Sňatek s Piperem

28. prosince 2009, 13:27 - Tobiáš Tvrdík
28. prosince 2009, 13:27

Výrobce letadel z Kunovic bude mít partnera z Floridy

Přední tuzemský výrobce sportovních letounů Czech Sport Aircraft (CSA), dříve Czech Aircraft Works, nalezl zahraničního strategického partnera. Je jím jeden ze dvou světových hráčů v tomto odvětví, americká společnost Piper. Kunovická firma CSA byla přitom ještě začátkem roku 2009 v insolvenčním řízení, jež skončilo převzetím slovenskou investiční skupinou Slavia Capital (EURO 18/2009).
Podle informací týdeníku EURO získal strategický investor podíl 49 procent a Slavia Capital by si měla ponechat většinový 51procentní podíl. Zdroj blízký transakci sdělil, že cena obchodu se pohybuje kolem 30 milionů dolarů. Dle zástupců CSA představuje vstup Piperu do jejich firmy celosvětově největší transakci v oboru za poslední čtyři roky. Součástí dohody by měla být i účast na splácení dluhů CSA. Výkonný ředitel Slavie Capital Martin Zikeš výše zmíněná čísla nepotvrdil, obě strany se totiž dle něj zavázaly detaily dohody nezveřejňovat. „Stanovy jsou nastaveny tak, aby obě firmy měly silnou pozici a aby jakákoli zásadní rozhodnutí týkající se dalšího vývoje musely schválit obě strany,“ uvedl Zikeš. Zájem o strategické partnerství s CSA projevila i firma Cyrus, v té době ale již probíhala jednání s Piperem.

Konec romantiky
Krize zasáhla výrobce sportovních letadel, kterých je v České republice hned několik, drtivě. Změny se projevily i v celosvětovém měřítku. Ze zhruba stovky výrobců nyní ovládá trh deset největších firem, z nichž zhruba pět má finanční problémy. Ti úspěšní se podle Zikeše zredukovali na dvě dominantní společnosti. Jsou jimi Cessna a právě americký Piper, přičemž Cessna šla cestou vybudování joint venture v Číně. V případě Piperu a CSA dochází ke spojení dvou firem s podobnou historií, obě totiž vznikly zhruba před 70 lety. V roce 1934 založila v Kunovicích svou pobočka společnost AVIA. Pouhé tři roky poté otevřel za oceánem na Floridě William Thomas Piper, později přezdívaný Henry Ford letectví, svůj Piper Club.
Po příchodu strategického partnera budou nést stroje z kunovického závodu značku Piper, firma ale bude dál pokračovat pod právní entitou CSA. „Dohoda je postavena tak, že my dáme Piperu k dispozici naši distribuční síť, kterou jsme vybudovali od převzetí celé firmy, a zároveň se napojíme na distribuční síť Piperu. Tím vznikne firma, jež bude mít nejširší působnost v lehkém a všeobecném letectví na světě,“ vysvětluje Zikeš ze Slavie Capital.

Zaujal je design Společnost CSA i za současné hospodářské situace navyšuje výrobu nových letounů Sportcruiser, jež jsou díky svým vlastnostem velmi žádané. „Potvrdila se naše očekávání, že zájem se bude přesouvat směrem k lehkým sportovním letadlům,“ říká Zikeš. Konstruktérem Sportcruiseru, který byl oceněn za nejlepší design v oboru sportovního letectví, není nikdo jiný než Jiří Konečný, bývalý šéfkonstruktér Letu Kunovice, jenž je autorem celosvětově populárního větroně Blaník. Právě o design letounu projevila zájem Američané z Piperu. „Požádali nás, abychom jim zapůjčili jedno letadlo na letové testy. Ty proběhly v kompletním rozsahu, v jakém se dělají i u větších letounu všeobecného letectví. V září se uskutečnila schůzka v sídle Piperu, na níž jsme jednali o tom, jak bychom nastavili případný vstup strategického partnera. Následovala návštěva týmu inženýrů Piperu, kteří sem přijeli, aby analyzovali výrobní procesy a záletové oddělení. Následně dorazili jejich právníci a proběhla due diligence,“ popsal průběh jednání Zikeš. Zástupci Piperu během jednání o strategickém partnerství navštívili v doprovodu lidí z CSA i ministerstvo průmyslu a obchodu, kde jednali o svém dalším záměru – vybudovat v Kunovicích vývojové centrum a přesunout část výroby z centrály na Floridě. Zájem Američanů vzbudila hlavně vysoká kvalifikovanost lidí v České republice v oboru výroby menších letounů a možná úspora nákladů.

Chtějí výrábět víc
Plánem CSA pro rok 2010 je výroba 450 letadel. Od roku 2011 by se produkce měla pohybovat mezi 600 až 700 kusy ročně, což je zhruba stejně, kolik vyrobí konkurenční Cessna svých strojů s názvem Skycatcher, jež patří do stejné kategorie lehkých sportovních letadel. Takový objem již převyšuje kapacitu závodu CSA. Firma proto intenzivně jedná o spolupráci s dalšími podniky z České republiky i ze Slovenska.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít