Soud napadl hypoteční makléře

29. ledna 2010, 12:15 - Petra Pelantová
29. ledna 2010, 12:15

Užití slova hyposervis v reklamě může být nezákonné

Prodejci hypoték a jiných finančních produktů by měli být opatrní při využívání slova hyposervis ke své propagaci. Vrchní soud v Praze totiž rozhodl, že může jít o nekalou soutěž a tedy nezákonné jednání. Kauza se týkala společnosti Hyposervis. Ta byla založena v roce 2001, kdy si svoje jméno nechala okamžitě zaregistrovat pod ochrannou známku. Řada prodejců hypoték či finančních poradců však běžně používala toto označení nejen pro své služby, ale i jako klíčové slovo ve své reklamě. Právě to bylo důvodem, proč se společnost Hyposervis obrátila před dvěma lety na soud a nyní uspěla. „Výsledek považujeme za jediný správný a možný, neboť od počátku považujeme za nemyslitelné, aby si kdokoli použil jméno jiné firmy, navíc chráněné ochrannou známkou, a beztrestně jej použil pro svou reklamu,“ uvedl šéf a majitel společnosti Hyposervis Milan Roček.

Klíčové slovo

Slovo „hyposervis“ se během posledních několika let stalo velmi používaným slovem, které vyjadřuje služby poskytované v souvislosti s nabídkou hypotečních úvěrů, což společnost Hyposervis až donedávna respektovala. „Nikdy to ale nepřesáhlo hranici, kdy by už docházelo k parazitování na naší dobré pověsti. Většinou se jednalo pouze o popis části služeb, zejména realitních nebo developerských firem, kterými takové firmy uváděly, že pomohou klientům s vyřízením hypoték,“ vysvětlil Roček.
Zlom nastal až v situaci, když si nejmenovaná konkurenční společnost zaplatila na internetovém vyhledavači reklamu, jež se měla zobrazit ihned poté, když uživatel zadal do vyhledavače klíčové slovo „hyposervis“. Hned vedle několika odkazů, které vedly na skutečnou společnost Hyposervis, byl placený odkaz „Hyposervis“ se zvýhodněnou nabídkou vedoucí ale přímo na stránky konkurence. Společnost Hyposervis se tedy rozhodla dát celou kauzu k soudu. Soud prvního stupně nejprve žalobu zamítl právě kvůli tomu, že jde o zcela běžný výraz pro poskytování služeb v oblasti hypoték a také o naprosto běžné slovo při komunikaci mezi hypotečními makléři. Společnost Hyposervis se však odvolala a Vrchní soud v Praze na konci loňského roku potvrdil, že firma, kterou společnost Hyposervis žalovala, se „musí zdržet užívání označení hyposervis při reklamě a propagaci svých služeb, jež vyvolává nebezpečí záměny se společností Hyposervis“. Předseda senátu Jiří Macek v rozsudku označil takové jednání za nekalou soutěž.

AAA měly smůlu

Z této oblasti jde přitom už o druhý spor. Společnost Hyposervis loni bojovala u Úřadu průmyslového vlastnictví, který měl na stole žádost o registraci známky AAA Hyposervis CZ. Úřad nakonec dal protestům společnosti Hyposervis proti zapsání zmiňovaného označení za pravdu a „áčka“ odmítl zaregistrovat. Po několikaletém snažení se tak firmě Hyposervis podařilo prokázat, že svévolné využívání označení hyposervis k propagaci by se makléřům mohlo vymstít.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče