SOR rozpoznal a využil příležitost

09. února 2004, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
09. února 2004, 00:00

K výrobě autobusů firmu dovedly změny v poptávce na trhu PROFIL FIRMY JEŠTĚ NA POČÁTKU 90. LET MINULÉHO STOLETÍ SE V LIBCHAVÁCH VYRÁBĚLY ZEMĚDĚLSKÉ STROJE A DOPRAVNÍ TECHNIKA. KLESAJÍCÍ ZÁJEM O VEŘEJNOU DOPRAVU VŠAK VYVOLAL U DOPRAVCŮ POPTÁVKU PO MALÝCH A STŘEDNÍCH AUTOBUSECH.

K výrobě autobusů firmu dovedly změny v poptávce na trhu

PROFIL FIRMY

JEŠTĚ NA POČÁTKU 90. LET MINULÉHO STOLETÍ SE V LIBCHAVÁCH VYRÁBĚLY ZEMĚDĚLSKÉ STROJE A DOPRAVNÍ TECHNIKA. KLESAJÍCÍ ZÁJEM O VEŘEJNOU DOPRAVU VŠAK VYVOLAL U DOPRAVCŮ POPTÁVKU PO MALÝCH A STŘEDNÍCH AUTOBUSECH. V TOM FIRMA SOR LIBCHAVY VYCÍTILA SVOJI PŘÍLEŽITOST. DNES NA ČESKÉM TRHU TENTO SEGMENT OVLÁDÁ A JE DRUHÝM NEJVĚTŠÍM VÝROBCEM AUTOBUSŮ V ZEMI.

S OR Libchavy má dlouhou tradici strojírenské výroby. Do roku 1990 se zde vyrá běla zemědělská technika, zejména krmné vozy, obraceče píce či horské malotraktory. N a pozadí ještě dobíhající výroby a oprav zemědělských strojů začala firma s vývojem autobusů. Zahájením sériové výroby autobusu SOR C 7,5 v roce 1995 se začaly psát dějiny nové automobilky v České republice. Výrazný nástup individuální automobilové dopravy totiž logicky přinesl pokles zájmu o veřejnou hromadnou dopravu. Zejména pro regionální dopravce a malé dopravní firmy se tak začal velmi prodražovat provoz klasických velkých autobusů, jejichž kapacita se nedala v plné míře využít. V republice však neexistoval výrobce menších a středních autobusů, které by stačily pokrýt přepravní poptávku. V této kategorii viděli zakladatelé firmy SOR příležitost pro uplatnění jejích autobusů. „Počáteční ambice nebyly stát se konkurencí tradičních výrobců autobusů, jako je Karosa, ale nabídnout výrobek, který nebyl na trhu,“ říká vedoucí obchodního oddělení této firmy Jindřich Chudý.

TYPICKÝMI ZÁKAZNÍKY JSOU MALÉ FIRMY

Typickými zákazníky firmy SOR jsou zejména regionální dopravci, kteří vznikli transformací bývalých poboček ČSAD, a dále městské dopravní podniky. Autobusy se značkou SOR používají momentálně krajské dopravní podniky v Liberci, Zlíně, Plzni, a dále v Opavě, Berouně, Mariánských Lázních či slovenské Bratislavě. V jiných velkých městech jsou zatím vyžadovány velkokapacitní autobusy. „Praha, Pardubice či Hradec Králové zatím o naše autobusy nemají zájem s tím, že prý pro ně nemají uplatnění,“ tvrdí Jindřich Chudý. Ale právě Bratislava je důkazem toho, že i velké město dokáže středně kapacitní autobusy účelně využít. Ve velkých městech je podle J. Chudého poptávka zejména po velkých kloubových autobusech a nízkopodlažních vozidlech. Zatímco nízkopodlažní autobus v nabídce libchavské firmy již je, o výrobě kloubového zatím neuvažují. „Je to otázka budoucnosti. Pokud bude poptávka, můžeme pracovat i na kloubovém autobusu,“ upozornil Jindřich Chudý.

ROZHODUJE CENA

Druhým důvodem, proč se firmě SOR podařilo prosadit se na českém trhu, je cena jejich autobusů. Ta je výrazně nižší než u autobusů konkurenčních firem, a to i v segmentu, ve kterém se výrobky obou firem mohou srovnávat. Také výrazně nižší hmotnost a přibližně o 30 procent nižší spotřeba pohonných hmot libchavských autobusů znamená nižší celkové provozní náklady. „V dnešní době rozhodují peníze a všichni dopravci se snaží hledat úspory,“ říká Jindřich Chudý. Zákazníky společnosti SOR se v důsledku toho v poslední době stávají i ty firmy, které o těchto autobusech původně neuvažovaly. V loňském roce tak firma prodala celkem 230 autobusů, v letošním roce očekává další zvýšení poptávky až na 250 autobusů za rok. To je přibližně současná kapacita továrny, kde se zatím pracuje pouze na jednu směnu. Na celkovém prodeji se přibližně dvaceti procenty podílí export. Největšími zahraničními zákazníky jsou Jugoslávie, Belgie, Dánsko, Rusko a sousední Slovensko. Z prodaných autobusů je přibližně patnáct procent městských, deset procent turistických a zbytek meziměstských linkových. Tento poměr se prý v posledních letech nijak výrazně nemění.

ROSTE POPTÁVKA PO VĚTŠÍCH AUTOBUSECH

“ Přestože firma SOR začínala původně s výrobou malých autobusů, postupem času zákazníci požadovali autobusy s větší kapacitou,“ pokračuje dále Jindřich Chudý. Proto se v Libchavách po 9,5 a 10,5 metrovém autobusu začal vyrábět i dvanáctimetrový. Důvodem tohoto požadavku je také skutečnost, že dopravní firmy byly dobře seznámeny s technikou firmy SOR a již měly na její údržbu technické zázemí. Proto se při obnově svého parku rozhodly opět pro stejnou značku. V letošním roce opustí brány továrny i první meziměstský dvanáctimetrový autobus a také nízkopodlažní městský autobus. Podle J. Chudého rozšiřuje SOR předchozí řady svých autobusů takovým způsobem, aby byl svým zákazníkům schopen nabídnout kompletní škálu autobusů s dobrými provozními parametry.

NÁZEV: SOR LIBCHAVY

FORMA PODNIKÁNÍ: SPOLEČNOST S RUČENÍM OMEZENÝM

DATUM VZNIKU: 1991

PŘEDMĚT PODNIKÁNÍ: VÝROBA, PRODEJ A SERVIS AUTOBUSŮ, PRODEJ A SERVIS MOTORŮ IVECO AIFO

KLÍČOVÁ OSOBNOST: GENERÁLNÍ ŘEDITEL JAROSLAV TRNKA

CÍL: TRVALOU MODERNIZACÍ VÝROBKŮ DOSÁHNOUT VYŠŠÍ UŽITNÉ HODNOTY A TECHNICKÝCH PARAMETRŮ AUTOBUSŮ

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče