Souboj o koleje

06. srpna 2007, 00:00 - Jindřich Horký
06. srpna 2007, 00:00

PSALI JSME PŘED 15 LETY Se zdražováním tarifů zákazníci požadují také odpovídající protihodnotu. Protože železnice nemá dost peněz, aby mohla vyhlašované záměry naplno uskutečnit, jsou prohlášení o kvalitnějších službách zatím spíše v teoretické rovině.

**PSALI JSME PŘED 15 LETY

Se zdražováním tarifů zákazníci požadují také odpovídající protihodnotu. Protože železnice nemá dost peněz, aby mohla vyhlašované záměry naplno uskutečnit, jsou prohlášení o kvalitnějších službách zatím spíše v teoretické rovině.

Dodávky z produkce vagonky v Bautzenu (v bývalé NDR) se po sjednocení Německa staly pro ČSD neúnosně drahé, takže nejlevněji vycházejí domácí výrobci. I ti se ale snaží o modernizaci a ta se projevuje ve vyšší ceně. Moravskoslezská vagonka vystavovala na brněnském strojírenském veletrhu inovované verze vagonů, které snesou srovnání se zahraničními. Příjemná anatomická textilní sedadla, moderní interiér, dostatečný zavazadlový prostor. Předpokládaná cena vagonu vycházela kolem 10 milionů korun. ŽOS nabízí ve spolupráci se svým německým partnerem soupravy, u nichž je cena údajně navrhována zhruba na 5,5 milionu korun, jež by se při větší výrobě mohla snížit až na 3,8 milionu. S velkými ambicemi se pustila do tohoto výrobního programu i Žoska Česká Lípa, která vsadila na spolupráci s britskou firmou Brel.

Prototypy vagonů, které předvedla, odpovídají evropskému standardu a vznikly modernizací vozu z produkce vagonky ve Studénce, podvozek je dílem Žosky. U prototypu vychází cena na 8 milionů korun, výrobce tvrdí, že při sériové výrobě bude kolem 5 až 5,5 milionu korun.

Modernizace a přestavba vagonů je jednou z cest, jak řešit kritický stav vozového parku ČSD. Na vybavení zcela novými vozy nebude mít podnik peníze. Navíc ceny nových vozů prudce vzrostly. Náklady na modernizaci starších vagonů vhodných pro tento účel představují asi třetinu proti částkám, které by ČSD potřebovala na nákup nových. Nezanedbatelná je také skutečnost, že ČSD využije kapacity svých opravárenských podniků, což je další šance pro řešení sociálních úkolů, s nimiž se musí železnice nyní vypořádat.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Paměti a SSD budou dál zdražovat, zlepšení cen může nastat až v roce 2018
Tip: Hromadu užitečného softwaru za 534 dolarů můžete mít jen za 12 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít