Souboj o koleje

06. srpna 2007, 00:00 - Jindřich Horký
06. srpna 2007, 00:00

PSALI JSME PŘED 15 LETY Se zdražováním tarifů zákazníci požadují také odpovídající protihodnotu. Protože železnice nemá dost peněz, aby mohla vyhlašované záměry naplno uskutečnit, jsou prohlášení o kvalitnějších službách zatím spíše v teoretické rovině.

**PSALI JSME PŘED 15 LETY

Se zdražováním tarifů zákazníci požadují také odpovídající protihodnotu. Protože železnice nemá dost peněz, aby mohla vyhlašované záměry naplno uskutečnit, jsou prohlášení o kvalitnějších službách zatím spíše v teoretické rovině.

Dodávky z produkce vagonky v Bautzenu (v bývalé NDR) se po sjednocení Německa staly pro ČSD neúnosně drahé, takže nejlevněji vycházejí domácí výrobci. I ti se ale snaží o modernizaci a ta se projevuje ve vyšší ceně. Moravskoslezská vagonka vystavovala na brněnském strojírenském veletrhu inovované verze vagonů, které snesou srovnání se zahraničními. Příjemná anatomická textilní sedadla, moderní interiér, dostatečný zavazadlový prostor. Předpokládaná cena vagonu vycházela kolem 10 milionů korun. ŽOS nabízí ve spolupráci se svým německým partnerem soupravy, u nichž je cena údajně navrhována zhruba na 5,5 milionu korun, jež by se při větší výrobě mohla snížit až na 3,8 milionu. S velkými ambicemi se pustila do tohoto výrobního programu i Žoska Česká Lípa, která vsadila na spolupráci s britskou firmou Brel.

Prototypy vagonů, které předvedla, odpovídají evropskému standardu a vznikly modernizací vozu z produkce vagonky ve Studénce, podvozek je dílem Žosky. U prototypu vychází cena na 8 milionů korun, výrobce tvrdí, že při sériové výrobě bude kolem 5 až 5,5 milionu korun.

Modernizace a přestavba vagonů je jednou z cest, jak řešit kritický stav vozového parku ČSD. Na vybavení zcela novými vozy nebude mít podnik peníze. Navíc ceny nových vozů prudce vzrostly. Náklady na modernizaci starších vagonů vhodných pro tento účel představují asi třetinu proti částkám, které by ČSD potřebovala na nákup nových. Nezanedbatelná je také skutečnost, že ČSD využije kapacity svých opravárenských podniků, což je další šance pro řešení sociálních úkolů, s nimiž se musí železnice nyní vypořádat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Otázky a odpovědi: Jak vybrat pneumatiky na auto?
Google prý po dvou letech uvede další vlastní počítač
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít