Menu Zavřít

Souboj o koleje

6. 8. 2007
Autor: Euro.cz

PSALI JSME PŘED 15 LETY Se zdražováním tarifů zákazníci požadují také odpovídající protihodnotu. Protože železnice nemá dost peněz, aby mohla vyhlašované záměry naplno uskutečnit, jsou prohlášení o kvalitnějších službách zatím spíše v teoretické rovině.

**PSALI JSME PŘED 15 LETY

Se zdražováním tarifů zákazníci požadují také odpovídající protihodnotu. Protože železnice nemá dost peněz, aby mohla vyhlašované záměry naplno uskutečnit, jsou prohlášení o kvalitnějších službách zatím spíše v teoretické rovině.

Dodávky z produkce vagonky v Bautzenu (v bývalé NDR) se po sjednocení Německa staly pro ČSD neúnosně drahé, takže nejlevněji vycházejí domácí výrobci. I ti se ale snaží o modernizaci a ta se projevuje ve vyšší ceně. Moravskoslezská vagonka vystavovala na brněnském strojírenském veletrhu inovované verze vagonů, které snesou srovnání se zahraničními. Příjemná anatomická textilní sedadla, moderní interiér, dostatečný zavazadlový prostor. Předpokládaná cena vagonu vycházela kolem 10 milionů korun. ŽOS nabízí ve spolupráci se svým německým partnerem soupravy, u nichž je cena údajně navrhována zhruba na 5,5 milionu korun, jež by se při větší výrobě mohla snížit až na 3,8 milionu. S velkými ambicemi se pustila do tohoto výrobního programu i Žoska Česká Lípa, která vsadila na spolupráci s britskou firmou Brel.

BRAND24

Prototypy vagonů, které předvedla, odpovídají evropskému standardu a vznikly modernizací vozu z produkce vagonky ve Studénce, podvozek je dílem Žosky. U prototypu vychází cena na 8 milionů korun, výrobce tvrdí, že při sériové výrobě bude kolem 5 až 5,5 milionu korun.

Modernizace a přestavba vagonů je jednou z cest, jak řešit kritický stav vozového parku ČSD. Na vybavení zcela novými vozy nebude mít podnik peníze. Navíc ceny nových vozů prudce vzrostly. Náklady na modernizaci starších vagonů vhodných pro tento účel představují asi třetinu proti částkám, které by ČSD potřebovala na nákup nových. Nezanedbatelná je také skutečnost, že ČSD využije kapacity svých opravárenských podniků, což je další šance pro řešení sociálních úkolů, s nimiž se musí železnice nyní vypořádat.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).