Smysl obchodních podmínek

Jiří Matzner 09. března, 10:48
09. března, 10:48

Jako zákazník se s obchodními podmínkami potkávám u nákupu, pronájmu či objednání nejrůznější služby. Jak se s nimi pracuje? Nejedná se pouze o složitou past na slabší stranu, aby se v obchodních ujednáních ještě více ztrácela? Alice B., České Budějovice

Důvodem existence obchodních podmínek je možnost předem stanovit podmínky, kterými lze nahradit část obsahu smlouvy. K jejich využití se uchylují zejména subjekty, u kterých dochází k uzavírání většího počtu smluv určitého druhu nebo které chtějí sjednotit právní režim daných smluv či zjednodušit proces jejich sjednávání, a snížit tak náklady.

Obchodní podmínky mají obvykle obecný charakter a obsahují předpřipravená a opakovaně používaná ustanovení nahrazující či doplňující zákonnou právní úpravu pro daný právní vztah. Jestliže mají být tyto dokumenty součástí smlouvy, je pochopitelně nutný souhlas obou stran s jejich zněním. Toho lze dosáhnout buď konkrétním odkazem na obchodní podmínky ve vlastní smlouvě, připojením jejich textu (nejčastěji formou fyzického přiložení v listinné podobě), nebo prohlášením ve smlouvě, že druhé straně jsou ustanovení obchodních podmínek v době uzavírání smlouvy známá.

K tomu, aby se obchodní podmínky staly součástí smlouvy, tedy nestačí pouhé zveřejnění jejich textu na webových stránkách firmy nebo vyvěšení v provozovně, ale jasně se na ně musí ve smlouvě odkazovat.

Při uzavírání smluv mezi podnikateli lze využít obchodních podmínek vypracovaných odbornými nebo zájmovými organizacemi (většinou nazývané jako „všeobecné obchodní podmínky“), na které stačí pouze odkázat. Předpokládá se zde, že profesionálům pohybujícím se v dané oblasti jsou tato pravidla známá. Seznámení se s nimi nebo přiložení takových podmínek není potřeba.

V případě využití obchodních podmínek vždy platí, že odchylná ujednání ve smlouvě mají přednost před zněním obchodních podmínek. Vychází se z předpokladu, že to, co si strany ujednaly ve vlastní smlouvě, bude jejich vůli zpravidla odpovídat spíše než předpřipravené obchodní podmínky.

Pokud v praxi dojde k situaci, že obě smluvní strany při sjednávání smlouvy odkážou na rozdílné smluvní podmínky, a dojde tak ke konfliktu obchodních podmínek, součástí smlouvy se v souladu se zásadou zbytkové platnosti stanou obchodní podmínky pouze v tom rozsahu, v jakém nejsou vzájemně v rozporu. Uzavírání smluv za využití smluvních podmínek nelze zneužívat a spoléhat na to, že druhá strana je nebude číst a vyjednávat o nich. Zákon obsahuje ochranu proti překvapivým ujednáním v obchodních podmínkách – ustanovení obchodních podmínek, které druhá strana nemohla rozumně očekávat, je neúčinné, pokud ho tato strana výslovně nepřijme. Autor je zakladatel advokátní kanceláře Matzner et al

Čekání na vraždu Pavel Páral

Musíte si přečíst

Sumsung zvýšil zisk o 18 procent, zůstává jedničkou…

Obama o Clintonové: Na funkci prezidenta nebyl nikdo…

O2 zvýšila zisk o desetinu, mobilních zákazníků ale…

Komentář: Vyhánění čerta Robejškem

Orbán: Migranti jsou jako jed. Rizikem je i jediný

Centrální herna dráždí. Plán Vsetína prověřuje…

Eva Liba: Snapchat nepochopí nikdo nad 30 let
Nejrychleji rostoucí sociální síť světa Snapchat sází jen na mladé, pro starší je extrémně nepřístupná. Microsoft ani Google to nedotáhli tak daleko, říká v pořadu Euro TV Eva Liba, social media manager společnosti Coca-Cola.
Zhlédnout další videa