Souboj o koleje

06. srpna 2007, 00:00 - Jindřich Horký
06. srpna 2007, 00:00

PSALI JSME PŘED 15 LETY Se zdražováním tarifů zákazníci požadují také odpovídající protihodnotu. Protože železnice nemá dost peněz, aby mohla vyhlašované záměry naplno uskutečnit, jsou prohlášení o kvalitnějších službách zatím spíše v teoretické rovině.

**PSALI JSME PŘED 15 LETY

Se zdražováním tarifů zákazníci požadují také odpovídající protihodnotu. Protože železnice nemá dost peněz, aby mohla vyhlašované záměry naplno uskutečnit, jsou prohlášení o kvalitnějších službách zatím spíše v teoretické rovině.

Dodávky z produkce vagonky v Bautzenu (v bývalé NDR) se po sjednocení Německa staly pro ČSD neúnosně drahé, takže nejlevněji vycházejí domácí výrobci. I ti se ale snaží o modernizaci a ta se projevuje ve vyšší ceně. Moravskoslezská vagonka vystavovala na brněnském strojírenském veletrhu inovované verze vagonů, které snesou srovnání se zahraničními. Příjemná anatomická textilní sedadla, moderní interiér, dostatečný zavazadlový prostor. Předpokládaná cena vagonu vycházela kolem 10 milionů korun. ŽOS nabízí ve spolupráci se svým německým partnerem soupravy, u nichž je cena údajně navrhována zhruba na 5,5 milionu korun, jež by se při větší výrobě mohla snížit až na 3,8 milionu. S velkými ambicemi se pustila do tohoto výrobního programu i Žoska Česká Lípa, která vsadila na spolupráci s britskou firmou Brel.

Prototypy vagonů, které předvedla, odpovídají evropskému standardu a vznikly modernizací vozu z produkce vagonky ve Studénce, podvozek je dílem Žosky. U prototypu vychází cena na 8 milionů korun, výrobce tvrdí, že při sériové výrobě bude kolem 5 až 5,5 milionu korun.

Modernizace a přestavba vagonů je jednou z cest, jak řešit kritický stav vozového parku ČSD. Na vybavení zcela novými vozy nebude mít podnik peníze. Navíc ceny nových vozů prudce vzrostly. Náklady na modernizaci starších vagonů vhodných pro tento účel představují asi třetinu proti částkám, které by ČSD potřebovala na nákup nových. Nezanedbatelná je také skutečnost, že ČSD využije kapacity svých opravárenských podniků, což je další šance pro řešení sociálních úkolů, s nimiž se musí železnice nyní vypořádat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít