Souboj o leteckou záchranku

22. listopadu 2004, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
22. listopadu 2004, 00:00

SOUKROMNÍCI VERSUS POLICIE Soukromí záchranáři zažalovali stát. Policie jim prý neprávem bere práci. Zpochybňují také její hospodaření, neboť podle nich nakoupila předražené vrtulníky. Stát nakoupil vrtulníky předražené o 30 milionů korun. Policie inkasuje za provoz letecké záchranné služby příliš vysoké částky.

SOUKROMNÍCI VERSUS POLICIE Soukromí záchranáři zažalovali stát. Policie jim prý neprávem bere práci. Zpochybňují také její hospodaření, neboť podle nich nakoupila předražené vrtulníky. Stát nakoupil vrtulníky předražené o 30 milionů korun. Policie inkasuje za provoz letecké záchranné služby příliš vysoké částky. Ozbrojené složky ji přitom vůbec nemají provozovat. To vše tvrdí soukromí provozovatelé. Na stát proto podali žalobu pro nekalou soutěž. Kvůli sporu může dojít k tomu, že bude v některých oblastech provoz letecké záchranky přerušen. POLICISTÉ LÉTAJÍ VE VAKUU Letecká záchranná služba zahrnuje akutní zdravotnické zásahy a šetrné převozy nemocničních pacientů. V Česku je poskytována z deseti míst. V sedmi krajích ji provozují soukromé společnosti - Alfa Helicopters a Delta System-Air. Ve dvou regionech létají policisté a v jednom vojáci. N a to ale podle soukromníků nemají právo, protože nesplňují zákonné náležitosti. „Provozovatel letecké záchranky má podléhat Úřadu pro civilní letectví. Oni nepodléhají. Má dělat speciální výcvik. Oni nedělají,“ říká Pavel Müller ze soukromé společnosti Alfa Helicopters. „Když jsme najali bývalého policejního pilota, nestačil se divit, jak precizním výcvikem procházejí naši zaměstnanci,“ dodává. V zákoně o policii není podle Müllera o letecké záchranné službě ani zmínka. S tím souhlasí Jiří Chalupa z Úřadu pro civilní letectví. „Policie a armáda fungují v jakémsi právním vakuu,“ konstatuje. Právní nedostatečnost uznává i ředitel policejní letky Vladimír Panenka. „Provoz ,státních letadel´ je v legislativě nutné rychle dořešit,“ říká. Vyjasnění podle něj musí přinést změna zákona o civilním letectví. Jeho novelizace ale byla odložena na jaro 2005. POLICIE PŘEBÍRÁ BRNO Sporná situace proto trvá. Policie mezitím vytlačila soukromníky z dalšího působiště. V Brně mají od ledna začít policisté létat místo Alfa Helicopters. Pozastavuje se nad tím poslanec ODS Petr Nečas: „Je to jen další krok k zestátňování zdravotnictví. Je tu fungující a zavedený systém, který se naprosto nesmyslně narušuje a přenáší do rukou státu.“ Pochybnost vyjádřil i ministerský úředník, který nechtěl být jmenován. „Policie má honit zločince a ne převážet invalidy.“ Odlišný názor má Ladislav Žabka, ředitel záchranné služby v Hradci Králové, se kterou spolupracují policejní vrtulníky. „Je mi jedno, jestli poletí Petr nebo Pavel. Hlavní je, aby letecká záchranka fungovala. A policie pro nás létá bez jakýchkoliv problémů.“ VRTULNÍKY S PŘIRÁŽKOU

Soukromé firmy tvrdí, že policejní služby jsou drahé. Jde především o nedávný nákup několika vrtulníků Eurocopter EC 135. Policie zaplatila za kus 160 milionů korun. „Úplně stejný typ jsme my nakoupili o 30 milionů korun levněji,“ říká soukromník Müller. „Jestli se to potvrdí, je to skandál prvního řádu. Chystám v té věci interpelaci,“ oznámil poslanec Nečas. Šéf policejní letky Panenka ale zdůraznil, že v ceně vrtulníků jsou kromě servisu a výcviku pilotů zahrnuty také zpětné investice. „Kontrakt je podložen stoprocentní povinností výrobce realizovat offsetové programy na podporu rozvoje českého leteckého průmyslu,“ sdělil.

SPOR O CENU LETOVÉ HODINY Podle Pavla Müllera také policie inkasuje neúměrné peníze. „Všichni si pamatují, že v případě přepravy Stanislava Grosse na pohřeb Ivana Hlinky bylo oficiálně sděleno, že hodina letu stála 5200 korun. Pokud tuto částku vynásobíme 850 hodinami, které loni policie nalétala, dostaneme sumu zhruba čtyři a půl milionu korun,“ vypočítává. Ministerstvo zdravotnictví ale loni policii vyplatilo více než 22 miliony. Jaroslav Hora z ministerstva zdravotnictví nechtěl údaj o ceně letu na Hlinkův pohřeb komentovat, sdělil ale, že přímé provozní náklady jsou vyšší. V závislosti na typu vrtulníku se cena letové hodiny pohybuje od 20 do 24 tisíc korun. To odpovídá sumě, kterou policie vyinkasovala. „Porovnání celkových nákladů nestátních a státních provozovatelů je velmi složité,“ konstatuje Hora. Peníze pro armádu a policii jdou totiž ze tří rezortů, takže je problém určit jejich přesnou výši. STÁTU NELZE KONKUROVAT**

Podle žaloby, kterou soukromí podnikatelé na stát podali, jde o nekalou soutěž. „Státu nelze konkurovat, má bezedné zdroje. Je mu jedno, jestli ta letová hodina stojí dva nebo dvacet tisíc korun,“ říká advokát Tomáš Sokol, který soukromé firmy zastupuje. „Je to stejné, jako kdyby si stát postavil pivovar a pak ho dotoval.“ K žalobě se vyjádřila ministerstva vnitra, zdravotnictví a obrany. Policie a armáda podle nich pouze zajišťují nezbytnou pomoc občanům, což je v souladu s jejich posláním. Pavel Müller ovšem upozorňuje, že ignorování sporné situace může vést ke krizovému stavu. „Pokud soud uzná oprávněnost žaloby a zastaví činnost ozbrojených složek, nemusel by mít v příslušných krajích kdo leteckou záchranku provozovat. Než dostane soukromník licenci, trvá to totiž dost dlouho,“ říká. To vyplývá i ze sdělení tiskové mluvčí Úřadu pro civilní letectví Jitky Ungerové. “ Průměrná délka vyřízení žádosti je tři měsíce,“ informovala. Ladislav Žabka ze záchranné služby v Hradci Králové věří, že situace nezajde tak daleko. Vždycky se podle něj musí najít způsobem, jak leteckou záchranku zajistit. „Nezáleží na tom, jestli k nehodě přiletí žlutý, zelený, nebo fialový vrtulník. Hlavně, když nějaký přiletí,“ uzavírá.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které Vás ochrání před otravnými telefonáty
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít