Soudům může předejít nový arbitr

10. března 2008, 00:00 - Libuše Frantová
10. března 2008, 00:00

SPORY MEZI ZÁKAZNÍKY A PRODEJCI - Od dubna dostanou obchodníci i zákazníci do ruky další nástroj na řešení sporů. Pomoci jim může novinka ve formě mimosoudního jednání.

Nespokojení zákazníci zatím neměli příliš na výběr. Když zjistili, že koupená televize najednou přestala hrát, drahé šaty mají každý rukáv jinak dlouhý nebo že tričko při praní pouští barvy, mohli jít vadné zboží reklamovat. Ale ne vždycky se domohli náhrady, nebo vrácení peněz. Pak už jim zbývalo buď se obrátit na soud, což je mohlo vyjít mnohem dráž, než kolik stál vadný výrobek, nebo jít pohodlnější cestou a koupit si jinou televizi či šaty.

I proto ministerstvo průmyslu a obchodu, Hospodářská komora a spotřebitelské organizace připravily snadnější cestu – dobrovolné mimosoudní řešení sporů mezi spotřebiteli a obchodníky. Její podmínkou je oboustranná ochota obou stran. „Pokud je jedna ze stran proti, dojde k soudnímu sporu,“ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. Pilotní projekt startuje v dubnu.

VÝHODY MIMOSOUDNÍHO ŘEŠENÍ

• dobrovolnost

• objektivita a

nestrannost řízení

• časová úspora

• nižší finanční náročnost

• jednodušší postup

Rozhodnutí bude závazné

Jak má od příštího měsíce nespokojený zákazník postupovat, pokud odejde s reklamací od obchodníka s nepořízenou? Měl by se obrátit na jedno z více než stovky kontaktních míst Hospodářské komory nebo spotřebitelských organizací. Lze také přijít osobně nebo problém popsat v dopise či e-mailu. Pracovník kontaktního místa poté stížnost doručí druhé straně. Ta bude mít patnáct dnů na vyjádření. Pokud tím spor neskončí, vstoupí do hry nezávislý mediátor, který se bude snažit dovést spor k dohodě. Konkrétního mediátora si obě strany určí ve spolupráci s konkrétním místem Hospodářské komory a Asociací mediátorů.

Mediační dohoda bude sepsána do závazné smlouvy, která projevuje reálnou vůli stran a je právně vymahatelná. Pokud k dohodě nedojde, může kterákoli ze stran požádat o rozhodčí řízení, které se uskuteční u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře a Agrární komoře. O arbitráž může jedna nebo druhá strana požádat již na počátku, ale může proběhnout jen tehdy, pokud s ní souhlasí obě strany. Výsledkem řízení je nález, který je po uplynutí lhůty k plnění soudně vykonatelný. „Je tedy zajištěna rychlá vymahatelnost práva,“ dodává mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Bartovský. V první ani druhé fázi nebude žádná ze stran sporu platit žádné poplatky. Až když se spor dostane do třetí fáze, k arbitráži, zaplatí navrhovatel poplatek Rozhodčímu soudu ve výši 800 korun.

Ministerstvo průmyslu předpokládá, že až k arbitráži se dostane třetina sporů. I tak budou náklady na mimosoudní řešení sporu podstatně nižší než v případě klasických soudních jednání. Odpadnou platby advokátům, soudní poplatky, dojíždění, protože arbitrážní řízení se může uskutečnit i písemně. A nevzniknou ani náklady na odvolací řízení, protože o arbitráži rozhoduje rozhodčí soud pouze v jednom stupni. „To je důležitý motivační prvek pro obě strany sporu, zákazníka i podnikatele,“ je přesvědčen ministr Říman.

TŘI FÁZE JEDNÁNÍ

1. kvalifikovaná informace či doporučení

2. mediace – osobní schůzka za účasti prostředníka

3. rozhodčí řízení (arbitráž)

Nový systém může snížit zátěž soudů

Ministerstvo i Hospodářská komora hýří optimismem. „Pomocí mediace a arbitráže by se měly ročně vyřešit přibližně tři tisícovky sporů,“ věří prezident komory Jaromír Drábek. „Nový systém využívá existující legislativu, a nebylo tedy nutné měnit zákony ani zřizovat nové instituce. Předpokládáme, že mimosoudní řešení konkrétního sporu nepotrvá déle než dva měsíce. Tedy výrazně méně, než je průměrná doba řízení u soudu,“ tvrdí Říman. Díky tomu by se snížila i zátěž soudů.

Podle předsedy Sdružení obrany spotřebitelů Davida Šmejkala nový systém pomůže především spotřebitelům. Ti jsou zatím tou slabší stranou sporu. Obchodníci, kteří reklamaci odmítnou, většinou spoléhají na to, že se zákazník nebude soudit. Systém, který nahrává nepoctivcům, se nelíbí ani Hospodářské komoře. „Dnešní stav zvýhodňuje nepoctivé podnikatele a podnikatele prodávající nekvalitní zboží či služby. Pokud se budou zákazníci moci dovolat svých práv jednodušší a účinnou cestou, bude to nejen k jejich prospěchu, ale také všech solidních podnikatelů. Proto považuji tento projekt za velmi důležitý,“ říká Jaromír Drábek.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče