Souboj o leteckou záchranku

22. listopadu 2004, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
22. listopadu 2004, 00:00

SOUKROMNÍCI VERSUS POLICIE Soukromí záchranáři zažalovali stát. Policie jim prý neprávem bere práci. Zpochybňují také její hospodaření, neboť podle nich nakoupila předražené vrtulníky. Stát nakoupil vrtulníky předražené o 30 milionů korun. Policie inkasuje za provoz letecké záchranné služby příliš vysoké částky.

SOUKROMNÍCI VERSUS POLICIE Soukromí záchranáři zažalovali stát. Policie jim prý neprávem bere práci. Zpochybňují také její hospodaření, neboť podle nich nakoupila předražené vrtulníky. Stát nakoupil vrtulníky předražené o 30 milionů korun. Policie inkasuje za provoz letecké záchranné služby příliš vysoké částky. Ozbrojené složky ji přitom vůbec nemají provozovat. To vše tvrdí soukromí provozovatelé. Na stát proto podali žalobu pro nekalou soutěž. Kvůli sporu může dojít k tomu, že bude v některých oblastech provoz letecké záchranky přerušen. POLICISTÉ LÉTAJÍ VE VAKUU Letecká záchranná služba zahrnuje akutní zdravotnické zásahy a šetrné převozy nemocničních pacientů. V Česku je poskytována z deseti míst. V sedmi krajích ji provozují soukromé společnosti - Alfa Helicopters a Delta System-Air. Ve dvou regionech létají policisté a v jednom vojáci. N a to ale podle soukromníků nemají právo, protože nesplňují zákonné náležitosti. „Provozovatel letecké záchranky má podléhat Úřadu pro civilní letectví. Oni nepodléhají. Má dělat speciální výcvik. Oni nedělají,“ říká Pavel Müller ze soukromé společnosti Alfa Helicopters. „Když jsme najali bývalého policejního pilota, nestačil se divit, jak precizním výcvikem procházejí naši zaměstnanci,“ dodává. V zákoně o policii není podle Müllera o letecké záchranné službě ani zmínka. S tím souhlasí Jiří Chalupa z Úřadu pro civilní letectví. „Policie a armáda fungují v jakémsi právním vakuu,“ konstatuje. Právní nedostatečnost uznává i ředitel policejní letky Vladimír Panenka. „Provoz ,státních letadel´ je v legislativě nutné rychle dořešit,“ říká. Vyjasnění podle něj musí přinést změna zákona o civilním letectví. Jeho novelizace ale byla odložena na jaro 2005. POLICIE PŘEBÍRÁ BRNO Sporná situace proto trvá. Policie mezitím vytlačila soukromníky z dalšího působiště. V Brně mají od ledna začít policisté létat místo Alfa Helicopters. Pozastavuje se nad tím poslanec ODS Petr Nečas: „Je to jen další krok k zestátňování zdravotnictví. Je tu fungující a zavedený systém, který se naprosto nesmyslně narušuje a přenáší do rukou státu.“ Pochybnost vyjádřil i ministerský úředník, který nechtěl být jmenován. „Policie má honit zločince a ne převážet invalidy.“ Odlišný názor má Ladislav Žabka, ředitel záchranné služby v Hradci Králové, se kterou spolupracují policejní vrtulníky. „Je mi jedno, jestli poletí Petr nebo Pavel. Hlavní je, aby letecká záchranka fungovala. A policie pro nás létá bez jakýchkoliv problémů.“ VRTULNÍKY S PŘIRÁŽKOU

Soukromé firmy tvrdí, že policejní služby jsou drahé. Jde především o nedávný nákup několika vrtulníků Eurocopter EC 135. Policie zaplatila za kus 160 milionů korun. „Úplně stejný typ jsme my nakoupili o 30 milionů korun levněji,“ říká soukromník Müller. „Jestli se to potvrdí, je to skandál prvního řádu. Chystám v té věci interpelaci,“ oznámil poslanec Nečas. Šéf policejní letky Panenka ale zdůraznil, že v ceně vrtulníků jsou kromě servisu a výcviku pilotů zahrnuty také zpětné investice. „Kontrakt je podložen stoprocentní povinností výrobce realizovat offsetové programy na podporu rozvoje českého leteckého průmyslu,“ sdělil.

SPOR O CENU LETOVÉ HODINY Podle Pavla Müllera také policie inkasuje neúměrné peníze. „Všichni si pamatují, že v případě přepravy Stanislava Grosse na pohřeb Ivana Hlinky bylo oficiálně sděleno, že hodina letu stála 5200 korun. Pokud tuto částku vynásobíme 850 hodinami, které loni policie nalétala, dostaneme sumu zhruba čtyři a půl milionu korun,“ vypočítává. Ministerstvo zdravotnictví ale loni policii vyplatilo více než 22 miliony. Jaroslav Hora z ministerstva zdravotnictví nechtěl údaj o ceně letu na Hlinkův pohřeb komentovat, sdělil ale, že přímé provozní náklady jsou vyšší. V závislosti na typu vrtulníku se cena letové hodiny pohybuje od 20 do 24 tisíc korun. To odpovídá sumě, kterou policie vyinkasovala. „Porovnání celkových nákladů nestátních a státních provozovatelů je velmi složité,“ konstatuje Hora. Peníze pro armádu a policii jdou totiž ze tří rezortů, takže je problém určit jejich přesnou výši. STÁTU NELZE KONKUROVAT**

Podle žaloby, kterou soukromí podnikatelé na stát podali, jde o nekalou soutěž. „Státu nelze konkurovat, má bezedné zdroje. Je mu jedno, jestli ta letová hodina stojí dva nebo dvacet tisíc korun,“ říká advokát Tomáš Sokol, který soukromé firmy zastupuje. „Je to stejné, jako kdyby si stát postavil pivovar a pak ho dotoval.“ K žalobě se vyjádřila ministerstva vnitra, zdravotnictví a obrany. Policie a armáda podle nich pouze zajišťují nezbytnou pomoc občanům, což je v souladu s jejich posláním. Pavel Müller ovšem upozorňuje, že ignorování sporné situace může vést ke krizovému stavu. „Pokud soud uzná oprávněnost žaloby a zastaví činnost ozbrojených složek, nemusel by mít v příslušných krajích kdo leteckou záchranku provozovat. Než dostane soukromník licenci, trvá to totiž dost dlouho,“ říká. To vyplývá i ze sdělení tiskové mluvčí Úřadu pro civilní letectví Jitky Ungerové. “ Průměrná délka vyřízení žádosti je tři měsíce,“ informovala. Ladislav Žabka ze záchranné služby v Hradci Králové věří, že situace nezajde tak daleko. Vždycky se podle něj musí najít způsobem, jak leteckou záchranku zajistit. „Nezáleží na tom, jestli k nehodě přiletí žlutý, zelený, nebo fialový vrtulník. Hlavně, když nějaký přiletí,“ uzavírá.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít