zároveň jsme podali na Státní fond dopravní infrastruktury žádost o dotaci. Předpokládáme také spolufinancování ze zdrojů Evropské unie,“ řekl starosta Rapotína a předseda Svazku obcí údolí Desné Ondřej Kopp.

Elektrifikace trati má přijít zhruba na sto milionů korun. Svazek chce také nakoupit tři moderní soupravy, které nahradí nynější vozy. Cena jedné soupravy se však pohybuje mezi devadesáti a 110 miliony korun.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít